Håll koll på ditt MC-batteri med mobilen

Hoppas den funkar bättre än mina indikatorer. Har såna här på mina MC:

http://www.ctek.se/se/sv/chargers/Comfort Indicator Eyelet M8

De är för känsliga och visar gult bara hojen stått 1-2 dagar (kör nästan dagligen). Ingen skillnad på vilken MC, vilket batteri eller vilken indikator.
Började med dem när jag hade en MC som laddade ur hela tiden men nu tycker jag det är mest stressande att de varnar så tidigt...
 
Hoppas den funkar bättre än mina indikatorer. Har såna här på mina MC:

http://www.ctek.se/se/sv/chargers/Comfort Indicator Eyelet M8

De är för känsliga och visar gult bara hojen stått 1-2 dagar (kör nästan dagligen). Ingen skillnad på vilken MC, vilket batteri eller vilken indikator.
Började med dem när jag hade en MC som laddade ur hela tiden men nu tycker jag det är mest stressande att de varnar så tidigt...

Även jag har den där på 3 hojar och en hembyggd stereo. Tycker de funkar bra. Det är dock en av hojjarna som slår över till gult efter några timmar. Men så länge den startar så gör de ju inget.
 
Vore det inte bättre att fixa felet?

Det här är ju som att ha en läckande kylare och åtgärda det genom att montera en grej som lamar när nivån blir för låg.
 
Har en så där ctek-sensor i bilen. Funderade på om jag skulle montera den på hojen, men kom fram till att det var i princip meningslöst. I och med att det är bluetooth är räckvidden så kort att jag ändå skulle behöva gå bort till garaget och då funkar ju den vanliga lysdiodsindikatorn som jag har på hojen lika bra. Misstänker också att bluetoothprylen i sig drar mer ström och snabbare dränerar batteriet. En nytta jag ändå ser med den är att den sparar en kurva över batterispänningen över tid, vilket kan vara praktiskt om man vill se hur snabbt batteriet laddas ur.
 
Hoppas den funkar bättre än mina indikatorer. Har såna här på mina MC:

Jag har funderat på dem där sedan jag såg dem för många år sedan. Har aldrig slagit till och har egentligen aldrig haft några batteribekymmer heller. Bruka koppla på en CTEK laddare med jämna mellanrum för att det inte ska uppstå problem. Skulle det vara något problem mellan är det något annat som är problemet och då vill jag hellre gå till källan till problemen.

Vill egentligen inte göra mig lustig på trådskaparens bekostnad. Men tycker det är är lite märkligt att man gör en app till i princip allt som säljs idag. Är det vad dagens konsumenter behöver eller tror sig behöva. Jag vet inte svaret på den frågan. Ibland kan det vara skönt att vara olyckligt ovetandes. Desto färre varningsfunktioner som finns i bilen desto bättre. Vissa av dem har ju ingen som helst funktion för bilen egentligen om vi ska ta det som exempel.
 
Har man en hoj som funkar att starta och köra men sedan måste kickas igång så fungerar inte laddningen. Vilket du upptäckte med hjälp av den här prylen. Men sådant kan man ju också se med en Multimeter eller Voltmeter på hojen.
Har också haft problem med laddningen. Det tog lite tid innan jag insåg vad felet var, jag hade en kass laddningsregulator, du hade en kass koppling.
Alla sätt är bra. :)
 

Bifogat

  • GSX1300R-14-38V-1250RPM-120W-Hel-halvB.jpg
    GSX1300R-14-38V-1250RPM-120W-Hel-halvB.jpg
    104 KB · Visningar: 43
  • Kjell-Co-Voltmeter.jpg
    Kjell-Co-Voltmeter.jpg
    30.5 KB · Visningar: 39
Snabbgallup
Ni som har problem med laddning/batteri, vilken hoj har ni och är batteriet orginal eller ej?

CB1000R 09 med orginalbatteri - inga problem
VFR800 98 med Biltemabatteri - inga problem
 
Vore det inte bättre att fixa felet?

Det här är ju som att ha en läckande kylare och åtgärda det genom att montera en grej som lamar när nivån blir för låg.

Håller me till 100%... Varför installera ännu en sak som snor ström istället för att fixa problemet...
 
"Vill du se hur jag gick tillväga så kan du läsa om det här https://www.flickr.com/photos/mcskri...57677965779736"

Texten är oskarp, den andra bilden är oläslig.
 
Snabbgallup
Ni som har problem med laddning/batteri, vilken hoj har ni och är batteriet orginal eller ej?

CB1000R 09 med orginalbatteri - inga problem
VFR800 98 med Biltemabatteri - inga problem

Hmm..
Jag har personligen ingen hoj med batteri/laddproblem, men en polare och hans flickvän har råkat ut för det.
Så...
Z1000SX 11 originalbatteri - inga problem.
CBR600F2 ?? biltemabatteri - inga problem.
GSX1250FA 10 originalbatteri - inga problem.
CBR929RR 01 fulbatteri - slut batteri | 2 år gammalt biltemabatteri - inga problem.
Virago 535 ?? fulbatteri/biltemabatteri - sunkig laddregulator/generator. (Man får köra utan lyse för att den ska ladda)
 
Nuvarande hojar: inga problem
Hade en DR650 -92 som laddade ur på en natt eller två. Bytte regulator 2ggr, testade flera olika batterier i olika prisklasser, "strippade" elsystemet till "the bare necesseties", gjorde i ordning alla jordpunkter - ingen förbättring. Nu av flera skäl skänkt till mekintresserad yngling.
En gåta - och själva orsaken till att jag satte på indikatorerna...
 
Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Back
Top