Litet tillägg bara, de flesta bromsbänkar för motorcyklar fungerar mycket riktigt via tröghetsmoment i en rulle, men annars i motorindustrin är det uteslutande bromsbänkar som är elektriskt eller hydrauliskt kontrollerade -och med vilka man kan kontrollera varvtalet.
Vill man grotta ned sig i moment- och effektjämförelser kan man även läsa in sig på olika sätt att titta på hur bra motorer fungerar genom effektiva medeltryck etc.
Precis som OJAK är inne på så får man särskilja olika moment och effekter. Om du mäter på en rulle så mäter du rullens accelleration samt dess varvtal. Givet rullens tröghetsmoment så kan du få ut effekten. Har inget med motorns varvtal att göra. Vill du däremot se motorns varvtal mot effekten du nyss mätt upp kan du göra det genom att plotta motorns varvtal under svepet alternativt -givet icke-slirande koppling- räkna baklänges via utväxlingen till motorvarvtalet från rullens varvtal.
Kopplar man ihop motorns vevaxel med bromsen, vilket ofta är fallet när man utvecklar motorer, så är det ju enklare då varvtal och effekt/moment inte behöver räknas om.
/J