Hållbarhet bottendel på olika motorer

krogis

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2008
Hoj
Hojlös
Jag har försökt hitta fakta om hållbarhet på bottendelar hos olika motorer i klassen 1-1,4l
Men enbart hittat att Hayabusan eventuellt har smidda delar.

Vore intressant & veta hållbarhet på flera olika modeller så man har lite och välja på.
Någon som sitter på mer info?

Motorn är tänkt i ett eventuellt framtida mittmotorbygge av småbil.

Vill du ha ett hållbart oljetråg? :va

det som går sönder är växellådan när man stoppar in mc motor i en bil. Oljetråget håller :crash

Bottendel innebär blocket utan topp och då menar man framförallt vev, stakar och kolvar.
Varför jag vill veta detta är för att jag vill överladda.

Last edited:
Bottendel innebär blocket utan topp och då menar man framförallt vev, stakar och kolvar.

jag tror inte att växellådan orkar dra en flera hundra kg tung bil. visst håller det ett tag men jag är ganska säker på att växlarna rasar innan något av det du nämner går i bitar.

sen så har jag inget annat vettigt att bidra med :krama

R1ans låda orkar dra en super seven på uppskattningsvis 600kg. Motorn är dessutom överladdad.
http://www.garaget.org/?car=186782
Jag har aldrig med egna ögon sett en drevsats till mc men på bilder ser de mer gedigna ut än på personbilar.
Jag tror inte det är ett problem.

Finns ju lite om Hayabusa även zx10r, zx14r som verkar hålla för en del.
Vore sjysst om någon satt på lite siffror. allt under 400hk är inte intressant.

Finns ju lite om Hayabusa även zx10r, zx14r som verkar hålla för en del.
Vore sjysst om någon satt på lite siffror. allt under 400hk är inte intressant.

finns bara en beprövad i så fall. Busan. Men hur länge det håller? ptja...

Om växellådan håller beror först och främst på hur mycket vridmoment motor utvecklar. Vikten på fordornet spelar ingen roll. Förvisso utsätts motorn oftare för maximalt vridmoment när det går tungt. Man maximal belastning utvecklar man även i en MC.

Dock får kopplingen jobba hårdare då tiden man slirar på kopplingen blir lite längre innan man fått fullt drag i en bil. OM nu inte utväxlingen är radikalt lägre/långsammare.

Mats

Om växellådan håller beror först och främst på hur mycket vridmoment motor utvecklar. Vikten på fordornet spelar ingen roll. Förvisso utsätts motorn oftare för maximalt vridmoment när det går tungt. Man maximal belastning utvecklar man även i en MC.

Dock får kopplingen jobba hårdare då tiden man slirar på kopplingen blir lite längre innan man fått fullt drag i en bil. OM nu inte utväxlingen är radikalt lägre/långsammare.

Mats

Vikten på fordonet spelar också stor roll. Dvs det handlar även om hur mycket vridmoment man kan belasta drivhjulen på de lägre växlarna. Speciellt vid turbo; tunga farkoster gör även att turbomotorn hinner bygga mer laddtryck på de lägre växlarna.

Det är samma ekvation i hojdragracing. En låda som håller i gatklassen kan bli för vek och måste förstärkas när när det bli långsving, slicks, wheeliebar osv.

Så drivlinan belastas dels utifrån motorprestanda, dels av greppet och vikten.

Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...