Hålla nere kostnaderna vid bankörning!

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen just nu
Hej!

Jag är en sån typ som gillar att komma undan så billigt som möjligt, speciellt eftersom jag är hyffsat fattig men även snål generellt :gnissla Har man då mc körning som största hobby och framförallt bankörning så kan det dra iväg något rejält om man inte aktivt letar utgifter som man kan minska.

Rent generellt, vad gör ni för att hålla nere kostnaderna vid bankörning? Tänkte detta kan agera som en tråd där folk kommer med tips.

Själv tänkte jag nästa år:

* Börja köra slicks, Metzeler compK eller Diablo superbike pro (ska tydligen hålla väldigt länge). Eftersom jag bara motionskör så behöver jag inte vara kräsen när det gäller grepp, sen kan jag även tänka mig att köra med däcken även efter de börjat tappa grepp, så länge de inte är snorhala.

* Köpa tält/sovsäck för att eliminera kostnaderna för hotell. Är det någon som gör detta och vad tycker ni? Blir det några timmars sömn? Husbil/vagn är inte akutellt på grund av pengar!
 
Sover jämt i depån de tillfällen jag är iväg. Fram till sista gången för säsongen på Gelleråsen (Då sov jag i släpet.) har jag tältat. Det funkar klockrent med en tjockare luftmadrass, riktiga sängkläder och en värmefläkt i tältet. Med en kylbox för 12V/230V håller sig käket ätbart och en vattenkokare underlättar morgonkaffet. Hittills har jag inte stött på patrull när det kommer till att få tillgång till ett vägguttag.

De pengar jag inte spenderar på hotell går till annat jox, typ soppa.
 
Last edited:
Boendet är det som drar iväg mest för mig iaf.. bor dock alltid på hotell för att det är jävligt nice att sitta i bastun och dricka en bärs istället för att frysa i depån de där dagarna det är riktigt pissväder..

Så.. är du ute efter att komma undan så billigt som möjligt så är väl tält att rekommendera.

Nummer 2 är att köpa ett släp eller skåpbil (om du inte redan har, eller har möjlighet att låna).

Hyra släp i ett par dagar från en vanlig bensinstation blir lätt någon/några tusenlappar.
 
Köpa begagnade slicks från De Riktigt Snabba kan också kapa en del kostnader.
 
Sen går man omkull för att man kör på stenhårda och beggade slicks :) men vafan går de så går de!
 
Beggade slicks från Superbike/supersport-förare är ofta nästan gratis, och det går att köra dem i ett hyfsat "licensgrupp-tempo" i princip ner till korden om man är försiktig och rätar upp lite extra innan man börjar vrida på. Många skulle kanske avråda från detta, men ren kurvhastighet utan gaspådrag tål de rätt mycket av även när de är slitna. Nackdelen är kanske att inlärningskurvan planar ut lite, men det är fortfarande kul. :crash

EDIT:
En gång när korden faktiskt kom fram var på Falkenberg. Det blev ett bakhjulssläpp som gav lite puls, men inte mer än så. (vid 20 s)
 
Last edited:
Ett bra sätt att spara är att inte trilla omkull.
Annars har jag märkt att rejsbussen drar mycket mindre soppa på vägen hem från åsen, kanske för att jag kör lugnare då???
 
Ge fan i att köra omkull :fakta

Jag köpte en mikro för någon hundring och hade med mig matlådor på tävlingshelgerna, bodde alltid i bussen och gjorde mycket saker själv, byggde egen ramp, byggde takbelysning till tältet själv osv.
 
Beror på tempo, bandagstempo så sparar man på däck, köp beggat i bulk av de hårdare sprintrace-däcken sc2 pirelli, k2 metzeler), detta förutsätter dock att man kör mycket annars kan man lika gärna handla nytt men då ska man ha värmare.

Jag köpte en pall med 25däck för 6000 när jag började köra enbart bana men då drog jag en 35 dagar det året, körde utan värmare halva året och då käkade det lite däck man efter jag handlade värmare fick jag ut mycket mer ur dom så när året var över hade jag en hög kvar, sålde några, slängde de sämsta och körde upp resten året efter.

Går det fortare sen så är fjädringen något att titta på, bra grejer som är rätt justerade sparar däck och krascher och de 2 är det man kan spara pengar på när det går lite fortare.
Träna inte med "finkåporna" och ha bra ordning på motorskydd och liknande så avåkningarna inte blir så kostsamma, för åka av kommer man förr eller senare, enda man kan vara säker på när det var länge sen man senast gick av är att nästa kommer närmare...

Och tält eller sovsäck i bussen beroende på vad man kör då sparar ju någon krona om man ska övernatta, ta med käk och dryck hemifrån men sen är det väl inte så mycket kvar att spara på, hojen och transporten drar ju den soppan de drar.

Då finns det jävligt mycket mer att spara på när man Inte kör så man får lite pengar kvar till de tillfällena av ren njutning det trots allt är för rent ärligt, det är ju en hobby och ett kall och då ska man väl inte plåga sig när man ska njuta?
Lite som att leva lyx på hemmaplan under året och bli missnöjd på semestern för man måste snåla.....
 
