Håll dig på din väghalva i sommar!

Anneli

Nu på gatan igen!..
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Märsön
Hoj
Fireblade
Tycker det är oerhört märkligt att det inte finns en obligatorisk "hantera hojen del" i körskolans utbildning..

När jag tog körkort för mc fick vi lära oss kurvtagningsteknik, och träna praktiskt på det, även motstyrning togs upp.
Vi körde även på skogsstigar, och över såna där "sand-gupp" på rad för att lära oss hanera hojen, det var riktigt roligt och lärorikt!
Det enda negativa med körskolan jag gick på var nog att vi körde utan radiokommunikation, men å andra sidan lärde vi oss använda backspeglar och vara redigt lyhörda..

Visst är det viktigt med ordentlig utbildning, något jag aldrig förstått mig på är de som "whohoo-jag-klarade-uppkörningen-på-en-lektion-billigt!-fan-vad-jag-är-kung..." Vill vi möta de i trafiken?

Mc är ett intresse, jag vill inte bara köra motorcykel, jag vill köra bra och säkert, och inte utsätta andra för risker bara för att jag vill utöva min hobby på allmän väg. (det är ju faktiskt roligast på bana:)) (usch vad jag låter tråkig)

Jag rekomenderar varmt kurs på bana, och bandagar, då får man köra hoj så som det är tänkt att man ska göra, inte mycket slår känslan när man får till det! :tuttar

/f.d Motorcyklissa
 

Jörgen Player Special

GRÖNT ÄR SKÖNT
Gick med
12 Nov 2003
Ort
Göteborg
Hoj
ZX10R
När jag tog körkort för mc fick vi lära oss kurvtagningsteknik..

Visst är det viktigt med ordentlig utbildning, något jag aldrig förstått mig på är de som "whohoo-jag-klarade-uppkörningen-på-en-lektion-billigt!-fan-vad-jag-är-kung..." Vill vi möta de i trafiken?


Det ligger nåt i det du säger. En körkortsutbildnig istället för en uppkörning kanske är framtiden, med obligatoriska kurser och utbildningar. Den dagen man klarat dem, den dagen får man kortet..

/JPS
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
...något jag aldrig förstått mig på är de som "whohoo-jag-klarade-uppkörningen-på-en-lektion-billigt!-fan-vad-jag-är-kung..." Vill vi möta de i trafiken?

Eftersom jag jobbat med körkortutbildning en sommar inom FMCK så kan jag lugnt säga att jag mycket hellre möter de i trafiken än dom som knappt lärt sig köra efter veckors heltidskörning.

Den sistnämnda gruppen har utöver sitt koordinationsmässiga handikapp för MC-körning oftast även en oförmåga att hålla huvudet kallt när nåt oväntat händer. Det är den gruppen som oftast stelnar till och kör rakt fram där dom borde svänga och det är den gruppen som i panik vrider fullt på gasrullen istället för att bromsa när dom får panik osv.
 

illebror

Calcatea Bellator
Gick med
8 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
D675R
Ett annan dimension på detta med utbildningar är hur det påverkar de som kör över sin förmåga. Om de höjer sin förmåga genom utbildning, vad garanterar att de inte fortsätter att köra över sin nya förmåga?

Jag tror att utbildning generellt gagnar den stora massan, men att helt bli av med alla de som kör över sin förmåga är lite av en noll-vision. En utopi.

Förhoppningsvis får man nytta av sin egen förmåga den dagen man möter någon som kör över sin förmåga.

Det är lika mycket attitydinställning som körkunskap som behövs där ute om vi skall undvika olyckorna.
 
Last edited:

Calle.s

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2008
Ort
Sthlm
Hoj
trampcykel
just vad jag tänkte skriva.

folk kan inte hålla sig på sin sida så man håller sig borta från bulten å bogan.

SMC på gokartbana is the shit då får du verkligen lära känna din hoj å öva upp reflexerna då de svänger fort å mycket fortare än på allmän väg. första sommarn jag var på SMC innebar en stor förbättring å ändå var jag bara där 4-5 gånger.

som sagt MC utbildningarna på körskolan borde vara hårdare eller längre å man får mer körtid med handledare igentligen.

