Hästkrafter vs toppfart

January 28, 1938: Rudolf Caracciola, a Mercedes-Benz racing car and the all-time world record of 432.7 kilometers per hour on the motorway; "Once again, the road ahead contracted int
 
Det går att bygga en jävligt slank hoj utan förare, men då har föraren inget vindskydd sen och luftmotståndet blir katastrofalt dåligt, man måste nog mäta med en standard docka på hojen för att siffrorna ska betyda något.

Även då kan ju en hoj vara bra med en långsmal förare och dålig med en kort-tjockis, eller tvärtom

Sant igen.
Eftersom alla märken gör hojar för alla typer av förare (lite grovt) vore det kul att se skillnader på tillverkarnas värstingar. :)
 
Jag såg i en lokal säljgrupp att en BMW C1 200cc var till salu, där ändras nog inte luftmotståndet med/utan förare :hihi:banana
 
Vet inte om jag drömt det här men var det inte nån som tog upp detta på tv?
Dom kom fram till att hojarna begränsas i topphastighet för klara miljö och andra regler. 300km/t var max gränsen sen har det stannat där trots att hk har ökat sa dom. Känns ändå som 300km/t räcker :)
 
Det är väl i huvudsak tre parametrar som säljer hojar.
- Effekt, mest hk är bäst.
- Toppfart
- Acceleration.
Så när effekten är nära max uttag för tekniknivån och toppfarten möter väghållningsminimum så är det acceleration kvar. Lagom utväxling för att vara aningen vassare är konkurrenterna.
Någon stolle köper väl på utseende.
 
Det är väl i huvudsak tre parametrar som säljer hojar.
- Effekt, mest hk är bäst.
- Toppfart
- Acceleration.
Så när effekten är nära max uttag för tekniknivån och toppfarten möter väghållningsminimum så är det acceleration kvar. Lagom utväxling för att vara aningen vassare är konkurrenterna.
Någon stolle köper väl på utseende.

Jag skiter fullständigt i toppfart både på bilar och motorcyklar, jag skiter i antalet hästkrafter också, och 0-100 är inte viktigt, bara det inte känns olidligt segt. (jag kör slö dieselpickis, så där går gränsen väldigt lågt)

En gång i tiden tittade man väl lite på sånt, men hur ofta kör man över 200km/h på gatan ärligt talat?
Hur ofta behöver man alla hästar på gatan?
Hur ofta gör man en riktig 0-100 start på gatan?

Allt kanske ändras om man är aktiv banåkare, men jag är inte det.

En motorcykel ska för mig vara bekväm och rolig att köra på vanlig väg, och då spelar inte 75, 100, 150, eller 200hk någon roll.

Tar jag mig förbi bilar och lastbilar rimligt snabbt spelar inte heller accelerationen någon större roll, det är viktigare att den är kvick 70-130km/h än 0-100.

Topphastigheten spelar ingen roll, bara man kan ha en bra march-hastighet på långfärder utan att det känns ansträngt, vill någon annan köra ifrån mig och vänta in mig sen så får dom gärna göra det.

Snitthastigheten blir densamma om jag marchar 130 konstant i flera timmar, som om någon kör ifrån mig i 180 och måste stanna efter 45minuter och dra skinnstället ur stjärtspringan och hoppa omkring för att återfå cirkulationen.

Just nu kör det omkring 3 enduros ute på isen utanför mig, dom har nog inte många hästar och en toppfart som matchar min dieselpickis, men dom ser ut att ha jävligt roligt ändå, jag ser inga 200hk plastmissiler med toppfart på 300...
 
Nu var ju trådens ämne hästkrafter kontra toppfart och min point var att man offrar toppfart för acceleration när toppfarten är bra nog.
 
Vrid och acceleration är det absolut enda viktiga för min del. Om hojen gör 200 km/h eller 600 km/h är liksom skitsamma. Man vill känna kraften vid gaspådrag, det andra är hyfsat ointressant.
 
