Hästkrafter baklänges

Magnus-Sthlm

Fullgasväxlare
Gick med
17 May 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki GSX-R1000 -05 något modifierad av Taxi Stockholm
Två frågor.

1:Hur bra kan man beräkna hk på "bakhjulet" från motorhk:s utan att bänka? Min som uppges ha 178hk, vad kan det tänkas vara på bakhjulet.

2:Hur räknar man bänkade hästar på bakhjulet till hk i motorn? Hoppas ni förstår vad jag menar men om jag slänger på en PCIII, slipon samt filter och får fram vad jag tycker är låg siffra, 163hk, vad kan det tänkas vara i motorhk?
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Generellt så brukar man räkna med 13% effektförlust när man räknar på bakhjulseffekt. På GSX600R har jag hört att den ligger på 14%.

Om vi räknar med 13% så blir det i dina exempel:

1. 157,5bhk.
2. 184hk.
 

Magnus-Sthlm

Fullgasväxlare
Gick med
17 May 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki GSX-R1000 -05 något modifierad av Taxi Stockholm
Axxexs skrev:
Generellt så brukar man räkna med 13% effektförlust när man räknar på bakhjulseffekt. På GSX600R har jag hört att den ligger på 14%.

Om vi räknar med 13% så blir det i dina exempel:

1. 157,5bhk.
2. 184hk.

Ok, tack. Tycker bara att det är en liten ökning. Läste någonstans att dom bänkat en orginal på Din Mc till 160, och att då få 163 efter justeringen känns inte kul. Har bara pratat med verkstan på telefon än och glömde fråga men jag hoppas verkligen att han bänkade den både innan och efter. Skulle den tex visa 152hk innan är 163hk efter mer försåtligt. Då är det bara synd att man har fått en motorklent ex. Nästa gång jag köper motorcykel kommer jag att bänka det första jag gör och om den inte uppvisar dom siffror dom anger kommer jag att kräva en ny. Morr, jag är arg :mad:
 
Last edited:

majtii

Those were the happy days
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Zakopane PL
Hoj
Sviterna av en indragning...
Uppgivan hk är inkl luffarturbo. Lite svårt att få dessa bekräftade i bänken.

Tycker inte dina siffror är låga. Ser mer ut som verkligheten.
Standrad bör K5an ha 155-159 hk. Slip-on, PC och filter är inga effekthöjande åtgärder utan snarare åtgärder som tar bort restriktioner i motorn.
163-165 hk tycker jag du ska vara nöjd med.
 

UnderDOG

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2003
Ort
I ett hus.
Hoj
Ingen, none, Kein.
Du har alltså varit medlem på SH sen den 17/5 i år. Är det din första hoj?
Isåfall förstår jag om du tycker det är lite klent med 163 på hjulet.
Gå dit och läxa upp dem! Såhär ska det ju inte få vara!!!

//Anders.
 

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
Skiljer en hel del mellan olika bänkar. Som du säger, samma bänk och bänkning före och efter moddar är enda sättet att se om det gjort nån nytta...
 

Magnus-Sthlm

Fullgasväxlare
Gick med
17 May 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki GSX-R1000 -05 något modifierad av Taxi Stockholm
majtii skrev:
Uppgivan hk är inkl luffarturbo. Lite svårt att få dessa bekräftade i bänken.

Tycker inte dina siffror är låga. Ser mer ut som verkligheten.
Standrad bör K5an ha 155-159 hk. Slip-on, PC och filter är inga effekthöjande åtgärder utan snarare åtgärder som tar bort restriktioner i motorn.
163-165 hk tycker jag du ska vara nöjd med.

Tack...har kanske snöat in lite på vad andra spekulerat i vad man kan få fram för effekt. Har ju som sagt inte kört den än efter bänken och ska väl inte säga för mycket. Det blev lite antiklimax bara då jag iskallt hade räknat med 166-167.
 

Magnus-Sthlm

Fullgasväxlare
Gick med
17 May 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki GSX-R1000 -05 något modifierad av Taxi Stockholm
Don Quixote skrev:
Skiljer en hel del mellan olika bänkar. Som du säger, samma bänk och bänkning före och efter moddar är enda sättet att se om det gjort nån nytta...

Det här är på Schneiders i Upplands Väsby. Har bara hört bra om Fredrik och hans kunskaper. Menar du att det uppges mer effekt på vissa bänkar än vad det egentligen är??? Var nere på Mc-Varuhuset först men dom sa att Schneiders hade en mer avancerad bänk än dom.
 

majtii

Those were the happy days
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Zakopane PL
Hoj
Sviterna av en indragning...
Magnus-Sthlm skrev:
Tack...har kanske snöat in lite på vad andra spekulerat i vad man kan få fram för effekt. Har ju som sagt inte kört den än efter bänken och ska väl inte säga för mycket. Det blev lite antiklimax bara då jag iskallt hade räknat med 166-167.

Inte en chans med den set-up'en (Ok, variationer mellan bänkar kan förekomma). Med andra grenrör kan det börja hända saker men inte med slip-on. Över 170 och du måste öppna motorn (portning, tunnare packning, kammar etc).

Själv tittar jag inte så mycket på siffrorna utan på kurvan och om mellanregistret blev bättre.
 
Gick med
12 Jul 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
The Beast
majtii skrev:
Inte en chans med den set-up'en (Ok, variationer mellan bänkar kan förekomma). Med andra grenrör kan det börja hända saker men inte med slip-on. Över 170 och du måste öppna motorn (portning, tunnare packning, kammar etc).

.
Helt korrekt.
Min K5:a gav 169 med helsystem o pc3 hos Ebos,tanken var att komma upp till 180 med packningen o portningen men sålde den innan det blev aktuellt.
Ett par st till här nere har legat runt 164 med slipon så det låter helt ok :tummenupp
 

Ulf G

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vimseby
Hoj
Gott och blandat
Magnus-Sthlm skrev:
Menar du att det uppges mer effekt på vissa bänkar än vad det egentligen är???
Olika bänkar visar olika effekt. Om det är mer eller mindre än vad motorn egentligen ligger på är relativt ointressant, det man vill se när man bänkar i samband med trimning är just hur mycket effekten förändras. Och då måste man ju självklart bänka både före och efter trimning - på samma bänk.
 
Nyheter
Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

Top