Hål i motorblocket?? (Cr 250 -04)

goshow

snöar
Gick med
14 Oct 2004
Hoj
Lill-Jingis
köpte en Cr 250 -04 igår och när man kom hem upptäckte jag att det var en pöl under motorn på kärran,
efter lite spanande så hittar jag vart oljan kommer ifrån, ser ut att vara en urfräsning mellan motorblocken ca 5cm från oljepluggen, ser inte ut att vara en skada.
nån som har en aning om vad det kan vara för nått? ska det vara så?

(är bekant med tidigare ägaren, kommer jag inte på vad det är förnått så får jag lämna tillbaka, han har ägt den i 5år utan lagt märke till detta)

Bifogat

• DSC00393.jpg
    DSC00393.jpg
    237.6 KB · Visningar: 263
  • DSC00403.jpg
    DSC00403.jpg
    228.9 KB · Visningar: 250
  • DSC00406.jpg
    DSC00406.jpg
    224.7 KB · Visningar: 246
vissa crossar har ett hål där oljan ska gå ut ifall det är för mycket.. heter något speciellt som nog någon annan kan skriva.

men om hålet ska sitta där verkar konstigt, brukar sitta högre upp.

jag skulle hälla ut oljan och fylla på rätt mängd enligt tabell
då bör det inte rinna där mer sedan ,)

Det där ser ut som ett sk skvallerhål (weep hole). De har till syfte att dränera ut olja eller kylvätska om en axeltätning gett upp.

Last edited:
http://soe.se/mek/2tmotor/dela.jpg

hittade en bild på soe där det syns tydligt.
det är alltså vevaxelagret som är slut? :va

Du måste ta reda på vad kaviteten innanför hålet kommunicerar med för att veta vad oljan kommer ifrån. Dvs om den kommer från en slut axeltätning eller vad det är. Svårt att se på bilden.

Tycker det ser ut som ett hål för att ventilera utrymmet innanför hålet. "Inga slutna utrymmen utan ventilation innåt eller utåt."
Den slutsats jag drar är att "packningen" mellan vevhushalvorna på fotot snett till höger ovanför hålet inte är helt tät.
Vilket verkar ganska vanligt eftersom utrymmet innanför hålet på fotot också verkar ha varit fullt med gammal olja, "svart".

Tycker det ser ut som ett hål för att ventilera utrymmet innanför hålet. "Inga slutna utrymmen utan ventilation innåt eller utåt."
Den slutsats jag drar är att "packningen" mellan vevhushalvorna på fotot snett till höger ovanför hålet inte är helt tät.
Vilket verkar ganska vanligt eftersom utrymmet innanför hålet på fotot också verkar ha varit fullt med gammal olja, "svart".

Ja om utrymmet inte kommunicerar med ngn annat, så är det förmodligen packningen mellan blockhalvorna som är otät, så att transmissionsolja läcker in i hålrummet och sedan ut genom hålet.

http://www.allthingsmoto.com/forums/f-31/cr250-ignition-cover-weep-hole-32390/#post464332

Last edited:
Jag gissar att eftersom det svarta hålrummet (svart pga oljeläckage?) är närmast vevhuset så tror jag det är därifrån oljan kommer. Inritat på fotot.
Hur mycket olja ska det ligga i botten på vevhuset på en CR250??

Bifogat

• dela-med-läckagegissning.jpg
    dela-med-läckagegissning.jpg
    155.6 KB · Visningar: 203
Jag gissar att eftersom det svarta hålrummet (svart pga oljeläckage?) är närmast vevhuset så tror jag det är därifrån oljan kommer. Inritat på fotot.
Hur mycket olja ska det ligga i botten på vevhuset på en CR250??

det ser ju ut som om din hoj är en 2-takt mao. skall det vel inte vara någon olja als i vevhuset?

skulle gissa att det lilla hålet i blocket straxt över pilen på bilden är en liten kanal som leder till utrymmet som släpper ut motorolja om packboxarna vid ramlagren läkker?

Beroende på vart packningen mellan vevhushalvorna är trasig eller otät.
Så kan det läcka från vevhuset ner i utrymmet med svallerhålet.

Det kan läcka från växellådsdelen direkt in i utrymmet med skvallerhålet.

Det kan via växellådsdelen läcka ut i vevhuset å i sin tur ner i utrymmet med skvallerhålet.
Här kan det visa sig om de skulle vara tryck i växellådan då motorn är igång då kompression från vevhuset då bör läcka in i växellådan.

Frågan är om det alltid rinner ner konstant eller bara under gång eller stillastående efter gång? Typ värmeutvidgning, tryck osv. som kan påverka läckaget.
Går de att kolla om det är växellådsolja eller 2-T olja?

Har din bekant ägt den i fem år utan att ha noterat detta är det nog dax för ett kolvbyte, i samband med detta river du ur motorn och byter ramlager och fixar läckan.

Orsaken till läckan kan ju vara lite allt möjligt, för att vara säker så är det bara att riva och titta. I de flesta fall när det gäller motorer är det billigast och bekvämast att vara säker:tummenupp

Eller lämna tillbaka, eftersom den möjligheten finns.

Har din bekant ägt den i fem år utan att ha noterat detta är det nog dax för ett kolvbyte, i samband med detta river du ur motorn och byter ramlager och fixar läckan.

Orsaken till läckan kan ju vara lite allt möjligt, för att vara säker så är det bara att riva och titta. I de flesta fall när det gäller motorer är det billigast och bekvämast att vara säker:tummenupp

Eller lämna tillbaka, eftersom den möjligheten finns.

kolvar har han bytt med jämna mellanrum, dock inte ramlager.

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti