Hål i tanken

storcken89

Allting ä relativt!!
Gick med
31 May 2005
Hoj
Tzr -91 med kromat effektblås, stålomspunnet, inflyttad skylt å baklyse, miniblink, tonat kåpglas, öppet filter osv
Jag har fått ett hål i tanken.
Det sjuka är att det kom så plötsligt, jag startade hojen för första gången på flera månader ida. Sen ställde jag in den i garaget igen och åkte bort några timmar, när jag kom in i garaget igen kände jag att det lukta bensin. Började känna runt tanken och märkte att det var alldeles blött.
Så jag plocka av tanken och inspekterade den på undersidan. Då hitta jag på ett ställe där lacken hade skrumpnat ihop, i mitten var det lite svart så jag tryckte lite med kniven och den gick rätt igenom.

Så nu har jag ett hål på 1x3 mm på undersidan av tanken. Lär jag svetsa igen den eller går det att använda tanktätare på det??
Men om det har blivit ett hål nu så är väl risken stor at det kommer att komma en massa hål efter ett tag??

Skulle det gå att svetsa igen hålet, fylla tanken med kaustik soda och köra en elektrolys så att rosten släpper från väggarna och sen köra tanktätare om det inte blir nya hål. Får isåfall hoppas att hålen blir på undersidan så att lacken inte förstörs.

mycket svar vill jag ha :tummenupp // Gustav

storcken89 skrev:
Det sjuka är att det kom så plötsligt, jag startade hojen för första gången på flera månader ida. Sen ställde jag in den i garaget igen och åkte bort några timmar, när jag kom in i garaget igen kände jag att det lukta bensin. Började känna runt tanken och märkte att det var alldeles blött.
Så jag plocka av tanken och inspekterade den på undersidan. Då hitta jag på ett ställe där lacken hade skrumpnat ihop, i mitten var det lite svart så jag tryckte lite med kniven och den gick rätt igenom.

Så nu har jag ett hål på 1x3 mm på undersidan av tanken. Lär jag svetsa igen den eller går det att använda tanktätare på det??
Men om det har blivit ett hål nu så är väl risken stor at det kommer att komma en massa hål efter ett tag??

Skulle det gå att svetsa igen hålet, fylla tanken med kaustik soda och köra en elektrolys så att rosten släpper från väggarna och sen köra tanktätare om det inte blir nya hål. Får isåfall hoppas att hålen blir på undersidan så att lacken inte förstörs.

Ajaj.. va jobbigt! Jag märkte att det var lite rost i botten när jag hade den, men att det skulle rosta igenom :confused:

storcken89 skrev:

Du bör väl slipa och kontrollera så att det inte är mer rost runt hålet och även kolla resten efter rost. Annars lagningar..jag är svetsare och förordar svetsning. Känns alltid säkrast. Spola ur den minst 6 gånger innan du börjar svetsa.

Rosten tar du enklast bort med citronsyra som du sköljer bort med varmvatten. Vätet i syran reducerar rosten till järn, till skillnad från sodan som är oxiderande.

För att få bort alla bensinrester så du inte spränger dig själv i luften finns det ett ganska enkelt sätt att ånga tanken. Led en slang från avgasröret på en varmkörd katalysatorförsedd bil ner i tanken och låt bilen stå på tomgång en halvtimme eller så. Annars kan man vattenfylla tanken medan man svetsar i den. Bara du inte försöker svetsa i tanken efter att du bara har tömt ur soppan.

Last edited:
Värt att tänka på: Har det rostat igenom på ett ställe så är det säkert på gång på flera ställen. När min mopedtank (jaja, klaga inte, rost som rost) började läcka på det sättet hittade jag åtta ställen där det hade rostat igenom utspridda över hela tankbotten och då letade jag inte särskilt seriöst. Den tanken pensionerades av uppenbara skäl...

Det låter bra det där med citronsyran, är lite rädd fö kaustiksoda för lackens skull. Känns som at citronsyran inte ä lika stark som den. Fast hur starkt ska man blanda och hur länge ska det ligga i??

Jag vet att det är förjävla noga att få bort alla ångor, undrar varför?? :hihi
Min morbror föeslog också plastic padding av nåt slag, kemsik metall kanske funkar. Jag är lite skeptisk men kanske skulle det gå om man kombinerar med en tanktätare så att bensinen inte få direktkontakt med geggan.

Sen som ni ser på bilderna så sitter ju hålet ganska nära kanten så jag vet inte hur det blir på sidan som syns med fina lacken om man sätte svetsen i den. Tror ni att det blir för varmt eller??

Sen dessutom har nån bättrat på lacken nere på hörnet med fäg som inte tål bensin så att den har löst upp sig.

Det lutar åta att göra såhär:
Skölja ur ordentligt-->hälla i citronsyra-->kolla om det är mer hål-->skölja ur -->svetsa/plastic p.-->tankrengörare och tanktätare

Oj vad långt allt blir när jag skriver :tungan

Bifogat

• Hål i tanken 002.jpg
    Hål i tanken 002.jpg
    50 KB · Visningar: 198
  • Hål i tanken 003.jpg
    Hål i tanken 003.jpg
    98.8 KB · Visningar: 137
  • Hål i tanken 004.jpg
    Hål i tanken 004.jpg
    52.8 KB · Visningar: 158
Blästra ren tanken och kolla upp all rost, och laga den innan det har rostat hål, det brukar löna sig i längden! Om inte annat blir det mycket mindre hål att laga! :tummenupp

Det var mig allt ett stort hål. :3freak Hur du än lagar så rekommenderar jag dig att köra tanktätning, det binder rost och tätar hålen om du skulle ha fler, alltid bra i förebyggande syfte, rekommenderas även till helt nya tankar.

Men vad tror ni om kemisk metall eller nåt sånt då?? :confused:

storcken89 skrev:
Men vad tror ni om kemisk metall eller nåt sånt då?? :confused:

Tanken är en rätt viktig pryl, fuska inte! Nu kommer garanterat en bunt människor att hoppa på mig och säga att kemisk metall är så bra så, från att bota skavsår till att laga rymdfärjor och skapa världsfred. Men jag skulle ändå svetsa tanken. Så himla mycket jobb är det inte, på en dag har du en ny, fräsch tank, med lack och allt! :)

Hoztic skrev:
Tanken är en rätt viktig pryl, fuska inte! Nu kommer garanterat en bunt människor att hoppa på mig och säga att kemisk metall är så bra så, från att bota skavsår till att laga rymdfärjor och skapa världsfred. Men jag skulle ändå svetsa tanken. Så himla mycket jobb är det inte, på en dag har du en ny, fräsch tank, med lack och allt! :)

Låt MIGen tala :mattias förresten fixar kemisk metall benzin :confused:
Har djup misstro till alla alternativ till svetsning

Pugho skrev:
.. Bara du inte försöker svetsa i tanken efter att du bara har tömt ur soppan...
Kan isf bli en rejäl knallsuccé.. (Ok den VAR dålig..)
Med BW-mode ON så brukar jag emellanåt spä ut soppan med vanlig karburatorsprit i extradubbel dos. Typ en halvliter i en tank. (Spriten tar upp vattnet och blandningen är lösbar i bensin.)
Aldrig haft några rostskador. (..ännu..)

http://www.hirschauto.com/acb/showdetl.cfm?&DID=27&Product_ID=8&CATID=3
Här ä en länk till ett paket med tankrengörare, rostlösar, lagning och tanktätare.
Går att bestäla från us car parts för nåra hundra.
Frågan ä om man ska svetsa igen hålet eller använda de medföljande lagningsgrejorna.
Om man klickar en länk där på sidan kommer man till faq:en där det står att man ska använda lagningsgrejorna för hål stäre än en nål. Men jag ä ändå lite orolig för det verkar som att det besår a plast och glasfiber bara.

Hur stark ska citronsyreblandningen vara??
Tror det går 12 liter i tanken

*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Back