Hål eller grop

ja jag undrar när vi ska komma fram till ett riktigt bra svar på den här frågan :confused:

Ja, det gör den.

Tänk dig munhålan som en del av ett rör. Typ som munstycket på en vattenslang fast tvärtom.

Mja, jag vill nog inte hålla med dig på den punkten.
Ordet "munhålan" syftar ju på själva munhålan, eller hur?
Inte tarmen det vill säga!

ja jag undrar när vi ska komma fram till ett riktigt bra svar på den här frågan :confused:

Egentligen, hur långt är ett snöre ?

Last edited:
vad e motsatsen till ihåligt då :va
igropigt? :confused:

vad e motsatsen till ihåligt då :va
igropigt? :confused:

Det är korrekt.

Kom på en grej till, det heter ju att det blir ett "stort hål i plånboken" när diverse fordon drar mycket bensin.
Men såvitt jag vet så är det ju förfan inte hål i plånboken, då är den ju sönder.
Således borde det heta att det blir en "stor grop i plånboken"!

haha det e ju lätt den sjukaste tråden på länge. viktigt detta med definitioner :)

En lång grop blir ett dike :mattias
Eller är en avlång grop en ränna? Eller hänger en ränna fritt, som en hängränna eller en pissränna? Eller är en avlång grop en grav? Som en vallgrav eller en skyttegrav.

Edit: Eller är en ränna ett rör som är kapat på längden? :va

Last edited:
En lång grop blir ett dike :mattias

Nja, nu är du ute på hal is. Vem har bestämt att den långa gropen ska vara grävds längsmed marken?
En lång grop kan lika gärna vara grävd 90 grader in mot jordens kärna. Således en djup grop, och inget annat!

Eller är en avlång grop en ränna? Eller hänger en ränna fritt, som en hängränna eller en pissränna? Eller är en avlång grop en grav? Som en vallgrav eller en skyttegrav.

Edit: Eller är en ränna ett rör som är kapat på längden? :va

Nja, om du tar och våldar ner en pissränna (helst utan innehåll) och lägger den på marken så är det ju fortfarande en ränna. Fast den ligger på marken.

Grav, ja just det. Nu fick vi en till definition. Likaså dike, när blir ett dike ett dike egentligen?
Och när övergår en grav till att bli en grop?
Samma med dike, när övergår ett dike till en grop, eller ett Ohål så att säga?

Last edited:
Misstänker att detta problem inte är löst än idag :confused: :va :7peta :fyllisar

Gropen var faktiskt min första kontakt med ett troll...

(BBS, före internets tid, redan då fanns det "troll" och det mest kända kallades för "gropen")

När man går till tandläkaren så kanske tandläkaren upptäcker ett hål i tanden... inte en grop... även om ingen varit där och borrat innan... konstaterat en tidig torsdagsmorgonen i det soliga och heta Sweden. :D

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT