Nyteknik
Bannad
Minns att jag har sett bilder på en 250 GP-hoj med en massa hål i kåporna á la CBR 900 RR. Någon som vet vad jag menar och kan lägga upp en bild? Söker inspiration till min egen...
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.

Hôl heter det väl på RR-språk?Nyteknik skrev:Minns att jag har sett bilder på en 250 GP-hoj med en massa hål i kåporna á la CBR 900 RR. Någon som vet vad jag menar och kan lägga upp en bild? Söker inspiration till min egen...
Nyteknik skrev:Minns att jag har sett bilder på en 250 GP-hoj med en massa hål i kåporna á la CBR 900 RR. Någon som vet vad jag menar och kan lägga upp en bild? Söker inspiration till min egen...
trollkarlen skrev:En kanske dum fråga men vad är dom till ?
Kylning, luftmotstånd !?!
/R
trollkarlen skrev:En kanske dum fråga men vad är dom till ?
Kylning, luftmotstånd !?!
/R
crallan skrev:och hålen på sidorna ska ryktesvis minska risken att hojjen tappar fäste/lyfter, av lufttrycket vid fullt nedlägg.. har jag hört..
Att vind/luft påverkar fäste är väl inte särskillt kufisktMcFille skrev:Låter kufiskt...som offkeff skriver så har jag också hört att det är till för att minska sidvindskänsligheten...
, inte konstigare än downforce / vingar och spoilers på bilar. Sen har ni nog rätt i att det på samma vis kan begränsa vindkänslighet, hålen uppe vid kåpglasen har nog inte så mkt med grepp att göra jag förstår inte?Goodstuff skrev:Att borra hål i kåporna när det inte behövs, det är ju inte lika byigt på de svenska banorna som på Philip Island tex, är väl ganska onödigt eller?![]()
Helt onödigt. Bara tufft.Goodstuff skrev:Att borra hål i kåporna när det inte behövs, det är ju inte lika byigt på de svenska banorna som på Philip Island tex, är väl ganska onödigt eller?![]()
Nyteknik skrev:Helt onödigt. Bara tufft.

Pålle skrev:Kylning, släpper ut varmluften. Minskar väll dessutom sidvinds-känsligheten. Tror jag iaf.
/Joakim
Borsiin JR skrev:Den största anledningen enl mig är att minska turbulensen.
När luft får tillräckligt hög hastighet ger en plan/polerad yta mer luftmotsånd än en ruggig yta vilket beror på att en ruggig yta skapas små luftvirvlar vilket ger mindre motstånd än en jättestor virvel(vilket blir resultatet av en slät yta).... Exempel på detta är golfbollar och portar i motorer de poleras ju inte då det skapar mer motstånd med en slät yta...
Om man begrundar var hålen är borrade så ser man rätt snart att det är där lufthastigheten är som högst utan att luften där är allt för turbulent.....
//Borsiin JR som just insåg att han borde sovit på fler fysiklektioner...
oscar skrev:Om det var så enkelt så borde väl Boeing, Airbus mfl redan försett sina kärror med dimpels...
Borsiin JR skrev:Flygplanstillverkarna håller på med just detta då de gigantiska turbulenser ett tämligen slätt flygplan lämnar efter sig är ett stort problem. Många håller på att exprimentera med mängder av små utstickande föremål just för att dela upp turbulenserna i flera mindre och därmed få lägre motstånd utan att offra bärighet och ljudnivå.....
Jag har åtminstone väldigt svårt att förklara hålens placering med sidvindskänslighet eller värme de är enl mig placerade just på sådana ställen där mindre luftvirvlar är av godo.....
|
|
Missa inte förköpstävlingen
Jul närmar sig och även om ... |
|
|
Sista chansen!
Nu är vi inne på sluttampen... |
|
Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa
Det händer en hel del när d... |
|
|
|
Katalogen börjar ta form!
Stora Motorcykelkatalogen 2... |
|
|
KTM och Husqvarna återkallelser
Pressreleaser från KTM och ... |
|
|
Provkörning pågår: KTM 1390 Super Adventure S EVO
Vulkanen Teide vakar över o... |
|
|
Äventyr i Algeriet
I januari åker Allt om MC t... |
|
|
Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO
I ett maffigt bergsområde, ... |
|
|
Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO
I ett maffigt bergsområde, ... |
|
|
Lite fler live foton på KTM 1390 Super Adventure S EVO!
Direkt från Teneriffa! Förs... |