Jag tycker att det är viktigast att man har en snygg frontkåpa!




<------------------

 
Jag skiter fullständigt i toppfart både på bilar och motorcyklar, jag skiter i antalet hästkrafter också, och 0-100 är inte viktigt, bara det inte känns olidligt segt. (jag kör slö dieselpickis, så där går gränsen väldigt lågt)

En gång i tiden tittade man väl lite på sånt, men hur ofta kör man över 200km/h på gatan ärligt talat?
Hur ofta behöver man alla hästar på gatan?
Hur ofta gör man en riktig 0-100 start på gatan?

Allt kanske ändras om man är aktiv banåkare, men jag är inte det.

En motorcykel ska för mig vara bekväm och rolig att köra på vanlig väg, och då spelar inte 75, 100, 150, eller 200hk någon roll.

Tar jag mig förbi bilar och lastbilar rimligt snabbt spelar inte heller accelerationen någon större roll, det är viktigare att den är kvick 70-130km/h än 0-100.

Topphastigheten spelar ingen roll, bara man kan ha en bra march-hastighet på långfärder utan att det känns ansträngt, vill någon annan köra ifrån mig och vänta in mig sen så får dom gärna göra det.

Snitthastigheten blir densamma om jag marchar 130 konstant i flera timmar, som om någon kör ifrån mig i 180 och måste stanna efter 45minuter och dra skinnstället ur stjärtspringan och hoppa omkring för att återfå cirkulationen.

Just nu kör det omkring 3 enduros ute på isen utanför mig, dom har nog inte många hästar och en toppfart som matchar min dieselpickis, men dom ser ut att ha jävligt roligt ändå, jag ser inga 200hk plastmissiler med toppfart på 300...

Den beskrivningen känner jag igen.... Kör du också Honda cyklar...:)
 
Nu var ju trådens ämne hästkrafter kontra toppfart och min point var att man offrar toppfart för acceleration när toppfarten är bra nog.

Men att hålla sig till trådens ämne är ju inte SportHoj direkt! :7peta

Här har du en tråd där de flesta inte håller sig till trådämnet! :tungan
https://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?288813-Covid-19-viktig-information!

Minus 3 imorse men torra vägar så det var inte så illa att köra SportHoj.

Men det var långt ifrån alla hästkrafter som användes och toppfarten var vääääldigt långt borta imorse... :rodnar

Fast jag har nog inte varit uppe i 265 särskilt länge under 20 000 mil! :)
 
Men det var långt ifrån alla hästkrafter som användes och toppfarten var vääääldigt långt borta imorse... :rodnar

Fast jag har nog inte varit uppe i 265 särskilt länge under 20 000 mil! :)

Näe, det var lite det jag var inne på, jag kan byta bort den topphastigheten, men jag behöver inte bättre acceleration heller, så jag kan byta bort den med, så då behöver jag inte så många hästkrafter heller...

Vad fan ska jag då byta till mig? Bättre bränsleförbrukning och miljövänligare hoj?
Näe fan då har jag hellre 200 outnyttjade hästar....
 
Näe, det var lite det jag var inne på, jag kan byta bort den topphastigheten, men jag behöver inte bättre acceleration heller, så jag kan byta bort den med, så då behöver jag inte så många hästkrafter heller...

Vad fan ska jag då byta till mig? Bättre bränsleförbrukning och miljövänligare hoj?
Näe fan då har jag hellre 200 outnyttjade hästar....

Och det var juh inte trådämnet heller... :krama
Men utan ämnesflykt skulle SportHoj dö... :tungan
 
Jag tävlade tidigare i en obskyr enhetsklass, kinesisk 48cc påhängsmotor i trampcykelchassie.
Vi bänkade dessa till c:a 1,7 bakhjulshästar och på is med dubbdäck är hastighetsrekordet 74 km/h.
Finns lite på tuben under Sandelco Racing Series :-)
 
Back
Top