Hålla upp högerhand vid start

flugan

Vem vet
Gick med
17 Mar 2003
Hoj
-
Efter ha sett en pilot i 3:e eller 4:e startled bakifrån som inte riktigt kunde bestämma sig om han skulle använda höger hand till att hålla upp i vädret eller försöka starta motorn och en funktionär som missade detta helt och hållet för han skulle ha ordning på 3 led samtidigt (och tittade inte tillbaka på 'avklarade' led). Så slog det mig, skulle det inte gå att ha en regel att alla förare bakom (och helst till höger och vänster bakom) den som höjer högerhanden i startledet repeterar det bakåt så att det inte bara hänger på funktionären för det ledet allena. På det sättet skulle det ju vara både hängslen och livrem (säijf)....eller? För om ngn håller upp högerhanden skall det väl inte bli ngn start ö h t....eller?

Det är väl upp till starten/tävlingsledaren att bedöma om starten kan ske utan större fara för övriga tävlande eller om den måste avbrytas och nytt warmup-lap etc.
Så med pressat tidschema går starten i alla fall om någon i de bakre leden räcker upp handen...

Nog bättre om resterande förare noterar och anpassar sin egen körning än att de också står still.

Precis detta hände och orsakade den största start krashen i svensk nutidshistoria.

Falkenberg 2004, rookie 600.
En kille i första ledet fick motorstopp i startögonblicket, han han inte mer än få upp handen till axelhöjd förrän den första föraren bakom körde på honom.
Totalt sett körde 8a förare omkull, två blev svårt skadade och ett antal cyklar såg definitivt begagnade ut.
Jag var en av dem....

Jag tror inte att den situationen hade blivit hjälpt av fler händer i luften.
Problemet ligger väl i att man inte får motorstopp förrän i start ögonblicket och då är det försent!

Händer något innan så slår startern om till blinkande gult dvs försenad start.
Detta bör alla ha övat vid licens kursen.

.... mina 2 cent...:)

*/ ?>
Nyheter
Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Back