Hål

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Minns att jag har sett bilder på en 250 GP-hoj med en massa hål i kåporna á la CBR 900 RR. Någon som vet vad jag menar och kan lägga upp en bild? Söker inspiration till min egen...
 
Har något diffust minne av att aprilia har/hade det på sina 125 och 250 gp
hojar, men om ja har fel kan vi ju låtsas att jag är full.... :fyllisar
 
sner0 skrev:
assen_24_1.jpg

assen_25_1.jpg

såher kanske, som pokkiealliiie har på sin 250? :)
 
Nyteknik skrev:
Minns att jag har sett bilder på en 250 GP-hoj med en massa hål i kåporna á la CBR 900 RR. Någon som vet vad jag menar och kan lägga upp en bild? Söker inspiration till min egen...
Hôl heter det väl på RR-språk?
 
En kanske dum fråga men vad är dom till ?
Kylning, luftmotstånd !?!

/R
 
trollkarlen skrev:
En kanske dum fråga men vad är dom till ?
Kylning, luftmotstånd !?!

/R

Kylning, släpper ut varmluften. Minskar väll dessutom sidvinds-känsligheten. Tror jag iaf.

/Joakim
 
och hålen på sidorna ska ryktesvis minska risken att hojjen tappar fäste/lyfter, av lufttrycket vid fullt nedlägg.. har jag hört..
 
crallan skrev:
och hålen på sidorna ska ryktesvis minska risken att hojjen tappar fäste/lyfter, av lufttrycket vid fullt nedlägg.. har jag hört..

Låter kufiskt...som offkeff skriver så har jag också hört att det är till för att minska sidvindskänsligheten...
 
McFille skrev:
Låter kufiskt...som offkeff skriver så har jag också hört att det är till för att minska sidvindskänsligheten...
Att vind/luft påverkar fäste är väl inte särskillt kufiskt :va , inte konstigare än downforce / vingar och spoilers på bilar. Sen har ni nog rätt i att det på samma vis kan begränsa vindkänslighet, hålen uppe vid kåpglasen har nog inte så mkt med grepp att göra :) beror nog på var hålen sitter..
 
Att borra hål i kåporna när det inte behövs, det är ju inte lika byigt på de svenska banorna som på Philip Island tex, är väl ganska onödigt eller? :va
 
Goodstuff skrev:
Att borra hål i kåporna när det inte behövs, det är ju inte lika byigt på de svenska banorna som på Philip Island tex, är väl ganska onödigt eller? :va
jag förstår inte?



edit: nu förstod jag... :kocko
 
Last edited:
Pålle skrev:
Kylning, släpper ut varmluften. Minskar väll dessutom sidvinds-känsligheten. Tror jag iaf.

/Joakim

Den största anledningen enl mig är att minska turbulensen.
När luft får tillräckligt hög hastighet ger en plan/polerad yta mer luftmotsånd än en ruggig yta vilket beror på att en ruggig yta skapas små luftvirvlar vilket ger mindre motstånd än en jättestor virvel(vilket blir resultatet av en slät yta).... Exempel på detta är golfbollar och portar i motorer de poleras ju inte då det skapar mer motstånd med en slät yta...
Om man begrundar var hålen är borrade så ser man rätt snart att det är där lufthastigheten är som högst utan att luften där är allt för turbulent.....

//Borsiin JR som just insåg att han borde sovit på fler fysiklektioner...
 
Borsiin JR skrev:
Den största anledningen enl mig är att minska turbulensen.
När luft får tillräckligt hög hastighet ger en plan/polerad yta mer luftmotsånd än en ruggig yta vilket beror på att en ruggig yta skapas små luftvirvlar vilket ger mindre motstånd än en jättestor virvel(vilket blir resultatet av en slät yta).... Exempel på detta är golfbollar och portar i motorer de poleras ju inte då det skapar mer motstånd med en slät yta...
Om man begrundar var hålen är borrade så ser man rätt snart att det är där lufthastigheten är som högst utan att luften där är allt för turbulent.....

//Borsiin JR som just insåg att han borde sovit på fler fysiklektioner...

Om det var så enkelt så borde väl Boeing, Airbus mfl redan försett sina kärror med dimpels...
 
oscar skrev:
Om det var så enkelt så borde väl Boeing, Airbus mfl redan försett sina kärror med dimpels...


Flygplanstillverkarna håller på med just detta då de gigantiska turbulenser ett tämligen slätt flygplan lämnar efter sig är ett stort problem. Många håller på att exprimentera med mängder av små utstickande föremål just för att dela upp turbulenserna i flera mindre och därmed få lägre motstånd utan att offra bärighet och ljudnivå.....

Jag har åtminstone väldigt svårt att förklara hålens placering med sidvindskänslighet eller värme de är enl mig placerade just på sådana ställen där mindre luftvirvlar är av godo.....
 
Borsiin JR skrev:
Flygplanstillverkarna håller på med just detta då de gigantiska turbulenser ett tämligen slätt flygplan lämnar efter sig är ett stort problem. Många håller på att exprimentera med mängder av små utstickande föremål just för att dela upp turbulenserna i flera mindre och därmed få lägre motstånd utan att offra bärighet och ljudnivå.....

Jag har åtminstone väldigt svårt att förklara hålens placering med sidvindskänslighet eller värme de är enl mig placerade just på sådana ställen där mindre luftvirvlar är av godo.....

:tummenupp
Såg något program om det där med flygplanen, tydligen så försöker de härma strukturen av skinnet hos en haj, då hajar har en aningen ruggad yta som ger dem bättre fart i vattnet.
 
Har också sett att dom klär in flygplan med konstgjord "hajhud", det lär tydligen göra stor skillnad i såppaförbrukning. När kommer detta till racingen?
Några kilometer borde det ju göra i toppfart, om det nu är så bra...
 
*/ ?>
Nyheter
Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa

Det händer en hel del när d...

Katalogen börjar ta form!

Stora Motorcykelkatalogen 2...

KTM och Husqvarna återkallelser

Pressreleaser från KTM och ...

Provkörning pågår: KTM 1390 Super Adventure S EVO

Vulkanen Teide vakar över o...

Äventyr i Algeriet

I januari åker Allt om MC t...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Lite fler live foton på KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Direkt från Teneriffa! Förs...

Back
Top