Hål i Luftsnorkel

efji

900 Grappen
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
ZX9R
Skulle montera mina nya fina miniblinkers på min ZX9R - 95 idag tänkte jag och var duktig och gjorde täckbrickor och allt men sen vissade det sig att blinkersen byggde för mycket inåt i kåpan och där sitter ju dräneringen till luft snorklarna.

Vad skulle hända om man kapade hål i dem för att få in blinkersen? Det är ju inte direkt i snorkeln utan mera i dräneringen som går neråt. Kommer hojen att få för mycket luft och gå konstigt eller för det inget?
Man kanske kan täta håler runt blinkersen?

Några bra ideer/synpuker vore trevlig. Tycke ju att det vart snyggt med de nya blinkersen och tyvärr går det inte att kapa dem så mycket att det kommer att gå fria.

Skulle montera mina nya fina miniblinkers på min ZX9R - 95 idag tänkte jag och var duktig och gjorde täckbrickor och allt men sen vissade det sig att blinkersen byggde för mycket inåt i kåpan och där sitter ju dräneringen till luft snorklarna.

Vad skulle hända om man kapade hål i dem för att få in blinkersen? Det är ju inte direkt i snorkeln utan mera i dräneringen som går neråt. Kommer hojen att få för mycket luft och gå konstigt eller för det inget?
Man kanske kan täta håler runt blinkersen?

Några bra ideer/synpuker vore trevlig. Tycke ju att det vart snyggt med de nya blinkersen och tyvärr går det inte att kapa dem så mycket att det kommer att gå fria.

Ingen som har nått att säga om detta?

Rita, berätta o lägg upp ett par bilder så kan vi diskutera vidare

Rita, berätta o lägg upp ett par bilder så kan vi diskutera vidare

På bilden syns det jag kallar snorkel, och pilen jag har ritat markerar vart blinkers tar i. Håligheten i den är gjord för att passa orginal blinkersen men den som ska dit nu bygger någon centimeter till inåt och kräver alltså att man tar hål i snorkeln för att få dit den. Hålet kommer att blir lite större än en 5 krona men borde gå att täta rätt bra om det skulle behövas.

All hjälp motages tacksamt.

Bifogat

• luft.gif
    luft.gif
    12.3 KB · Visningar: 43
Vad finns framför o bakom snorkeln ?

Är det fram eller bak blinkers ?

Vad finns framför o bakom snorkeln ?

Är det fram eller bak blinkers ?

Det är framblinkers.
Så framför finns vägen och bakom finns luftburken.
Det är alltså där luften går in i luftburken får sin luft ifrån.

Alltså det finns två öppningar under lyset där luften tasin och sen grå de i dessa "snorklar" till luftburken. Så det som händer enligt mig är att hojen får lite mer luft om jag tar hål i dem.

Det går inte att modifiera på blinkersen? Korta av den gängade biten ist eller flytta ut blinkersen ngt med distanser?
Hade försökt modifera allt så mkt som möjligt för att slippa göra åverkan på "orginal" delar på hojen. :)

Sedan tror jag inte att ett hål skulle resultera i motoras eller prestanda förlust direkt. :D (Men det finns nog flera som vet bättre än jag på den punkten.)

MV

Det går inte att modifiera på blinkersen? Korta av den gängade biten ist eller flytta ut blinkersen ngt med distanser?
Hade försökt modifera allt så mkt som möjligt för att slippa göra åverkan på "orginal" delar på hojen. :)

Sedan tror jag inte att ett hål skulle resultera i motoras eller prestanda förlust direkt. :D (Men det finns nog flera som vet bättre än jag på den punkten.)

MV

Tro mig jag har försökt att modifiera dem...men ända sättet är att flytta ut dem någon cm och de ska ju ligga mot kåpan så det blir bara fult, tyvärr.
Jag har två par "snorklar" så det är lungt med orginaldelar.

Det tror ju inte jag heller direkt men eftersom jag har varit hojäga en dryg vinter så tänkte jag fråga några experter först innan jag kapar.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg