Hållbarhet på dagens bensin?

Ett sätt att ha bra soppa redan vid första körningen på våren är att fylla tanken med Alkylatbensin när hojen slutar användas på våren. Den soppan kostar ungefär dubbelt så mycket som vanlig macksoppa om man köper 10L. Men har man flera hojar så behöver man ju inte ha dem stå fulltankade över vintern och blir det en skvätt över så får man en lättstartad gräsklippare på våren.

Ett bra Alkylatbränsle om man kör en vassare 2T är Aspen+. Den är 98 oktan RON och 94 i.s.f. 87 oktan MON som är viktigt för att undertrycka detonation på höga varvtal.

Finns även 102 oktan Alkylat.
 
2-3 mån har jag hört att bränslet håller. Också ett sätt för staten att dra in mer stålar då folk måste tanka oftare. :rolleyes:
 
Håller mycket längre än så men en del lättflyktiga komponenter försvinner ju via avluftning så bensinen blir så att säga trögare - jmf med att ha en grogg i ett glas , det viktiga avdunstar.
Sluten behållare håller länge.

Bensin innehåller en hel del ganska lättflykiga komponenter , t.ex butan som ju är en del av campingasol och det kräver tryckbehållare för att inte förångas vid normalt tryck och över 0 grader.
Bensin är inte ett ämne utan består av massa olika och innehållet varierar.

Har ni haft bensin i snöskotern och den är trögstartad efter sommaren kan man laga den avdunstade bensinen och göra vinterbensin av den igen.
Ta en 230 grams/450 grams campingasbehållare - frys ned den.Sedan kör ni igång brännaren och bränner av propanet/isobutanet - butanet kan inte avdunsta vid så låg temp så det blir kvar.Behållaren måste hållas vid -10
Stäng brännaren och jacka upp behållaren med konservöppnare och häll i butanet i tanken.

Så nu är bensinen vinterbensin på nytt
 
Jag har iaf haft soppa i en hoj i 18 månader och den gick inte märkbart (av mig) sämre när jag körde den :)
 
Min hobbybil blev lite körd under två års tid, så tanken med 90 liter fick jag gneta på under den tiden. Det var noll problem, bilen gick utmärkt även de sista 15 litrarararna år två.
 
Hade insprutare som stod i garaget i ca 3-4 år med samma soppa. Laddade och startade dom nångång lite då och då.
När det var dags att ta ut dom på vägarna så bytte jag bara soppa i dom......dom funkade fint båda två
 
2-3 mån har jag hört att bränslet håller. Också ett sätt för staten att dra in mer stålar då folk måste tanka oftare. :rolleyes:

Ja. Bensinbolagen säger att bensinen håller i ca 3 månader.
Det som händer är som klockringaren skriver här nedanför att vissa av dom mer lättflyktiga komponenterna i bensinen kan dunsta lite. Det resulterar i att motorn kan vara lite mer trögstartad. Men personligen har jag aldrig märkt något av det efter vinterförvaringen.
Upplever man att det är väldigt svårt att starta motorn när den stått länge så kan man tämma ur halva tanken och återfylla med färsk bensin. Men vid en normal vinterförvaring borde det inte vara något problem. Det är i så fall om man har haft den stående en längre period.
Jag har inte ens märkt något på gräsklippare och annat som ju för min del står längre perioder än motorcykeln och där är det ju dessutom handstart så där är man ju väldigt beroende av att det är lättstartat.
 
Min DR 350 ville inte efter ett stillestånd på 3månader, gick inte att springa igång den heller trots jag hade hjälp och en liten backe från huset, totalt vägrade alltså och jag hade så jävla ont i foten efter kicken att jag var påväg att ge upp.

Kom på detta med soppan och dess lagringsbeständighet så jag tömde tanken och förgasarn och fyllde med ny soppa och den hoppade igång direkt så något gott saknades ju i den gamla soppan som behövdes. :)

I R6an har jag aldrig märkt av något efter vintern när den stått, nästan 10månader nu senast efter den lite kortare, säsongen förra året..... inte gräsklipparn heller men DRen har varit jävligt jobbig att sparka igång när den stått ett tag och det kan ju berott på soppan, nu har jag alltid ny soppa i om den blir stående och då funkar det fint.
 
Hade ca 5 liter bensin i min hoj och sen stod från mitten på sept till slutet på april, startade på första försöket och körde utan problem.

Gjort så två år i rad.
 
Jag hade en slatt bensin i en jeepdunk i garaget, som jag tror blev över när jag tömde tanken på en hoj för lite service förra vintern. Den har stått på värmegolv, halvfull i nästan 1,5 år, och varit i hojen sen sista turen innan det. Jag hällde det i hojen förra veckan, och då hade jag nästan soppatorsk i den, så det blev stor del gammal soppa. Men hojen gick som en klocka ändå :tummenupp
 
Det värsta är, enligt min mening, att de gamla hojar som jag ibland köper har stått i flera år. Då är det alltid tvärnit i förgasarna, ärgat och riktigt jävligt. Surt när munstycken och nålar är alldeles gropiga.

Gamla förgasare var ofta soprena på insidan för....massa år sedan. Trots lång förvaring.
 
Står hojen i jämn temperatur kan man ju alltid plugga tankluftningen. Jag häller i lite alkylat och bränslerengöring innan vintern och drar runt. Enduron small igång direkt och den hade stått med kanske 20% alkylat utomhus hela vintern
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top