Gocartbana är nog optimalt för förarutbildning för allmän väg iallafall. Det gör inte lika ont att krascha och man får precis som du säger öva på att ta sig ur svårigheter där något dyker upp på vägen eller liknande.

Det negativa med att lägga till bankörning i körkortsutbildningen, blir det att vi kommer få fullt med "racerförare" på vägarna. Det är helt klart ett bra inslag i utbildningen men det gäller att verkligen trycka på att man måste köra med marginaler på landsväg och att vill man köra fort så är det bäst att göra det på bana.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Hjälmkamerorna är för övrigt livsfarliga.

Den gör att folk kör över sin förmåga för att bräcka andra hojfilmer på tuben och sen påverkas de flesta ovana människors psyken negativt av vetskapen om kameran. Förmågan att hålla fokus på körningen minskar och i kombination med körningen över sin förmåga blir det lätt katastrofalt.
 

amlin

Wheelie is tha shiiit
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Värmdö
Hoj
Såld
Gocartbana är nog optimalt för förarutbildning för allmän väg iallafall. Det gör inte lika ont att krascha och man får precis som du säger öva på att ta sig ur svårigheter där något dyker upp på vägen eller liknande.

Det negativa med att lägga till bankörning i körkortsutbildningen, blir det att vi kommer få fullt med "racerförare" på vägarna. Det är helt klart ett bra inslag i utbildningen men det gäller att verkligen trycka på att man måste köra med marginaler på landsväg och att vill man köra fort så är det bäst att göra det på bana.

Tror inte andelen "ragerförare" kommer öka. Snarare lär det bli fler förare som känner sig säkrare med sitt fordon på gatan. Bankörning med tex SMC handlar inte om att köra fortast eller "vinna" utan mer om hur man skall bli "ett med hojen" som de ständigt tjatar om på körskolorna. Tyvärr lär körskolorna inte ut hur man kan/skall köra hojen, mer än på ett väldigt säkert sätt som de flesta iaf sporthojsåkare använder sig av.
Därför ser jag gärna exempelvis SMC-kurser som standard i framtida MC-praktik.
 

illebror

Calcatea Bellator
Gick med
8 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
D675R
det är den gruppen som i panik vrider fullt på gasrullen istället för att bromsa när dom får panik

Jag vill hävda att det var just när föraren valde att bromsa i filmen som allt sket sig utan återvändo.

1. Han blev skrämd av den första hojen som han möter nära mittlinjen.
2. Tappar koncentrationen för ett ögonblick och ytterkurvan och den mötande körbanan markeras som "farlig" i reptilhjärnan. Resten ser vi i filmen.

Med övning kan man istället hantera situationen såhär:
1. Bli skrämd av den mötande hojen (Alla kan bli rädda vid något tillfälle)
2. Handla aktivt enligt inövade steg.
2.1 Slå INTE av gasen (helt) eller bromsa - det reser hojen som tar ett ännu vidare spår. Kurvan är inte slut ännu. (Exakt hur man skall utföra sin gaskontroll per unik situation kräver övning, övning, övning)
2.2 Flytta in blicken till innerkurvan - Vi åker dit vi tittar - Utnyttja "målfixering" till vår fördel.
2.3 Bryt ner hojen ytterligare (förutsätter att man kör med lite marginaler såklart..)
3. Be till gud att det räckte som undanmanöver.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag vill hävda att det var just när föraren valde att bromsa i filmen som allt sket sig utan återvändo.

1. Han blev skrämd av den första hojen som han möter nära mittlinjen.
2. Tappar koncentrationen för ett ögonblick och ytterkurvan och den mötande körbanan markeras som "farlig" i reptilhjärnan. Resten ser vi i filmen.

Med övning kan man istället hantera situationen såhär:
1. Bli skrämd av den mötande hojen (Alla kan bli rädda vid något tillfälle)
2. Handla aktivt enligt inövade steg.
2.1 Slå INTE av gasen (helt) eller bromsa - det reser hojen som tar ett ännu vidare spår. Kurvan är inte slut ännu. (Exakt hur man skall utföra sin gaskontroll per unik situation kräver övning, övning, övning)
2.2 Flytta in blicken till innerkurvan - Vi åker dit vi tittar - Utnyttja "målfixering" till vår fördel.
2.3 Bryt ner hojen ytterligare (förutsätter att man kör med lite marginaler såklart..)
3. Be till gud att det räckte som undanmanöver.

Jag menade rent allmänt att dessa personer gjorde fel sak precis som han i filmen skulle ha lagt ner hojen mera eller möjligen rätat ännu mera och siktat ut i skogen. Nu fick han panik och gjorde absolut fel och styrde dit blicken pekade. Och blicken pekade på det farligaste han kunde träffa.
 

illebror

Calcatea Bellator
Gick med
8 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
D675R
Jag menade rent allmänt att dessa personer gjorde fel sak precis som han i filmen skulle ha lagt ner hojen mera eller möjligen rätat ännu mera och siktat ut i skogen. Nu fick han panik och gjorde absolut fel och styrde dit blicken pekade. Och blicken pekade på det farligaste han kunde träffa.

Japp helt klart, sorry om jag lät påstridig som spann vidare på det du skrev. Var inte riktat mot dig så sett.. :kiss
 

Deefred

Garage på Grosse Freiheit.....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hamburg/Nyköping/Sevilla
Hoj
FZ750-85, Aprilia Mille R -02, Aprilia Futura -01
Grundläggande felet han gjorde var att han påbörjade omkörningen utan att ha kunnat försäkra sig om att det var fritt pga av kurvan.
Resten är en konsekvens av detta.

Hans risk analys var usel.
 

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Ort
Hufvudstan
Hoj
YBR125
Konstigt att ingen har nämnt en sån viktig grej som personlig mognad i sammanhanget. Det är förvisso svårt att mäta samt "undervisa". Har inte så mycket med åldern att göra, utan om medvetenhet. Att kunna tänka i flera steg, vara förutseende, vara icke-egocentrerad, vara riskmedveten etc. Men även kunna hålla huvudet kallt i utmanande trafiksituationer, inte "ryckas med" av andra, vara lugn och fokuserad mm. Går att skriva hur mycket som helst.

Det jag vill komma fram till är att en bra trafikutbildning ska lära ut mycket mer än bara att hantera ett fordon korrekt.
 

ICEPICK

Nu även med större....
Gick med
21 Jan 2008
Ort
Ystad
Hoj
Ingen:(
Hur gick det?

Nån som vet mer om filmen, vad som hände med förarna?
 

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
När jag tog körkort för mc fick vi lära oss kurvtagningsteknik, och träna praktiskt på det, även motstyrning togs upp.
Vi körde även på skogsstigar, och över såna där "sand-gupp" på rad för att lära oss hanera hojen, det var riktigt roligt och lärorikt!
Det enda negativa med körskolan jag gick på var nog att vi körde utan radiokommunikation, men å andra sidan lärde vi oss använda backspeglar och vara redigt lyhörda..

Visst är det viktigt med ordentlig utbildning, något jag aldrig förstått mig på är de som "whohoo-jag-klarade-uppkörningen-på-en-lektion-billigt!-fan-vad-jag-är-kung..." Vill vi möta de i trafiken?

Mc är ett intresse, jag vill inte bara köra motorcykel, jag vill köra bra och säkert, och inte utsätta andra för risker bara för att jag vill utöva min hobby på allmän väg. (det är ju faktiskt roligast på bana:)) (usch vad jag låter tråkig)

Jag rekomenderar varmt kurs på bana, och bandagar, då får man köra hoj så som det är tänkt att man ska göra, inte mycket slår känslan när man får till det! :tuttar

/f.d Motorcyklissa

Ja, det har nog mycket med att göra vem som är lärare. När jag tog kort för min 125:a hade jag en riktigt bra lärare som ville visa hur man verkligen kör hoj. Som han sa "lika bra att jag försöker visa dig hur man skall köra om man skall åka fort, för fort kommer du köra oavsett vad jag säger här". Han lärde mig mycket ang spårval mm.

