Hållbarhet på dagens bensin?

mack soppa brukar hålla i 6-8v i sluten behållare sen börjar den bli dålig. blir den ricktigt dålig typ 4-6 månader.
så börjar den fräta på metal och kan fräta sönder en förgasare, dömmer ut kanske 4-6 förgasare på
tex snöslungor per år pga sönderfrätt förgasare. olje blandad blir inte lika agresiv och äter inte lika hårt.
däremot så bryts smörjegenskaperna i oljan ner, så har man blandat tex 2% olja i mack soppa så har du motsvarande ca 1% kvar efter ca 6månader.

6-8 V :rofl
 
Blir bensinen bättre av det:confused:

Knappast, men jag tror personligen det är bättre att underhållsköra ett fordon om man har möjlighet till det. Var sjätte vecka ungefär brukar jag ta ut min bil och köra den driftvarm oavsett tid på året bara vädret tillåter det. Här nere i Skåne brukar det finnas dagar inom det tidsspannet där det går bra att köra på torra vägar fri från snö och is. Det är dock inget jag tillämpar med hojen. Den får stå orörd från den ställs av tills det blir riktigt vårväder.
 
Av anledningar jag inte går in på här blev hojen stående i närmare två år med vanlig mackbensin i tanken. Uppstarten gick alldeles utmärkt, men under säsongen har hojen tappat effekt gradvis och blivit väldigt ryckig på jämn gas. Problemen löstes till en del med en flaska injection cleaner, men i vinter blir det till att renovera och rengöra hela bränslesystemet.

Så nog blir soppan gammal fort numer.
 
Okej, så det som blir kvar när Aspen dunstar ur förgasarna är... ingenting? Ingenting som kletar igen dem iaf?
 
Av anledningar jag inte går in på här blev hojen stående i närmare två år med vanlig mackbensin i tanken. Uppstarten gick alldeles utmärkt, men under säsongen har hojen tappat effekt gradvis och blivit väldigt ryckig på jämn gas. Problemen löstes till en del med en flaska injection cleaner, men i vinter blir det till att renovera och rengöra hela bränslesystemet.

Så nog blir soppan gammal fort numer.

Det där lät inget vidare. Hade du full tank när hojen ställdes undan? Tankat 95 eller 98?
 
Jag brukar alltid välja 98 om det finns, men kan inte garantera det. Tanken var "full", men som med de flesta hojar blir det alltid luftfickor. Sen finns ju alltid tankavluftningen....
 
Det kan finnas en massa annat i en tank tex vatten, rost mm som orsakar driftstörningar

Självklart finns det andra felkällor förutom att bränslet tappar kvalitet. Förberedelserna hur och var man ställer undan hojen har rätt avgörande betydelse. Jag förutsätter i den här diskussionen att man har en hoj i god kondition där man förberett hojen väl inför avställningen.

Jag brukar alltid välja 98 om det finns, men kan inte garantera det. Tanken var "full", men som med de flesta hojar blir det alltid luftfickor. Sen finns ju alltid tankavluftningen....

Hur förvarades hojen då? Varmgarage eller i en miljö där temperaturen växlade mycket?
 
Varmgarage, ca 21 grader under hela tiden.

Faktum är att jag inspekterade tanken invändigt samma sommar som den ställdes i samband med att lacken bättrades på. Då var insidan som ny.
 
Varmgarage, ca 21 grader under hela tiden.

Faktum är att jag inspekterade tanken invändigt samma sommar som den ställdes i samband med att lacken bättrades på. Då var insidan som ny.

Har du bara kört hela säsongen på samma tank soppa den stått förvarad med?
 
Av anledningar jag inte går in på här blev hojen stående i närmare två år med vanlig mackbensin i tanken. Uppstarten gick alldeles utmärkt, men under säsongen har hojen tappat effekt gradvis och blivit väldigt ryckig på jämn gas. Problemen löstes till en del med en flaska injection cleaner, men i vinter blir det till att renovera och rengöra hela bränslesystemet.

Så nog blir soppan gammal fort numer.

