Hålla andan

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Kollade en dokumentär nyligen om fridykning, statisk apnea etc.
Hade inte testat hur länge jag kan hålla andan sen tonåren.
Blev ganska förvånad när jag utan problem klarade över 2 minuter.

Vad är "normalt" ? någon här som fridyker?

2 minuter funkar, så länge man är helt still.
Prova att sprattla lite och se hur länge du håller andan då :)

Nu blir jag nästan orolig. Jag klarade 1 minut och då fick jag kämpa ordentligt. Visserligen är jag rökare, men mer än så borde man väl klara

Har börjat fridyka lite igen har haft uppehåll i ca 12 år.
Riktigt skoj, men de är tungt å komma igång igen.

Det är ju mycket psykiskt med att hålla andan.
man tror i början att man ska spricka osv.. men bara man lugnar ner sig så börjar de gå rätt bra.

/F

Det är ganska enkelt att hålla andan medan du sitter still i soffan och bara slappnar av. Ganska mycket jobbigare under vatten, och lägg där till lite fysisk ansträngning såsom simning vilket förbrukar syret bra mycket snabbare. Så det är helt klart imponerande att vissa fixar så mycket mer (under vatten) än man själv kan (på land):)

En god väns son fridyker och simmar 130+ meter under vatten, vill minnas att han i vila håller andan mer än fem minuter.

Nu blir jag nästan orolig. Jag klarade 1 minut och då fick jag kämpa ordentligt. Visserligen är jag rökare, men mer än så borde man väl klara

Förvisso beror det på hur länge och hur mycket du rökt, men det kan mycket väl vara därför du bara klarar en minut. Som rökare har man bra mycket sämre lungkapacitet än ickerökare.

Det finns en riktigt bra dokumentär om en såndär hållaandandykare. P3-dokumentär som gjorde den.

Sist jag kollade klarade jag bara runt 35-45 sekunder :näsblod

Då satt jag på botten av sim bassängen :rolleyes:

Höll på lite innan, simmade iaf 75 meter under ytan med vanliga fenor.
Fast då kände man verkligen att syret började ta slut i benen.

Bäst gör sej fridykning i havet. Helt klart underskattat, mycket skönare att glida fram smidigt och ljudlöst utan apparat. Dessutom så finns det mest växt och naturliv i svenska haven på fridykardjup.
På större djup blir det bara mörkt och dött.

Man klara mer än man tror!

Höll på lite med fridyk när jag var 12-14år.. Klarade då lite över 2min.. Är nog ungefär lika nu skulle jag tro.

Folk ger sig lite för lätt, och så ser man oxo många med fel teknik. Fyller upp kinderna så de ser ut som ballonger :) där gör inte luften mycket nytta :/
Hade en kille i fridykarklubben som klarade max 30sec.. Men han hade stans störta kinder :)

Lite teknik för att verkligen kunna fylla upp lungorna till absolut max..

Normalt för en normalt tränad svensson tror jag ligger på 1till 2min.

Hålla andan är en sak, tryckutjämna en annan som jag aldrig behärskat. Kan ju stoltsera med att jag garanterat badat badkar fler ggr i mitt liv än duschat och i dagsläget utan att ha testat på många år tror mig klara 90 sekunder utan problem. Skulle dock förmodligen inte klara mer än 5-7 meters djup p.g.a. utebliven tryckutjämning, går det att köpa på burk¿

Jag sysslar en del med fridykning. Alla normala personer kan jag få att hålla andan i över tre minuter, med bara tio minuters coachning.

Om du vill nå tre minuter gör så här:
1) Lägg dig ner och slappna av, samt blunda
2) Håll andan så länge du kan (oftast c:a 1:30 - 1:45 för otränade), helst tills diafragman krampar (vilket få otränade pallar)
3) Fortsätt ligga ner och slappna av med stängda ögon
4) Gå mentalt igenom nästan alla muskler i kroppen, fokusera på att varenda muskel ska vara totalt avslappnad.
5) Fokusera på att få ner pulsen och känn dig riktigt "tung" (bra sätt att få musklerna att slappna av)
6) Andas långsamt
7) Ta några djupa andetag, fortfarande långsamt så du håller nere pulsen
8) Ta sista andetaget, fortfarande långsamt. Fyll inte lungan till bristningsgränsen, men ganska mycket. Tänk på att dra in luften med magen, inte lungan i sig.

Okey... nu börjar den mentala matchen...

- Fortsätt fokusera på att vara helt avslappnad
- Njut av att vara så avslappnad att du inte ens behöver andas
- När dom första obehagskänslorna kommer så skjuter du bara bort dom
- När du börjar känna rejält obehag är det dags att börja sysselsätta hjärnan:
* Vilket är det minsta ljud i rummet du kan höra?
* Hör du vinden utanför fönstren?
* Se din egen motorcykel framför dig ur olika vinklar
* etc etc etc
- När du tror att du inte pallar längre, öppna ögonen och börja titta dig omkring. Då kan du lura hjärnan ett tag till.
- När det känns som om du ska dö, sätt dig upp och härda ut några sekunder till!
- Bit ihop, du kommer inte dö!!!

Voila! Nu har det sannolikt gått över tre minuter, bra jobbat :yoparty

Om du vill se något riktigt intressant, gör samma sak med en pulsmätare på dig. Observera vilken puls du har i slutet, antagligen en bit under din normala vilopuls.

En sak till: se för djävulen till att aldrig någonsin, inte under några omständigheter, hålla andan ensam i vatten! Att svimma liggandes i sin säng är ofarligt, att svimma under vatten utan övervakning är inte bra...

Wow, intressant, jag märkte en sjuk sak när jag släppte ut lite luft ur lungorna efter ca 50 sek, pulsen gick NER & jag fick ny "energi" vågade inte experimentera mer, men det är intressant....

Wow, intressant, jag märkte en sjuk sak när jag släppte ut lite luft ur lungorna efter ca 50 sek, pulsen gick NER & jag fick ny "energi" vågade inte experimentera mer, men det är intressant....

Det där är ett av många intressanta fenomen som händer i kroppen när man håller andan. Folk säger "jag kan inte hålla andan längre, jag kände att syret var slut". Grejen är att kroppen inte kan känna när syret är slut i lungorna. Istället känner den av koldioxidhalten. Medan du håller andan så sjunker syrehalten i lungan och koldioxidhalten ökar. Det din kropp reagerar på är att koldioxidhalten ökar, inte att syrenivån sjunker.

Det är också orsaken till att hyperventilering ger en behagligare andhållning för de som är gröna. Genom att hyperventilera sänker man koldioxidhalten i lungorna vilket gör att obehaget inträder senare, vid en lägre syrenivå. Det är också därför man ALDRIG ska hyperventilera innan ett dyk, för då har du noll koll på vad som händer och du kan tuppa av helt utan förvarning (syrehalten blev toklåg men du märkte det aldrig eftersom koldioxidhalten inte blivit så hög att du reagerade på det).

Om man däremot kan uthärda obehaget som en hög koldioxidhalt innebär så händer många spännande saker i kroppen. Bl.a. sänks pulsen snabbare. Dom allra bästa fridykarna (långt över min relativt gröna nivå) börjar därför gå över till att göra sina dyk helt ouppvärmda, på så sätt utsätter dom kroppen för högre stress och högre koldioxidhalt, vilket gör att kroppens försvarsmekanismer går in hårdare och sänker pulsen snabbare vilket i sin tur sparar syre. Extremt obehagligt men effektivt.

Appropå inte våga experimentera mer: så länge du ligger på torra land kan du experimentera hur mycket som helst med andhållning, du kommer inte dö :)

Om du är seriöst intresserad av att lära dig så rekommenderar jag fridykning.se och deras kurser. Sebastian som håller i det är dessutom en skön lirare som kan inspirera (jag har ingen koppling dit så jag hoppas detta inte räknas som otillåten reklam).

*/ ?>
Back