Sedan när jag tog några lektoner för att ta för tung mc var jag i det närmaste rädd för den körläraren jag hade där. Han körde så jäkla illa att han lika gärna hade kunnat köra av vägen och dra med mig i fallet. Helt otroligt att den människan skulle lära andra att köra hoj :rolleyes:

Hur som så var ju det som min första lärare visade mig inte direkt det som körlärarna skall visa. Men för mig har det varit värt otroligt mycket.

En sak dock som han inte lärde mig var hur en stor hoj med mycket effekt beter sig när man kommer i hög fart och skall svänga. Visst pratade han om motstyrning mm men kör man bara 125 kubikare så märks aldrig tendensen på det viset. Hade jag därimot fått kört en stor och snabbare hoj på bana i min utbildning för det tunga kortet så kanske jag iaf hade fått känna på det. Jag körde bana redan med min 125:a. Flera ggr. Men det var en kraftig aha upplevelse första gången jag gasade på med en större hoj. Iom vikten mm så beter ju hojarna sig helt annorlunda. Var som att lära sig köra hoj på nytt!
 

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
men en kurvtagningskurs ska jag nog gå tilll våren.

kan rekommendera det vare sig man vill bli snabbare eller ej.

Visst är det viktigt med ordentlig utbildning, något jag aldrig förstått mig på är de som "whohoo-jag-klarade-uppkörningen-på-en-lektion-billigt!-fan-vad-jag-är-kung..." Vill vi möta de i trafiken?

/f.d Motorcyklissa

sant i de du säger samtidigt som att jag har ingen lust att möta någon klåpare som fått ta 100 lektioner och 6 uppkörningar innan ploetten trillat ned häller..

det där är en balans fråga.
 
Last edited:

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Ort
vägen89
Hoj
jo
Många får panik, när det skiter sig känslan kommer. Vissa har den inte alls vissa kan träna bort den, medans de sista aldrig kan få bort bort den.

Dum omkörning som resulterade i skit. Vet att de flesta här inne har gjort en dum sak som resulterade i ett fuck det var nära. Vissa personer får en kick och må bra känsla av det andra börjar tänka efter vad man håller på med och får en bättre risk/säkerhetsanalys och blir än säkrare förare i trafiken. En del avslutar sina liv snabbt.

Lära sig att köra fort på bana är inte tillräckligt förutom att man vet hur moppen beter sig när man pinar på lite, men när man får möte eller endast ser ett träd och inget annat är det svårt att rädda.

Bla bla, alla på SH kör som duvungar och aldrig klantar sig.
 

Ouro

Sporthojsnörd
Gick med
13 Sep 2006
Ort
fjollträsk
Hoj
gsx1kr k2
Ja det var den jag tänkte på. Tur du hade där som klarade dig så pass bra. Läkte du ihop fint, inga men? Och hörde du nån gång hur det gick med den andra killen?

Lite minskad rörlighet i vänster lilltå och ett ballt ärr på foten, annars ínget.
Nopp, ingenting om hur det gick för honom.
 

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Ort
Södermalm
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
Hjälmkamerorna är för övrigt livsfarliga.

Närmare 1bhp per kilo och det är kameran som ska vara det farliga :va

I detta fall var det en illa tajmad omkörning som orsakade olyckan.
Möjligt att det hade gått att rädda med en herrans massa erfarenhet men i grund och botten så var det ändå brisande riskanalys som orsakade olyckan, inte en kamera.
 

Big Boy

Psychosocial
Gick med
26 Jul 2008
Ort
STHLM
Hoj
Motard
Har kollat på videon säkert 15 gånger nu. Och när man ser sånt här ställer man sig frågan, är det verkligen värt att sitta på en hoj igen?

hm...är det verkligen så? Har du läst din signatur på sistone?:D

Snubbens lösning gällande kamerafäste var allt annat än snyggt..
 
Last edited:
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top