Då du poängterar att du inte går in på det, trots att ingen skulle bry sig om du inte skrev något alls, måste jag fråga.

Vad gjorde du för att få två år?
 
Nope, relativt färsk när den ställdes. Sista körningen var en bankörning som omsatte en del soppa, så det som fanns i tanken var nytankat.
 
Då du poängterar att du inte går in på det, trots att ingen skulle bry sig om du inte skrev något alls, måste jag fråga.

Vad gjorde du för att få två år?

Två barnfödslar under loppet av 13 månader sätter sina spår i fritidskontot :)

Jag tyckte bara att det inte tillförde något till ämnet.
 
Last edited:
Nope, relativt färsk när den ställdes. Sista körningen var en bankörning som omsatte en del soppa, så det som fanns i tanken var nytankat.

Tänkte snarare på att du skrev att under säsongen när du tog ut hojen igen så gick den sämre och sämre. Därför jag tänkte om du tankat ny bensin från påställning till att den började gå sämre. För isåfall kan det ju knappast vara att soppan var gammal som var problemet.
 
Hej och hå!!

det va ett jla funderande på soppakvalitet.
Det här känns mest som "vågar jag dricka mjölken fast bäst före har passerat?"
Det är klart att du kan! och soppan är ok om den fungerar! Det är väl bara att kolla! Har haft soppa stående i en halvfull soppadunk i tre år och det gick utmärkt att köra på den, har alltid låtit tanken stå med den mängd bränsle som råkar finnas i den när isen lägger sig och det funkar varje gång på våren.

Är man orolig är det väl bara att köra upp skiten som finns i tanken och tanka på ny "färsk" soppa. Förra årets slatt borde ju ändå ta slut rätt fort.
 
Jätte olika kvalité på sbränslet på mackarna gör att det skiljer sig vilka som startar och vilka som får driftstörningar. Den största anledningen till att man tex kört stcc på tex Aspen är att det är "snällare" mot naturen, och jämnare kvalité dock så är vanliga blåa Aspen dunken bara 93 oktan ungefär därav kan gammal motorsågar klippare och hoj motorer gå sämre på den, av 10 maskiner jag får in på vårkanten av gräsklippare och sågar å dylikt så är 8av dom bränsle relaterade.
 
Jag har en hoj som nog var tankad med alkylatbensin. I den var alla rörliga delar i förgasaren igenklistrade efter ett års stillestånd. Möjligen kan det ha varit oljeblandad soppa men ändå. Grön sirap såg det ut som.
 
nu blir jag orolig försökte köra upp bensinen jag tankade förra helgen idag, men det är lite kvar när jag kom hem öppnade tanklocket borrade ner näsan drog in tyckte det stack i näsan kan den vara sur redan ?
kollade på macken stod ingenting när dom hade fyllt senast.

vad gäller är det 7dar i kylskåp max +4, eller frysfack 3veckor. eller frysboxen över vintern? :tungan

sprang ut o kollade oljan som jag nyss bytt var tillverk, 21-10-2010 ? måste jag byta igen ?

det var enklare för när blybensinen luktade bensin, nu vete fan vad den luktar ibland knappt nåt alls.

bensinmackarna måste genast införa bästföredatum.:D
som mjölkpaketen har.
 
Stabiliseringsmedel i sista tanken räddar kanske dina förgasare :
http://www.sta-bil.se/sta-bil-fuel.html

Största bekymret som blir när den här utspädda soppan vi har i våra pumpar dunstar är att allt tillsatt skit lägger sig i munstycken och lite här o där där det inte ska vara. Och sitter det inte stenhårt fast så släpper det i flagor och sätter igen munstycken helt eller delvis.

Själv har jag bara renoverat de 4 förgasarna på yamman, men kan säga att efter 2 års stillastående så var det en sjukt hård gul beläggning i kopparna och det växte fan alger på emulsionsrören!

Och jänkarna jag pratat med har rekommenderat att ha en full tank med bränslestabilisering i och köra en stund på det så man blåser ur det gamla.

Båtfolk brukar väl också köra stabiliseringsmedel i sina om de låter det stå över vintern.
 
Nyheter
Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Back
Top