Hål i luftburken på min GSX 1400.

Hygglo skrev:
Ingen som vet??....jag hittar inget på nätet heller...som man förstår..(Det mesta är ju på Tyskhelvetiska) :mad:

Ingen som vet vad förnågot?

En motor är en luftpump. Bättre flås in och bättre flås ut ger mer effekt. Exakt vilka hästkrafter man får är ju helt ointressant - däremot i relation till varvtalet är väldigt intressant.

Har dom gjort 1400'an lika illa som Banditen så hittar du runt 8% i insuget och 10% på avgassidan. Raceportar du toppen kan du hitta allt från 20 till 40% extra. Större ventiler ca 10%. Andra kammar ca 5 - 10% extra.
 
Hmmm... nu e det ju så att jag har gjort en liten tabbe... det var ingen GSX1400 som lämnade 159 bakhjulshästar.. det var en XJR1300!! Tjo! ursäkta... :rodnar Råkade blanda ihop hojarna...
 
lahi skrev:
Hmmm... nu e det ju så att jag har gjort en liten tabbe... det var ingen GSX1400 som lämnade 159 bakhjulshästar.. det var en XJR1300!! Tjo! ursäkta... :rodnar Råkade blanda ihop hojarna...
Nu vaknade jag :D du har inte en länk?
 
frankof skrev:
Nu vaknade jag :D du har inte en länk?
Hehe! Tjena! Hmmm... länk där det står om den hojen finns inte. Men det är Mats på MP-Racing i Billesholm (Skåne...) som har fixat och donat. Hans sida: http://www.mp-racing.se/ Du kan även ringa honom på 042-73670 om du vill. Men det enda som är gjort är prostreet-portning (tror jag), Akrapovic helsystem, powercommander, K&N-filter och tagit upp hålet i luftburken. +50 hästar eller nåt! Kommer inte ihåg vad den gav original, men det var nog runt 110 på hjulet. Han ska trimma 2 eller 3 st till nu i höst.
 
lahi skrev:
Hehe! Tjena! Hmmm... länk där det står om den hojen finns inte. Men det är Mats på MP-Racing i Billesholm (Skåne...) som har fixat och donat. Hans sida: http://www.mp-racing.se/ Du kan även ringa honom på 042-73670 om du vill. Men det enda som är gjort är prostreet-portning (tror jag), Akrapovic helsystem, powercommander, K&N-filter och tagit upp hålet i luftburken. +50 hästar eller nåt! Kommer inte ihåg vad den gav original, men det var nog runt 110 på hjulet. Han ska trimma 2 eller 3 st till nu i höst.
Då har han jobbat sig duktigt med den ;) PC är väl för insprut? XJRn har förgasare!
Var mest nyfiken på om det bara var "bonntrim" (sådant du kan göra hemma utan för mycket special-utrustning).
Det är åtminstonde duktig med pulver, 106hk enligt spec. orginal (inte bakhjul gissar jag :D )
 
frankof skrev:
Då har han jobbat sig duktigt med den ;) PC är väl för insprut? XJRn har förgasare!
Var mest nyfiken på om det bara var "bonntrim" (sådant du kan göra hemma utan för mycket special-utrustning).
Det är åtminstonde duktig med pulver, 106hk enligt spec. orginal (inte bakhjul gissar jag :D )
Hmmm... jo PC är för insprut. Jag fick för mig att han pratade om powercommander, men det var kanske dynojet-kit han menade... det var sent i söndags efter dragracing i Mantorp som jag frågade honom, så han var kanske trött :hihi Nu när jag tänker efter så pratade han om bestyckning och då måste det ha varit dynojet han menade.. jaja.. då var det prostreet-portning, Akrapovic helsystem, dynojet-kit!!!, K&N-filter och upptaget hål i luftburken som var receptet då! :tummenupp Ja, från 106 vevaxelhästar till 159 på hjulet är ju ganska bra :tummenupp Inget bonntrim där inte! :)
 
Først var det en GSX1400 med Powercommander.
Nå er det en XJR1300 med dysekit...
Ikke mulig at det er 120 hk isrtedefor 159 også ???
Hehehehe
 
Min bror har forresten en GSX 1400 med 85mm JE kolvar ( 1550 kubikk ), Joshimura Japan 4-1, Yoshimura Steg 1 kammer, Powercomander och BMC race luftfilter. Den gav orginal 101 hk på slangen og nå gir den ca 145 hk på slangen.

Det er ikke mulig å modifisere luftburken uten STORE forandringer.

Toppen har 28,5 och 25mm ventiler og GOTT om plats til porting men ventilvinkelen og forbrenningskammeret er "old school".
 
Yngve skrev:
Min bror har forresten en GSX 1400 med 85mm JE kolvar ( 1550 kubikk ), Joshimura Japan 4-1, Yoshimura Steg 1 kammer, Powercomander och BMC race luftfilter. Den gav orginal 101 hk på slangen og nå gir den ca 145 hk på slangen.

Det er ikke mulig å modifisere luftburken uten STORE forandringer.

Toppen har 28,5 och 25mm ventiler og GOTT om plats til porting men ventilvinkelen og forbrenningskammeret er "old school".]



Per skrev:
Hör med Peter på Alviks mc. Deras GSX går som tusan, Se vässad GSX


Även där är det tydligen 1550cc, informationen på hemsidan är dock aningen daterad. Uppgifterna gäller alltså utan big bore
 
Yngve skrev:
Først var det en GSX1400 med Powercommander.
Nå er det en XJR1300 med dysekit...
Ikke mulig at det er 120 hk isrtedefor 159 også ???
Hehehehe
Jaja, jag blandade ihop GSX och XJR, men det är en XJR och 159 pållar på slangen stämmer. Ring honom själv om du inte tror på det. 042-73670
 
lahi skrev:
Jaja, jag blandade ihop GSX och XJR, men det är en XJR och 159 pållar på slangen stämmer. Ring honom själv om du inte tror på det. 042-73670

Slapp av:) Må være lov til å ha det moro hær...selv om det er på din bekostning :)
 
Yngve skrev:
Slapp av:) Må være lov til å ha det moro hær...selv om det er på din bekostning :)
Jaja, det är lugnt! :) Jag menade inte att vara ohövlig, var bara trött och grinig :hihi Menmen, jag ska se om jag kan få slänga upp effektkurvan här och där står det allt som är gjort. Han har semester i 1 vecka till och när jag träffade honom senast så glömde jag att fråga. Men jag ska se vad han säger om det! Ha det gött!
 
pg4.jpg
Hygglo skrev:
Ingen som vet??....jag hittar inget på nätet heller...som man förstår..(Det mesta är ju på Tyskhelvetiska) :mad:



Kanske är lite mer än hål i luftburken men :banana
 
Kanske är lite mer än hål i luftburken men :banana

Hmmm. faan nu blev man ju sugen på att skaffa övertrycksprylar...
Tack för ditt inlägg (även fast det var på Engelskiska) :tummenupp
 
Du har väl inte missat GSX1550 från Motospeed...? Inget effektmonster men ändå något som kan väcka till intresse för värre saker. 167 hästar på bakhjulet och 159 Nm (med steg2 kam). Med steg1 kam blev det 11 hästar sämre toppeffekt, medans vridet på låga varv (ca 3000rpm) höll sig runt 10Nm högre. Helt realistiskt med tanke på förutsättningarna. Men - med bamseventiler , bamsekolvar och bamsespjällhus kan det bli en riktigt spännade skapelse.

http://motospeed.se/nyheter.asp?id=100117
http://motospeed.se/nyheter.asp?id=100152
http://motospeed.se/galleri.asp
http://motospeed.se/downloads/Dyno_GSX1400_Powerkit_1550cc.jpg
http://motospeed.se/downloads/Video_GSX1550_topend.avi
http://motospeed.se/downloads/Video_GSX1550_stripped.avi
http://motospeed.se/downloads/Video_GSX1550_FirstDynoRun.avi
http://motospeed.se/downloads/Video_GSX1550_Dyno_Stage2cams.avi

Finns även med i mcnytt nr7 (-04).
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top