Hålla styret med bara tre fingrar.

När jag fick lära mig att köra hoj fick jag nöta timme ut och timme in med att köra med ena handen bakom ryggen. Min instruktör, tillråga till allt en fd motorcykelpolis, hävdade att detta var ett bra sätt att lära sig att ”bli ett med cykeln”.

I början fick vi träna med att lägga upp vänster hand på ryggen, och senare göra samma med andra handen, dvs att gasa med vänster näve och då lägga högern på ryggen. Högern är dock fan så mycket svårare, allt blir liksom ”fel” i huvudet innan man vant sig….

Att träna kurvtagning genom att bara flytta vikt, modellera gaspådrag, jobba med knä och höft genom kurva är fantastiskt lärorikt. Även om jag fortfarande är amatör och har mycket att lära när det gäller kontroll av min hoj och kurvteknik så vill jag mena att denna teknik ger väldigt mycket förståelse av vilka krafter som påverkar kurvtagningen och hur man får ut mer av sin körning. Ta det dock försiktigt och bli inte övermodig.
 
Så vad blir rätt att göra när framhjulet börjar kasa lite i en kurva då?
1. Ge mer gas för att flytta vikt till bakhjulet så att framhjulet får tillbaka greppet?
2. Ge mindre gas så att framhjulet trycks tillbaka i backen?

Tänker mig alltså mest vid gaspådrag ut ur kurvan.

Jag skulle räta upp mer jag... Inget av alternativen är särskilt bra. Fanns det bara de två alternativen så skulle jag gasa mer och få bakhjulet att släppa lite. Jag har aldrig varit med om att man kraschat av framhjulssläpp ut ur en kurva, det kan glida lite men man vurpar nog inte förns man slår av på gasen...

Fullt nerlägg och framhjulskas är det på me gasen som gäller alltid. Får man bakdelen att släppa så får man grepp fram igen om det inte är helt kört
 
Jag skulle räta upp mer jag... Inget av alternativen är särskilt bra. Fanns det bara de två alternativen så skulle jag gasa mer och få bakhjulet att släppa lite. Jag har aldrig varit med om att man kraschat av framhjulssläpp ut ur en kurva, det kan glida lite men man vurpar nog inte förns man slår av på gasen...

Fullt nerlägg och framhjulskas är det på me gasen som gäller alltid. Får man bakdelen att släppa så får man grepp fram igen om det inte är helt kört

:tummenupp

Finns ett tredje alternativ också. Fast det är inget vi VÄLJER utan det är reflexer som styr (oftast):

3.) Bli skitskraj, stelna till i händer, handleder, armbågar och axlar, stirra (mållåsning) dit jag INTE vill komma och...slå av gasen. Skitbra alternativ eller hur!? :D

Vad drar man för lärdom OM detta inträffar då, med tanke på att allt är reflexer!?

Mvh!
// Niklas
 
Räta upp?? Som i "hänga ut mer, ner med kroppen - upp med hojen"?
Motstyra går ju inte när framhjulet inte har fäste...

Motstyra går även om man inte har grepp. Kom ihåg att motstyrning handlar om att få ner däcket på sidan eller få upp däcket på mitten

Jag styr ofta så fort att framdäcket tappar grepp för en kort stund, speciellt när man går från höger till vänster och tvärt om. Men jag har aldrig krashat pga det
 
...
Jag styr ofta så fort att framdäcket tappar grepp för en kort stund, speciellt när man går från höger till vänster och tvärt om. Men jag har aldrig krashat pga det


Intressant! Vad är förutsättningarna när detta sker? Väglag, däck, typ av hoj, solo/last/passagerare & last???

Mvh!
// Niklas
 
Motstyra går även om man inte har grepp. Kom ihåg att motstyrning handlar om att få ner däcket på sidan eller få upp däcket på mitten
Mjaaa... Efter lite funderande så kan jag väl köpa det, under förutsättning att man ändå har lite grepp kvar. Å andra sidan, har man inte det så är ju diskusionen slut där :näsblod
Jag styr ofta så fort att framdäcket tappar grepp för en kort stund, speciellt när man går från höger till vänster och tvärt om. Men jag har aldrig krashat pga det
Jo att det kasar lite efter att man passerat lodrätt är ju inte så ovanligt. Då blir det till att modulera framhjulssläppet (och därmed kurvradien) med gasen. Nästa sesång så skall jag försöka lära mig att dutta till lite med fotbromsen i rätt läge för att behålla trycket på framhjulet och gasa mer :)
 
Så vad blir rätt att göra när framhjulet börjar kasa lite i en kurva då?
1. Ge mer gas för att flytta vikt till bakhjulet så att framhjulet får tillbaka greppet?
2. Ge mindre gas så att framhjulet trycks tillbaka i backen?

Tänker mig alltså mest vid gaspådrag ut ur kurvan.
Viktigast i det läget är att kniiipa ordentligt så man inte kladdar ner skinnstället:rolleyes:
Se'n skall man tydligen gasa sig ur situationen (1).

Men ärligt talat tror jag inte att all teori i världen skulle förhindra en mindre tarmtömning och påföljande klotning för min del...:näsblod
 
Viktigast i det läget är att kniiipa ordentligt så man inte kladdar ner skinnstället:rolleyes:
Se'n skall man tydligen gasa sig ur situationen (1).

Men ärligt talat tror jag inte att all teori i världen skulle förhindra en mindre tarmtömning och påföljande klotning för min del...:näsblod

Jag råkade faktiskt ut för det i slutet av sesången (hjulsläppet alltså - inte tarmtömningen), och jag blev själv förvånad över hur lugnt jag tog det.
Det jag gjorde var att slå av (liiite) på gasen, kanske att jag motsyrde en smula omedvetet, men det var inget jag tänkte på att göra, och körde vidare som om ingenting hade hänt. Jag har funderat en hel del på hur jag borde gjort, och om jag gorde rätt eller bara hade tur.
Skall vi lägga till ett alternativ?
4. Ha tur. :)
 
Mjaaa... Efter lite funderande så kan jag väl köpa det, under förutsättning att man ändå har lite grepp kvar. Å andra sidan, har man inte det så är ju diskusionen slut där :näsblod
Så länge framhjulet har rejäl rotation så ger en vridning av styret samma tippande moment oavsett grepp.
Rotationen och hjulets massa ger ju tröghetsmomentet som i sin tur ger
det tippande momentet som uppstår när rotationsaxeln vrids.

Vrider man styret när man slangar känner man detta rätt tydligt. Dvs noll grepp men gyralmomentet gör fortfarande sitt..
 
Men ärligt talat tror jag inte att all teori i världen skulle förhindra en mindre tarmtömning och påföljande klotning för min del...
Jag tror inte heller teori räcker men med hjälp av teori och en massa övning på bana så lyckades i alla fall jag reda ut en situation förra hösten med kyla o fukt. Jag gav reflexmässigt lite mer gas så redde allt ut sig till det bästa... jag körde vid första tillfälle av och vilade...
 
Jag tror inte heller teori räcker men med hjälp av teori och en massa övning på bana så lyckades i alla fall jag reda ut en situation förra hösten med kyla o fukt. Jag gav reflexmässigt lite mer gas så redde allt ut sig till det bästa... jag körde vid första tillfälle av och vilade...
Men de e just de där med övning....
Hur övar man på framhjulssläpp ?:va

...utan att slå på öronen alltså:)
 
Men de e just de där med övning....
Hur övar man på framhjulssläpp ?:va

...utan att slå på öronen alltså:)

Försiktigt. Mycket försiktigt :tummenupp

EDIT:
Man kör så mycket bana man kommer åt, och pressar mer och mer efter hand. Så småningom så närmar man sig gränsen för sin förmåga (förhoppningsvis långsamt) och då börjar man vara med om sådanna här små händelser då och då, och då försöker man dra så mycket lärdom dom möjligt från dem.
 
Last edited:
Jag råkade faktiskt ut för det i slutet av sesången (hjulsläppet alltså - inte tarmtömningen), och jag blev själv förvånad över hur lugnt jag tog det.
Det jag gjorde var att slå av (liiite) på gasen, kanske att jag motsyrde en smula omedvetet, men det var inget jag tänkte på att göra, och körde vidare som om ingenting hade hänt. Jag har funderat en hel del på hur jag borde gjort, och om jag gorde rätt eller bara hade tur.
Skall vi lägga till ett alternativ?
4. Ha tur. :)

Du styrde antagligen med i den riktning framhjulet gled(dvs motstyrning) för att återfå greppet samtidigt vill ju hojen falla innåt i kurvan men direkt man återfått greppet styr man in hojen under sig igen.
Kroppen reagerar ganska reflexmässigt på det sätter och ett framhjulssläpp känns som regel i ett mycket tidigare skede än bakhjulssläppet så denna korrigering handlar om ganska små rörelser.
 
Jag har också fått några mindre släpp.
Alla gånger har jag styvnat till och paniksläppt på gasen samtidigt som jag storstirrar på vägkanten som närmar sig.

Men en gång när det släppte lite i en kurva så hann jag överhuvudtaget inte reagera.
Den gången var klart behagligast och inget hände, jag fullföljde kurvan med full gas och körde bara vidare helt enkelt.

Som mcförare så ska man kanske vara tillräckligt dum i huvet för att bara kunna gasa vidare som inget hänt? Där har vi det.

Dessa jävla för mcåkning förödande felreaktioner.
 
Last edited:
Så nu säger ni att jag är dum i huvudet med!!!
HETS MOT FOLKGRUPP är olagligt!!!


Om du någonsin tvekar.. GASA!!!
 
:hihi
Hur var det nu igen..
Du behöver inte vara dum i huvet för att jobba här, men det underlättar.

Påståendet passar även in på mcåkning.
Du behöver inte vara dum i huvet för att köra mc, men det underlättar?:va
:)
 
Intressant! Vad är förutsättningarna när detta sker? Väglag, däck, typ av hoj, solo/last/passagerare & last???

Mvh!
// Niklas

Både på påslag och avslag när man svänger hojen riktigt fort (motstyr kraftigt)

Torr asfalt med 16,5" äkta supermoto däck, min aprilia i alla olika chassie-configurationer
Torr asfalt med 17" roadracingslicks -||-
Is med spikdäck
Motocrosshoj på hård jordbana

Allt solo

Det släpper när man svänger från det håll man börjar på, dvs den kasar lite åt det håll som man har tänkt svänga åt. Det är inget ovanligt fenomen alls, indikerar bara att man börjat svänga hojen så fort som det går ;)

Så länge man har däck i backen så har man chans att rädda släpp med motstyrning
 
Både på påslag och avslag när man svänger hojen riktigt fort (motstyr kraftigt)

Torr asfalt med 16,5" äkta supermoto däck, min aprilia i alla olika chassie-configurationer
Torr asfalt med 17" roadracingslicks -||-
Is med spikdäck
Motocrosshoj på hård jordbana

Allt solo

Med brett styre, kraftig acceleration och riktigt explosiv samt stark i axlar/överarmar (triceps) där man då naturligtvis ger en styrinput som man normalt sett inte skulle göra är det naturligtvis inte en omöjlighet att få ens ett bra sportdäck med optimal arbetstemperatur på torr asfalt att släppa. Vid acc. avlastar vi ju framgaffeln varför det då blir lättare (inte lätt men lättare).

Enda gångerna jag själv har lyckats har varit just vid näst intill onormala situationer där jag till att börja med har lagt all energi på att göra en kraftfull och explosiv styrinput (precisionen blir minst sagt lidande). Men inte ens under slät asfalt har jag lyckats utan först när jag upprepade gånger gjort kraftfulla styrutslag tätt följt efter varandra OCH på en asfalterad väg fylld med ganska djupa hjulspår.

När jag svänger från vänster hjulspår över mittenpunkten av vägbanan (som är högre) och ner i höger hjulspår har däcket lättat och jag tappat greppet fram. Detta följer sig ju ganska naturligt eftersom man vid ett sådant tillfälle mer eller mindre kör över ett krön samtidigt som man ger kraftig och hyfsat explosiv styrinput. Vid normal körning, landsväg så som bana, har jag aldrig råkat ut för framhjulssläpp pga. för kraftig styrinput!


Det släpper när man svänger från det håll man börjar på, dvs den kasar lite åt det håll som man har tänkt svänga åt.

Här hänger jag inte med i din förklaring! Menar du att framhjulet redan tappat greppet när du påbörjar din motstyrning?


Det är inget ovanligt fenomen alls, indikerar bara att man börjat svänga hojen så fort som det går ;)

Man kan lätt få uppfattningen av att detta är ditt normala tillstånd i samband med styrning av 2-hjulig motorcykel! :D

Så länge man har däck i backen så har man chans att rädda släpp med motstyrning

Vid sladd i/ut ur kurva, med 2-hjulig mc. måste föraren göra en aktiv motstyrning eller kommer framhjulet (om vi tillåter det) att själv räta upp och eftersträva en riktning som vi hade innan sladden påbörjades?

Mvh!
// Niklas
 
Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Back
Top