Hål i bottenkåpan...

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Tjoflesk allihopa! Det börjar närma sig nu! Rejs på Anderstorp.

Jag tänkte att medans ni andra fajtas om andra plats till looserplats, så tänkte jag fråga lite om posing just när man blir 1a... ehum! ja.. :)

Frågan var faktiskt om avrinningshålen i bottenkåpan. En viss Clifford skapade enorma hål (3.5cm i diameter typ) och jag hittar inga normala pluggar. Så jag tänkte kolla, är det OK att man tejpar igen dessa två hål med silvertejp?

Annars, borde jag glasfibra igen hålen och borra nya hål? Detta alternativ bryr fläsket bättre än första alternativet, men tänker mest på hur omständig man ska vara.

/lämnar över micken

Karosseripluggar på biltema, silvertape är inte godkänt.

GSXR1100R skrev:
Karosseripluggar på biltema, silvertape är inte godkänt.
Mastah! Kan du visa mig vägen? Typ en bild ellre nått, samt vart exakt jag kan hitta. Jag ska till el Stockholmo imorgon, kanske finns där .. öh. Asså peka mig i rätt riktigt gode skåne-utböling.

Swedie skrev:
Mastah! Kan du visa mig vägen? Typ en bild ellre nått, samt vart exakt jag kan hitta. Jag ska till el Stockholmo imorgon, kanske finns där .. öh. Asså peka mig i rätt riktigt gode skåne-utböling.

Först lite silvertejp, sen lite glasfiber och sen lite polyester.. Sen borrar du ett två nya hål på 10-15mm och sätter karosseriplugg i dem.
Snabbt fixat, kör lite extra härdare, så stelnar det fortare.

Vafalls???? Silvertejp har väl alltid varit godkännt? Alla jag såg, inklusive mig själv körde med silvertejp förra året. Nu blev jag skärrad...

Don Quixote skrev:
Vafalls???? Silvertejp har väl alltid varit godkännt? Alla jag såg, inklusive mig själv körde med silvertejp förra året. Nu blev jag skärrad...

Nej, det är inte ok. Hade du tittat i farbror Chrilles bottenkåpa så hade du sett att det satt tätningsbrickor i av dentyp som man använder till gamla antennhål i bilkarosser.

Det här är ett helvete helt enkelt.... Inget vet var man får tag på vettiga grejer och jag vill nog helst ligga över 20mm på hålen...

Chrille skrev:
Nej, det är inte ok. Hade du tittat i farbror Chrilles bottenkåpa så hade du sett att det satt tätningsbrickor i av dentyp som man använder till gamla antennhål i bilkarosser.

Det här är ett helvete helt enkelt.... Inget vet var man får tag på vettiga grejer och jag vill nog helst ligga över 20mm på hålen...

Örebro Agenturaffär har gummipluggar i olika storlekar. Köpte det själv till TRX:en och det funkade kanon så jag har kvar dem till TZ:an. Jag kan köpa till folk men då får ni dem först till Sviestad.

019-12 71 26

Chrille skrev:
Nej, det är inte ok. Hade du tittat i farbror Chrilles bottenkåpa så hade du sett att det satt tätningsbrickor i av den typ som man använder till gamla antennhål i bilkarosser.

Swedie, läs inlägget igen.

"tätningsbrickor i av den typ som man använder till gamla antennhål i bilkarosser." betyder precis det.Finns ibland på Micro, ibland på OK eller varför inte ibland på Biltema. Funkar nog ganska bra tillsammans med tejp.

"Det här är ett helvete helt enkelt...." betydder att det inte är en lätt fråga. Vi har diskuterat det här tusen ggr och jag tror att vi har fått ett bra svar en gång och det har jag glömt. Det var någon i GBG som visste om något elektrikertjosan som gick att använda.

Det som händer på tävling är att besiktningsmannen tittar på dig som om du vore dum i huvudet som har silvertejpat och du förklarar att du inte vet var fan man ska få tag på skiten.....och sen händer det igen på nästa tävling.

Silvertejp funkar men det är inte speciellt övertygande. VARM motorolja mot tejp.... ?

Last edited:
Goodstuff skrev:
Örebro Agenturaffär har gummipluggar i olika storlekar. Köpte det själv till TRX:en och det funkade kanon så jag har kvar dem till TZ:an. Jag kan köpa till folk men då får ni dem först till Sviestad.

019-12 71 26

Vilka storlekar finns?? Allt jag hittar funkar bara upp till 10-12 mm.

tack! Ska pysa till OK o diverse andra ställen då... vill ju veta storlek på plugg innan jag borrar iaf.

Chrille skrev:
Vilka storlekar finns?? Allt jag hittar funkar bara upp till 10-12 mm.

Mina är minst 20 mm. Med en "falsning" för själva kåpan. Satt jättebra. Ska kolla upp mer och ta bilder vid tillfälle.

Last edited:
Swedie skrev:
tack! Ska pysa till OK o diverse andra ställen då... vill ju veta storlek på plugg innan jag borrar iaf.

STOPP! Kolla Gubbstuffs alternativ el dyl. först. Antennhålspluggar är INTE ett bra alternativ.

Jag har gummipluggar som kommer från GM, är nog runt 25-30mm. Står ett artikelnummer på dom så det borde gå att gå in på närmaste Opel/Saab-verkstad o beställa. Ska kolla exakt vad dom heter.

Hmmm... Frågan om silvertejp dök upp på licenskursen i helgen.
Svaret blev då att det var helt okej att täcka hålen i botten på underkåpan med silvertejp.
Men då skulle man ta till ordentligt (alltså inte bara täcka just över hålet), och tejpa från båda sidorna....

//Macke

Macke skrev:
Hmmm... Frågan om silvertejp dök upp på licenskursen i helgen.
Svaret blev då att det var helt okej att täcka hålen i botten på underkåpan med silvertejp.
Men då skulle man ta till ordentligt (alltså inte bara täcka just över hålet), och tejpa från båda sidorna....

//Macke

Jo det brukar bli godkänt, men att ha en plugg också skadar inte. Det är frågan om säkerhet och då skadar det ju inte att göra det så bra som möjligt.

Till slut blir underkåpan så skitig att det inte fäster på insidan.

Chrille skrev:
Jo det brukar bli godkänt, men att ha en plugg också skadar inte. Det är frågan om säkerhet och då skadar det ju inte att göra det så bra som möjligt.

Till slut blir underkåpan så skitig att det inte fäster på insidan.

Instämmer helt, jag skulle inte använda silvertejp.......men man får.

Nu har jag kunnat mäta och fotografera de gummipluggar som jag köpte hos Örebro Agenturaffär.

Där pluggarna är som smalast, dvs i falsningen där kåpan ska sitta, är mina 18mm men jag vet att de hade större dimensioner dock var det stängt idag så jag kunde inte kontrollera vilka.

Bifogat

• gummiplugg1.jpg
    gummiplugg1.jpg
    8 KB · Visningar: 264
  • Gummiplugg2.jpg
    Gummiplugg2.jpg
    9.3 KB · Visningar: 230
  • GUmmiplugg3.jpg
    GUmmiplugg3.jpg
    15.8 KB · Visningar: 87
Nyheter
MC-mässan 2026