Hål i huvudet!!!

bfd

Ny medlem
Gick med
13 May 2007
Hoj
Yamaha R1 02
Jag fick idag ett brev från vägverket där dom skriver att jag får inte köra min retta för att inte skatten är betald! Jag köpte hojen för ett par månader sedan och det visar sig att den förre ägaren inte betalt skatten.
Han hade cykeln avställd och ställde på den i april för att åka och besiktiga den för att sedan omedelbart ställa av den igen. När jag köper hojen ett par dagar efter detta ställer jag på den och betalar skatten.
Det visar sig nu att den förre ägaren inte betalt de ynka 15:- som skatten kostade för påställningen i april under hans ägo varpå det gått ut påminnelse, och nu även dröjsmålsränta till honom.:näsblod Denna skuld belastar tydligen hojen och ger den körförbud trots att jag pröjsat skatten.
Jag ringde vägverket och det slutade med att jag pröjsade hans skatt på 15:- men att dröjsmålsräntan ligger kvar på honom att betala. Det trista är att jag inte får köra hojen förrän slutet av veckan då dessa futtiga 15 spänn måste vara registrerade och bokförda och det tar ca tre dar!!:mad:

Betalar inte den förre ägaren dröjsmålsavgiften så går ärendet till fogden. En prick för 15 spänn!:näsblod :huvet

Ja jäklars, där får man för att man försöker vara ärlig... lol 15 spänn... :D :D Vägverket is the shit.

Det här slår nästan polarens dotters restskatt, som hon fick när hon var 3 år gammal...

Jag råkade ut för exakt samma sak för en herrans massa år sen gällande en bil. Fast för mig tog det nästan ett år innan jag upptäckte saken, det här var ju långt före internet, så jag litade på skattemärket som satt på.
Märkte det när det aldrig kom nåt nytt skattemärke. Jag hade kört omkring med körförbud nästan ett helt år. Då gällde det en betydligt större summa än 15:- så jag kontaktade förra ägaren och frågade varför han inte betalat. Skitspydigt svar, att det sket väl han i... Då flög fan i mig och jag ringde kronofogden. Dom drog den obetalda skatten på han lön, som lägligt utbetalades ett par dar senare. Tack kronofogden, ett telefonsamtal räckte, väldigt hjälpsamma var dom. Dom såg ju i registren att han var skyldig staten pengar, så det gick busenkelt.

Tycker det är dags att ändra systemet så att fordonsskatten följer ägaren och inte fordonet, det är ju bara löjligt att du som ny ägare ska vara tvungen att betala förra ägarens obetalda fordonsskatt.

Hmm Vägverket altså... Tycker dom är rätt smidiga att ha o göra med, men såna här grejer tar ju fan priset. Har själv fått tillbaka skatt då jag betalat för ett helt år och sen stallt av hojen, 11 kr fick jag :näsblod

Hmm Vägverket altså... Tycker dom är rätt smidiga att ha o göra med, men såna här grejer tar ju fan priset. Har själv fått tillbaka skatt då jag betalat för ett helt år och sen stallt av hojen, 11 kr fick jag :näsblod

Tycker det är dags att ändra systemet så att fordonsskatten följer ägaren och inte fordonet, det är ju bara löjligt att du som ny ägare ska vara tvungen att betala förra ägarens obetalda fordonsskatt.

Ja, då slipper man iaf hamna i kläm trots att man inte gjort något. Om man inte betalar hans skatt har man mao ett fordon med körförbud till förre ägaren behagar pröjsa...:näsblod :confused: :huvet
Men de e la nån som har en förklaring till varför det ligger till på detta sätt.
:rolleyes:

...Då flög fan i mig och jag ringde kronofogden. Dom drog den obetalda skatten på han lön, som lägligt utbetalades ett par dar senare. Tack kronofogden, ett telefonsamtal räckte, väldigt hjälpsamma var dom. Dom såg ju i registren att han var skyldig staten pengar, så det gick busenkelt.

Underbart :klappar
"Don't Get Mad, Get Even" :yoparty

Smidiga? Någon mer byråkratisk verksamhet förekommer knappast i Sverige.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti