Hästar och vrid, tankevurpa.

En fråga till då, när experterna är samlade.

Om vridet mäts och bestämmer effekten i en bromsbänk, hur kan då max vrid och max effekt uppstå vid olika varvtal?
(För visst är det så det brukar vara när man ser effekt- och vridkurvan?)
 
Vridet mäts på alla varvtal, så det är inte just maxvridet som bestämmer effekten i bromsbänken.
I varje punkt på kurvan multipliceras vridmomentet med varvtalet så att effektkurvan fås.

Max effekt är helt enkelt när produkten vrid*varvtal är som störst.

Vid maxvrid är varvtalet lägre än vid maxeffekt, då är produkten vrid*varvtal mindre än vid maxeffekt.

Det kan vara så att maxeffekten inträffar vid samma varvtal som maxvrid, t.ex. om motorn slår i varvstoppet när maxvrid nås.

Om vridkurvan dalar i samma takt som varvtalet ökar kommer effekten vara konstant den biten av kurvan. Som på slutet av Den här kurvan ungefär.
 
Bearing skrev:
Om vridkurvan dalar i samma takt som varvtalet ökar kommer effekten vara konstant den biten av kurvan. Som på slutet av Den här kurvan ungefär.

Holyshit 171 hk på slangen (är det väl?)!!!! :tummenupp
Inte dåligt.
 
Litet tillägg bara, de flesta bromsbänkar för motorcyklar fungerar mycket riktigt via tröghetsmoment i en rulle, men annars i motorindustrin är det uteslutande bromsbänkar som är elektriskt eller hydrauliskt kontrollerade -och med vilka man kan kontrollera varvtalet.

Vill man grotta ned sig i moment- och effektjämförelser kan man även läsa in sig på olika sätt att titta på hur bra motorer fungerar genom effektiva medeltryck etc.

Precis som OJAK är inne på så får man särskilja olika moment och effekter. Om du mäter på en rulle så mäter du rullens accelleration samt dess varvtal. Givet rullens tröghetsmoment så kan du få ut effekten. Har inget med motorns varvtal att göra. Vill du däremot se motorns varvtal mot effekten du nyss mätt upp kan du göra det genom att plotta motorns varvtal under svepet alternativt -givet icke-slirande koppling- räkna baklänges via utväxlingen till motorvarvtalet från rullens varvtal.

Kopplar man ihop motorns vevaxel med bromsen, vilket ofta är fallet när man utvecklar motorer, så är det ju enklare då varvtal och effekt/moment inte behöver räknas om.

/J
 
Bearing skrev:
Vridet mäts på alla varvtal, så det är inte just maxvridet som bestämmer effekten i bromsbänken.
I varje punkt på kurvan multipliceras vridmomentet med varvtalet så att effektkurvan fås.
Max effekt är helt enkelt när produkten vrid*varvtal är som störst.
Okej :tummenupp
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top