Beggade slicks från Superbike/supersport-förare är ofta nästan gratis, och det går att köra dem i ett hyfsat "licensgrupp-tempo" i princip ner till korden om man är försiktig och rätar upp lite extra innan man börjar vrida på. Många skulle kanske avråda från detta, men ren kurvhastighet utan gaspådrag tål de rätt mycket av även när de är slitna. Nackdelen är kanske att inlärningskurvan planar ut lite, men det är fortfarande kul. :crash

EDIT:
En gång när korden faktiskt kom fram var på Falkenberg. Det blev ett bakhjulssläpp som gav lite puls, men inte mer än så. (vid 20 s)

Det borde fan vara spöstraff på att köra med så dåliga däck. Du är inte ensam på banan. Hade någon dragit omkull mig på grund av att man kör på kordväven... Ja, jag vet inte...

Tips till TS: Undvik särdeles onödiga krascher pga av brister i materialet.
 
1. Sov i bilen/tält.
2. Laga din egen mat.
3. Köp begagnade däck
4. Skrota inte
5. Använd värmare
6. Leta beg kåpor o laga.
7. Samåk.
8. Bli instruktör/föråkare så du slipper betala bandagarna.
 
De saker som kostar mycket är
- Hojen
- Personlig utrustning
- Däck

Kraschar du inte sönder grejerna (hrmm) så är det bara däck av dessa kvar. Sova i bussen, egen mat osv är småpotatis i sammanhanget, men sammanlagt kan de besparingarna gå till däck. Då blir det dessutom roligare att köra!

Bandagekostnaden och resan dit är utgifter man inte kommer ifrån normalt och som för en hel del är ungefär lika stora (om det är en dag).

Tredje tipset för att spara pengar är tyvärr
- Tävla inte
Dels kommer du inte klara att spara på punkterna ovan, dels kostar licens och tävlingshelger sjukt mycket (ca 10 ksek/helg).

Men när du prioriterat bort allt annat i livet hoppas jag se dig på tävlingarna!
 
Är det någon nämnvärd skillnad på däcksslitaget mellan 600 och 1000?
 
Köpa begagnade slicks från De Riktigt Snabba kan också kapa en del kostnader.

Hörde just av instruktör att när bakdäcket var slut vid Lunch valde han mellan nytt bakdäck eller ett begagnat som borde hålla de återstående passen på eftermiddagen. Innan det var dags dra hem.
Valde ett billigt begagnat bakdäck.
Fick en highsider i 1a kurvan på uppvärmningsvarvet.
Reparationen av hojen kostade 20000 kr.
Alla billiga begagnade däck sparar inte så mycket att det lönar sig.
 
Är det någon nämnvärd skillnad på däcksslitaget mellan 600 och 1000?

Kanske inte direkt svar på din fråga men Michelin Pilot Power 2CT
håller 1000mil på min 955 Sprint RS
håller 400mil på min GSX1300R
vid gatkörning.

På bankörning gissar jag att den högre vikten på 1000cc ökar slitaget på däcksidorna jämfört med 600cc.
 
Är det någon nämnvärd skillnad på däcksslitaget mellan 600 och 1000?
Personligen skulle säga att körstilen påverkar mer än hojen, men någon skillnad är det säkert mellan en 600 och en litercykel.

Sent from my LG-H850 using Tapatalk
 
Bor ca 3h från närmsta bana så i teorin går det att köra dit, köra bana och sen hem igen på samma dag. Har gjort det några gånger också (med bil på bana då). Men 300kr för en natt på vandrarhem gör fruktansvärt mycket för totala upplevelsen. Att få börja dagen utvilad och kanske viktigast: inte vara trött redan när du börjar köra hem

Så.. Tält i all ära men det du sparar i tältet kanske du förlorar i diket på vägen hem.
 
Hörde just av instruktör att när bakdäcket var slut vid Lunch valde han mellan nytt bakdäck eller ett begagnat som borde hålla de återstående passen på eftermiddagen. Innan det var dags dra hem.
Valde ett billigt begagnat bakdäck.
Fick en highsider i 1a kurvan på uppvärmningsvarvet.
Reparationen av hojen kostade 20000 kr.
Alla billiga begagnade däck sparar inte så mycket att det lönar sig.

Jo, det har jag också fått berättat för mig.
Sedan går det alldeles utmärkt att kasta hojen i backen på nya fina däck med om man inte känner sig för på dem, man kan ha fått ett par måndagsex, eller det kan ha blivit för låg eller hög temp i däcken, så panga på direkt är en risk, även om den nog kan vara större med begagnade däck, eftersom att de kan ha hårdnat.
Själv har jag aldrig upplevt något problem på begagnade däck, enda gången jag faktiskt fått släpp och motvilligt fått köra på ställ genom en kurva var med nya däck, på runt varv 10 i rejstempo. :hihi

Beroende på hur mycket man kör kan faktiskt begagnade däck spara mer än 20k på en säsong. Så, det kan fortfarande vara värt det rent ekonomiskt även om det orsakar en krasch. Sålänge man inte skadar sig då.
 
Är det någon nämnvärd skillnad på däcksslitaget mellan 600 och 1000?

Ja jag skulle säga att det är en avsevärd skillnad. Det beror mycket på körstil, men accelerationskraften som ska ner i backen via bakdäcket vid gaspådrag ut ur en kurva är förstås mycket högre för en 1000.

Tydligast blir skillnaden vid träningar och bandagar i högt tempo eftersom man dels kör mycket och dels får många värmecykler. Kan vara pauserna där kanske däcken hinner kylas ner innan värmarna är på, körning i relativt kallt väder eller att tempot på banan varierar kraftigt.

Hur som helst, min uppfattning är att 1000-förare byter däck bra mycket oftare än 600 dito.
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top