Hålla tal?

saft

Ny medlem
Gick med
29 Sep 2004
Hoj
Honda CBR 600F -98 Husaberg 400 FE -02
Någon som har en kreativ idé på ämne för ett tal jag måste hålla i skolan? :)

Motorcycklar?

stora motorcycklar små motorcycklar långa motorcycklar tunga motorcycklar
gopeder mopeder sparkcycklar..

Överflödiga diskussioner

saft skrev:

Är det något som du kommer eller kan få frågor på efteråt när du står där framme?
Ta ett ämne som du kan väl om det inte är någon speciell kategori du har att röra dig inom.

Lycka till :)

saft skrev:
Vet inte hur lång tid du har på dig men här har du ett tal kompis:

" 'Den Vida världen'. Ett ämne som förpliktigar. Hur vid är egentligen världen? Tja, är vår värld den enda världen? Tänk om det finns andra världar? Det är faktiskt ganska troligt att det är så, även om vi inte har kommit i kontakt med dem ännu eftersom vi här på jorden fortfarande är så fixerade vid att förstöra och förgöra det vi har på vår lilla planet istället för att se till vårt gemensamma bästa.

Den värld vi människor trampar omkring på går visserligen att avgränsa till ett antal tusen kilometer hit eller dit men det är inte så viktigt. Den RIKTIGA vida världen har vi ännu bara anat i några olika observatorium och teleskop här på vår lilla planet Jorden och i liten mån uppe i rymden. Det finns mycket kvar att upptäcka. Hoppas vi hinner det innan det är för sent. Tack för mig."

Kort, men det är bara att brodera ut efter eget tycke. Lycka till!

Last edited:
Tackar för alla svar!

Såhär blev talet, observera att det är manuset jag skrivit för mig själv, så vissa saker är nog skumma. Det ska inte tas för seriöst heller....

"Växthuseffekten är ett växande problem. Bilismen, och sätten vi människor transporterar oss på pekas ut som en av de stora bovarna i vad gäller farliga utsläpp.

Klimatförändringar är något som påverkar oss alla.

Den av koldioxidutsläpp stegrande värmen i det globala klimatet hotar hela vår värld. Ur detta växande moln av toxiska föroreningar reser sig högljudda krafter och basunerar ut kollektivtrafiken som en lösning.

Men är kollektivtrafiken verkligen så bra? Jag heter Eric Berglund, och jag önskar, med detta lilla anspråkslösa anförande, visa för er mina kära klasskamrater, att så inte är fallet. Kollektivtrafiken är, rakt igenom, ond.

Jag vill ta lokalbussarna som exempel.

Tänkt dig bara in i den här bilden, jag tror att dom flesta av oss har varit i den här situationen: Det är oktober. Regnet öser ner. Det är 3 grader i luften. Du står vid din busshållsplats, som eftersom att du bor lite utanför centrum naturligtvis saknar ett sånt där mysigt tak, regnet slår rakt i ansiktet på dig. Bussen, som skulle ha gått för en kvart sen lyser fortfarande med sin frånvaro. Rysningar av kyla går genom hela din kropp. Du skakar.

Jag vill att ni håller kvar vid den här bilden under resten av föredraget. Låt den färga era intryck.

Det är trångt att åka buss. Du tvingas, ibland bokstavligt talat, sitta i knät på vilt främmande och ofta, som det verkar, hejdlöst otrevliga människor. I en perfekt värld skulle detta kunna ge upphov till nya kontakter, du skulle kunna lära dig nya saker och få nya vänner. Men både du och jag vet ju att detta i praktiken aldrig sker. Alla andra på bussen har haft en minst lika usel väntan på att få gå på som du, och de är minst lika missnöjda med att vara utlämnade till ett kollektivt transportmedel som du är. Faktum är att den enda önskan som bränner i dessa människors medvetanden är att få komma hem och bearbeta denna traumatiska upplevese framför en uppbygglig dokusåpa. Förutsättningarna för en lyckad och givande konversation är alltså inte speciellt bra.

Något som ytterligare understryker att en buss är en ondskefull miljö att vistas på är hur de som spenderar mest tid där, busschaufförerna, uppträder. Har någon någon gång träffat på en trevlig busschaufför? De onda krafterna i kollektivtrafikens väsen har totalt förvridit de stackars chaufförerna till att bli aggressiva, lättretade, svårförståeliga individer som sätter skräck i sin omgivning.

Bussen går alltid till fel ställen, på fel tider. Vi har redan berört problemet med försenade bussar. Nästan ännu värre är ju när bussen går före utsatt tid. När du kommer till busshållsplatsen, naturligtvis i exakt tid, så har bussen redan gått.
Att överhuvudtaget hitta en buss som går från och till rätt platser är en konst i sig, att sedan försöka få de tider då bussen behagar gå att passa in med sitt eget, ofta pressade, schema är en obegriplig bedrift.
Men, säger en del, att åka kollektivt är ju så bra för miljön. Detta kan vid första anblicken verka som ett vettigt argument. Dock är det så att en buss, i sig själv är allt annat än miljövänlig. En stor dieselmotor släpper, förutom koldioxid som bidrar till växthuseffekten, kolmonoxid som är giftig och ett antal andra skadliga ämnen också ut cancerframkallande partiklar. Det är så pass skadligt att det av vissa forskare föreslagits att små barn ska hållas ifrån platser med dieselavgaser. En buss sliter också väldigt hårt på vägbeläggningen, detta ökade slitage är verkligen inte miljövänligt att åtgärda.

Med allt detta som bakgrund:
Obekväma resor,
ilskna passagerare,
än mer ilskna chaufförer,
bussar som inte håller tidtabeller och när dom väl går går till fel ställen,
Och en ohälsosam miljöpåverkan

Kan jag alltså med eftertryck och övertygelse säga att: Kollektivtrafiken är ond"

Nyheter
En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt