Hästkrafter, eller ej?

BigPhil

Ny medlem
Gick med
23 Apr 2006
Hoj
CBR1000RR 2006 Röd (Såld!)
Hej
Första post här, förutom i "ny här". Ah, till saken. Om jag köpte en liter mjölk och sedan upptäckte att det var faktiskt 750ml vore jag lite sur. Speciellt om jag upptäckte att ALLA var fel.

Hur kommer t ex Honda undan med att säger att en 2006 CBR1000RR har 172 hästar när alla tester jag har läst har bara lyckats uppmäta omkring 150?

Phil, blivande CBR ägare

172 på veven motsvarar väl ca 150 på bakhjulet eller nåt sånt.

Honda anger effekten i motorn medans mätningarna sker på bakhjulet. Sitter ju en massa lager, växellåda, kedja och gummidäck emellan i vilka det sker förluster.

Man brukar säga 13% skillnad mellan vev och bakhjulet, vilket verkar stämma även här.

Bearing skrev:
2116736 Honda anger effekten i motorn medans mätningarna sker på bakhjulet. Sitter ju en massa lager, växellåda, kedja och gummidäck emellan i vilka det sker förluster.

Man brukar säga 13% skillnad mellan vev och bakhjulet, vilket verkar stämma även här.

... och honda mäter väl på bakhjulet o räknar baklänges, och får en ungefärlig motoreffekt (istället för bakhjulseffekt). Rätt löjligt egentligen, men om alla gör så (och det gör dom) så är det ju jämförbart.

det låter ju mycket bättre att säga vad hojjen ger för effekt på veven eftersom den är betydligt mer än vad du får ut.. det intressanta är ju vad du har på bakhjulet egentligen..

Samma princip som med vikten, som man vill ha så låg som möjligt, därför vägs hojarna snustorra, dvs utan olja, kylvatten, olja i stötdämparna och självklart även utan soppa :huvet

>>Danny<< skrev:
2116757 det låter ju mycket bättre att säga vad hojjen ger för effekt på veven eftersom den är betydligt mer än vad du får ut.. det intressanta är ju vad du har på bakhjulet egentligen..

Men vad är intressant egentligen - motoreffekt, eller motorcykeleffekt ?
Tillverkaren skryter självklart med vilken effekt deras motor klarar av att utveckla...

Pejo skrev:
2116927 Men vad är intressant egentligen - motoreffekt, eller motorcykeleffekt ?
Tillverkaren skryter självklart med vilken effekt deras motor klarar av att utveckla...

själv anser jag att det mest intressanta är det du har på bakhjulet.. även om effekten på veven också är kul att veta, (det är ju den man säger till polaren :tungan )

de hästar som finns i bladen räcker mer än väl egentligen

men visst är det löjligt att marknadsavdelningen skriver databladen,
vikten höftas neråt och effekten uppåt.

10-15 kWs effektförluster skulle nog smälta växellådan om det vore sant.

De fabrikat som inte säljer på effekten har sannare datablad,
kul när testare ställde en Ducce i testbänken och den gav 1 hk
mer på bakhjulet än vad som stod i databladet

gthyni skrev:
2116970 de hästar som finns i bladen räcker mer än väl egentligen

men visst är det löjligt att marknadsavdelningen skriver databladen,
vikten höftas neråt och effekten uppåt.

10-15 kWs effektförluster skulle nog smälta växellådan om det vore sant.

De fabrikat som inte säljer på effekten har sannare datablad,
kul när testare ställde en Ducce i testbänken och den gav 1 hk
mer på bakhjulet än vad som stod i databladet

Ducati väger väl desutom in med allt utom bensin ?

>>Danny<< skrev:
2116941 själv anser jag att det mest intressanta är det du har på bakhjulet.. även om effekten på veven också är kul att veta, (det är ju den man säger till polaren :tungan )

Precis - och den du säger till polaren för att skryta med, den skryter också fabrikanten med. Listigt va? :banana

Nu köper du en hoj, så då är det väl hojprestanda som är viktiga, egentligen.
Skulle du bli lika irriterad om det visade sig att insugsventilen var 35 mm istf uppgivna 37 ?

F.ö. ljuger reklam- och säljjockar alltid, det är en bra utgångspunkt, realistisk men tråkig.

När det gäller effekt så är det så att om man mäter på vevaxeln så blir det en mer exakt mätning än om
man mäter på bakhjulet. Men dyrare och har mindre med hela mc:n att göra.

Mäta på bakhjulet ger större mätfel, men ligger närmare användningen av hojen.

Så vilket är att föredra ? Exakt och rätt oanvändbart eller ungefärligt och verklighetsnära ? Bara att välja !

Sen gör ju t.ex. Bike en konstig variant: Mäter på bakhjulet men räknar sen om det till kopplingseffekt.
Innebär att man får alla nackdelar m större mätfel och dessutom orealistiskt värde !
(Jo, jag vet att dom 'mäter' upp förlusterna, men den varianten är så dum att den bara ger upphov till ännu mer mätfel.)

Till grundfrågan: Honda lovar/garanterar inget om effekten, därför kommer dom (och alla andra) undan med vad som helst.
/u

Nyheter
Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Back