Hålla stället fräscht ...

supergirl

she's unstoppable, unpredictable ...
Gick med
17 Aug 2006
Hoj
Honda CBR 600rr -03
Jag tog hojen till jobbet idag eftersom att jag ska köra i eftermiddag. De flesta som bor i Stockholm och redan är uppe har säkert lagt märke till att det redan är sjukt varmt ute. När jag kom till jobbet upptäckte jag till min fasa att jag blivit väldigt svettig. Jag har tidigare inte haft några problem med att stället luktat tidigare trots att jag svettats en del i det, jag är ganska känslig för obehagliga dofter. Men nu luktar stället ganska otrevligt och min t-shirt är också lite äcklig och jag vill absolut inte vara med om det igen!

Finns det något medel att rengöra stället invändigt med eller liknande för att få det lika fräscht som när det var nytt?

Läste en artikel om hur man tar han om sitt skinnställ. Rådet var att tvätta det i maskin när det behövs (typ en gång om året) och vara noggrann med att fetta in stället överallt, så skulle det hålla länge och vara fint och följsamt. NEJ; kör inte skinnstället i tvättmaskin, textilställ går däremot allt som oftast att köra i maskin.

Sedan finns det väl en uppsjö av produkter man sprayar på textiler för att bli av med lukt. Ett knep inom bilrekond är att ställa in en skål med ättika blandat med vatten i illa luktande bilar och då försvinner lukten under natten. Även hört att man kan spraya lösningen på textiler.

Last edited:
In med det i frysen i ett dygn, det tar död på svettlukten säger de. Men en hojåkare ska lukta svett och se lite trött ut, annars kan ju folk tro att man finåker.

Är det ett textilställ eller ett skinnställ?

En bra grund är att alltid ha rena och fräscha kläder under stället. Har det löstagbart foder så är det lätt att ta loss det och kasta i tvättmaskinen vid behov. Annars så blir det till att tvätta hela stället. En del textilställ kan man slänga i tvättmaskinen hemma. Annars blir det handtvätt eller kemtvätt.

Med några års mellanrum brukar jag lämna in till kemtvätt för att sedan smörja in.

Utsidan rengör jag själv nå´n gång per år beroende på hur skitigt stället blivit. Smörjer också in stället ungefär en gång per år.

Har funkat bra, mitt gamla ställ har hunnit bli 16 år och är fortfarande fräscht. Om än inte så vackert/modern design..:D

Varje gång jag använt stället så hänger jag upp det så det får lufttorka.
Luktar hittills inte illa, trots att jag blir sjöblöt när jag kör aktivt en varm dag.

Läste en artikel om hur man tar han om sitt skinnställ. Rådet var att tvätta det i maskin när det behövs (typ en gång om året) och vara noggrann med att fetta in stället överallt, så skulle det hålla länge och vara fint och följsamt.

Tvättmaskin kan omöjligt vara nyttigt för ett skinnställ(om det inte är fuskskinn vill säga). Prova då istället kemtvätten, där kan de sina saker.

Tvättmaskin kan omöjligt vara nyttigt för ett skinnställ(om det inte är fuskskinn vill säga). Prova då istället kemtvätten, där kan de sina saker.

Vart också förvånad men ska leta reda på artikeln så ska jag se vad som står mer exakt. Men vill minnas att det inte var samma tvättprogram för lakan - 95 grader, massa blekmedel och monstercetrifug...

Var ju givetvis jag som läst fel. Det var textilställ man skulle köra i maskin. Ber om ursäkt.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT