hål i örat

FeJ

Längtar tills mellankort
Gick med
3 Sep 2005
Hoj
Harley Heritage
har tagit hål i örat. i 3 dagar har de varit bra sen nu har de kommit lite utslag. Jag har tagit hål där uppe på örat. Och de gjrodes av en som kan de m.m allt är bra så. Men jag tål nog inte riktigt de jag fick av hon då jag fått lite utslag och har bytt till riktigt guld nu. De varar sig lite och får utslag men är de nått att pyla över? Asså många kompisar har haft och de varat och så för dem men nu är de bra för dem. Eller vad ska man göra för att få ner utslagen jag tvättar de morgon och kväll och smörjer in de me salva... Något måste man ju kunna göra för jag vill inte ta bort de :död

Tvätta med parfymfri tvål morgon och kväll.
Pilla inte på den och ge fan i att 'smörja med salva'.
Låt läka ifred.

Klart.

jag har sånt gammal dags tvål. Sånt runt som man gnuggar för att få tvål av de eller sånt ja du vet... Sen salva värkar få det att lugna sig lite. Slutat pilla har jag gjort på den nu. För de kommer så mycket bakterier på den. Men de e svårt de kliar som satan... Jaja bara att bita ihop ifall man ska va fin får man lida pin som sagt...

guld tål man helsäkert sa hon och jag har bytt till de nu... Inann hade jag plast. Men vill bara ha väck utslagen de värker elelr inget längre ...

Last edited:
passa så du inte får kålöra :3freak

har tyvärr inga råd..
har oså "där uppe" men hade inga större problem med läkningen.
därimot har jag haft problem o få de o funka i ögonbrynet..
varar o blöder o håller på..har gjort de 2 ggr men de funkar bara inte..så funkar de inte för dig så prova inte igen..

FeJ skrev:
2338393 jag har sånt gammal dags tvål. Sånt runt som man gnuggar för att få tvål av de eller sånt ja du vet... Sen salva värkar få det att lugna sig lite. Slutat pilla har jag gjort på den nu. För de kommer så mycket bakterier på den. Men de e svårt de kliar som satan... Jaja bara att bita ihop ifall man ska va fin får man lida pin som sagt...

guld tål man helsäkert sa hon och jag har bytt till de nu... Inann hade jag plast. Men vill bara ha väck utslagen de värker elelr inget längre ...

För mig tog det runt 1 år innan min piercing "där uppe på örat" blev 100%-igt bra. (Hade ont jefligt länge och kunde inte sova med det örat nedåt på kudden.) Jag tvättade morgon och kväll med vanlig parfymfri flytande tvål och därefter med koksaltlösning. Hade även små antibakteriella servetter från Apoteket och torkade med dem på örat regelbundet. (De heter Mediswab Skin Cleansing Wipe, kostar väl en tjuga eller liknande på Apoteket.) Det tog även ganska länge innan jag bytte till annat örhänge. Jag var hos en tatuerare/piercare och hade inte nåt "läkörhänge i plast" utan en titanring från början.
Eftersom man har mycket brosk i överdelen av örat så läker det mycket saktare än om man tar ett "vanligt" hål i örat. Jag säger även som föregående har sagt; pilla inte och ha inte på någon hudkräm/salva eller liknande.

All läkning går fortare och smidigare ju mindre man pillar på det. Att hålla på att toktvätta hela tiden är inte helt bra heller för man stör läkningsprocessen.
Jag vet att många ställen rekomenderar alkohol men det är fasen inte bra för läkningne. Ju mindre man stör sårbädden (kan vara swinglish:va) desto bättre och alkohol stör BIGTIME i ett "öppet" sår (det är ju öppet inmot smycket).

Just den sortens piercing sitter ju så att det tvättas automatiskt då man tvättar håret/duschar. Jag skulle inte hålla på o pilla om det inte var massa gegg som torkat in där. Gör rent i duschen, spola mycket vatten och använd flytande tvål (gärna parfymfri) eftersom de andra (fasta tvålarna) är baketriehärdar.

Pilla INTE på örhänget..och om du måste det så tvätta händerna o torka dem noggrant innan.

jag ska börja duscha utan öronhänget och sen sätta på de efteråt testa de i någon vecka... Se ifall tuslagen går väck och då får man ju en chans att rengör örat prdentligt då jag tvättar både örat och öronhänget. Men nu har jag guld i iaf. De gör itne ont att sova på de men jag stör mig på utslagen som är de...

FeJ skrev:
2339308 jag ska börja duscha utan öronhänget och sen sätta på de efteråt testa de i någon vecka... Se ifall tuslagen går väck och då får man ju en chans att rengör örat prdentligt då jag tvättar både örat och öronhänget. Men nu har jag guld i iaf. De gör itne ont att sova på de men jag stör mig på utslagen som är de...

nej.. inte hålla på o ta bort..får man väl inte göra på ett bra tag eller :va

FeJ skrev:
2339308 jag ska börja duscha utan öronhänget och sen sätta på de efteråt testa de i någon vecka......
Absolut INTE hålla på att ta ur/sätta i smycket under läkningsprocessen!!!!
Det resulterar enbart i att du river upp såret och ökar risken för infektion ytterligare!

Lite piercing-tips enl google som du kan ha som tidsfördriv:
Skötselråd

Last edited:
timm skrev:
2339787 Absolut INTE hålla på att ta ur/sätta i smycket under läkningsprocessen!!!!
Det resulterar enbart i att du river upp såret och ökar risken för infektion ytterligare!

Lite piercing-tips enl google som du kan ha som tidsfördriv:
Skötselråd
Precis som Timm säger så stör det läkprocessen för du river upp det lilla hudlager som byggs upp sakta men säkert inne i "hålet" varje gång du A tar ut det o B skall pula in det igen. Låt det sitta och håll rent runt istället.

FeJ skrev:
2339308 jag ska börja duscha utan öronhänget och sen sätta på de efteråt testa de i någon vecka... Se ifall tuslagen går väck och då får man ju en chans att rengör örat prdentligt då jag tvättar både örat och öronhänget. Men nu har jag guld i iaf. De gör itne ont att sova på de men jag stör mig på utslagen som är de...

Fick du inga tips och skötselråd av personen som grejade hålet i örat på dig? När jag gjorde mitt fick jag med mig ett A4-papper hem med skötselråd. Fick även erbjudande om att handla med en bra tvål därifrån, som förvisso var slut just den dagen. Som tidigare är sagt så ska man ju absolut inte ta i och ur örhänget under läkningstiden. Hoppas du fått tillräckligt med råd här nu och att örat/hålet läker som det ska.
//Z

Det är alltid lite irriterat, rinnande osv i början. Tvätta inte med tvål eller så utan bara ljummet/varmt rinnande vatten, MAX 1 gång om dagen sen försöker du bara låta det vara så fixar kroppen det själv..

*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back