hästar

kleinealf

Ny medlem
Gick med
10 Dec 2005
Ort
Gävle
Hoj
cr 125 -93 och Apollo 128cc modell 82 -57
nån som vet hur många hästar man får ut av malossi 180cc till en honda ns 125r2? och hur fort kommer det att gå
 
kleinealf skrev:
nån som vet hur många hästar man får ut av malossi 180cc till en honda ns 125r2? och hur fort kommer det att gå

Hur många hästar har din hoj?

Bra bestyckning, sportpipa och skit så får du kanske ut 5-7 hästkrafter som MAX och jag är optimistisk nu.

Men effektkurvan lär bli mycket bättre.
 
H4 skrev:
Hur många hästar har din hoj?

Bra bestyckning, sportpipa och skit så får du kanske ut 5-7 hästkrafter som MAX och jag är optimistisk nu.

Men effektkurvan lär bli mycket bättre.


har 17kw nu
 
spectre skrev:
Det beror iallafall inte på drevningen. Det är en sak som är säker. Vad har du för styre och vilken lutning på baklyset?



amen go jul på dig o.s.v :tomten :tomten :7peta
 
lägre effektutag bidrar till bättre vrid. Tro det eller ej men när jag besiktigade senast kom det in en gubbe med en 200cc på 3hk (veteranare) som gjorde över 110 det är inte dåligt det grabbar. :tummenupp
 
philsson skrev:
lägre effektutag bidrar till bättre vrid. Tro det eller ej men när jag besiktigade senast kom det in en gubbe med en 200cc på 3hk (veteranare) som gjorde över 110 det är inte dåligt det grabbar. :tummenupp

jag tror de.. hk utan nm är värdelöst o viseversa.. INGEN kan köra på bara hk... utan det är nm som accelererar hojen..
o på 200cc kan man nog få rätt okej komp
 
RF_Racing skrev:
jag tror de.. hk utan nm är värdelöst o viseversa.. INGEN kan köra på bara hk... utan det är nm som accelererar hojen..
o på 200cc kan man nog få rätt okej komp
Syftar du på kompressionsförhållandet eller kompressionen. Hög kompression är inte svårt att uppnå på en liten maskin och inte heller ett högt kompressionsförhållande men 200cc motor på 11 bar är ju helt klart mer än en 125cc med samma kompression. Rätta mig om jag har fel men vridmomentet styrs väl i största delar av slaglängden och kompressionsförhållandet.
 
philsson skrev:
Syftar du på kompressionsförhållandet eller kompressionen. Hög kompression är inte svårt att uppnå på en liten maskin och inte heller ett högt kompressionsförhållande men 200cc motor på 11 bar är ju helt klart mer än en 125cc med samma kompression. Rätta mig om jag har fel men vridmomentet styrs väl i största delar av slaglängden och kompressionsförhållandet.

hmm.. jag tror nog att jag har sagt för mycket om detta.. är inte så insatt i vridmoment... men jag är ganska säker på att det är något med förhållandena mellan slaglängd o komp som du säger.. jag vet inte va det skulle kunna vara mer :va
 
philsson skrev:
Syftar du på kompressionsförhållandet eller kompressionen. Hög kompression är inte svårt att uppnå på en liten maskin och inte heller ett högt kompressionsförhållande men 200cc motor på 11 bar är ju helt klart mer än en 125cc med samma kompression. Rätta mig om jag har fel men vridmomentet styrs väl i största delar av slaglängden och kompressionsförhållandet.

Ligger ngt i de om man tittar på yamahas MT1a :rolleyes: ... men vad jag har hört så ska de vara bättre vrid i 4t och mer effekt i 2t ? ... ngn som kan rätta mig? :gnissla
 
RF_Racing skrev:
jag tror de.. hk utan nm är värdelöst o viseversa.. INGEN kan köra på bara hk.
Jo, det går. Man får förmodligen en jävla ketchupeffekt och en väldigt svårkörd hoj, men det går... :hihi
 
The Nameless skrev:
Ligger ngt i de om man tittar på yamahas MT1a :rolleyes: ... men vad jag har hört så ska de vara bättre vrid i 4t och mer effekt i 2t ? ... ngn som kan rätta mig? :gnissla
tyvär så är det inte så alltid om inte tvärt om vad gäller vridet där oftast. Kolla vad CBR 125 har för vridmoment jag har för mig att det låg väldigt lågt i förhållande till 2taktarna. Kan inte utala mig om alla 4t men jag har för mig att det var rätt så likt överlag på den froten. Någon kanske har lite mer specifika siffror på detdär?.
 
philsson skrev:
tyvär så är det inte så alltid om inte tvärt om vad gäller vridet där oftast. Kolla vad CBR 125 har för vridmoment jag har för mig att det låg väldigt lågt i förhållande till 2taktarna.

inte enligt bikes 125cc test :FU

The Nameless skrev:
inte enligt bikes 125cc test :FU

tar tillbaks de med vissa efterforskningar :tuttar :pannkyss
 
KalleNorton skrev:
Men där var tvåtaktarna strypta. En ostrypt tvåtaktare har mer vrid än en fyrtakt.

jo jag läste det igen och då stod de att den hadde bäst register i "strypt utförande" ... och den har ju inga strypningar så :hihi
 
philsson skrev:
lägre effektutag bidrar till bättre vrid
FEL!!!
Effekten= vridet*varvtalet

Alltså har du exakt 100Nm vid 10000 rpm = 100000 Watt = 100KW=136hk
Med detta vill jag säga att har du högre vrid vid ett visst varvtal har du också mer effekt (vid just det varvtalet).
Det är pga detta som gör att en tvåtaktare med samma kubik oftast har mer VRID och därmed mer EFFEKT.
Det som ni andra menar med "mycket vrid" är att motorn i fråga har ganska mycket vrid och därmed mycket effekt vid ett lågt varvtal. :fakta :D

Ang. CBRens vrid så har den endast 8nm på 125cc vilket är riktigt dåligt. Tvåknackarna i det testet har 13Nm i STRYPT skick.
 
Nyheter
Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

Back
Top