Hästar ni passerar!?

Blondie

BLONDIE ROCKAR FETT!!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
HD Custom 02
Finns tydligen en del miffon på hoj som roar sig med att gasa lite extra när de kör om/möter en häst på vägen.

Ni har aldrig funderat på vad som händer om hästen skenar pga av detta?

Visa istället lite hänsyn o dra in kopplingen o rulla förbi en bra bit innan ni lägger på gas igen.

//Blondie

Eller vad som kan hända polaren som ligger lite bakom om hästen skenar iväg över vägen.

Krock med älg eller häst, resultatet är inte roligt oavsett.

Stående ovationer åt båda föregående talare! Bra sagt! :klappar

Är det på förekommen anledning detta tas upp?

Eftersom jag själv har en hoj som brötar, är det en självklarhet att passera lugnt och fint.

Har själv nästan blivit skrämd i diket när jag varit ute och cyklat och blivit passerad av mc i hög fart.

Det där är ju sunt förnuft! Givetvis!

Självklart tar man det försiktigt när man passerar hästar, speciellt om det sitter nån stackars tös på som lätt kan bli avkastad. Sen kommer det alltid finnas bonnjävlar (pil upp) som tror att det är häftigt att bete sig som svin och skrämma oskyldiga människor, men dom åker oftast på stryk förr eller senare.

Ja dom som inte gör det, borde fan ha stryk. Eller själva få sitta på kusen medan nån torrgasar hojen till förbannelse bredvid... Det är fan inge skoj.

Så skärpning med gasandet förbi djuren! Att ligga bakom och "puttra" är inte heller speciellt poppulärt oavsett om man sitter på hoj eller i bil. så det kan man ju också ha i åtanke :)

Riding bitch blomman :rolleyes:

Hästar är ungefär lika flyktbenägna som rådjur. Ja, dom är mao aldrig beredda att ta en fajt om dom blir rädda. Kan vara bra att tänka på. En häst kan hoppa till för att ett löv blåser förbi. Oftast är dom bara tramsiga just då, men man kan lätt trilla av.

Om man kommer på hoj och möter häst är det ingen ide att sakta ner till 5km/h. Håller ni in koppling och kör i rådande hastighet så räcker det. Då är ju allt som det brukar vara. Saktar man däremot ner till halva hastigheten så dubblar man sin exponeringstid och det "läskiga" försvinner inte lika fort.

Hoppas ni förstår vad jag menar.

Mark - Skandinavisk mästare i ponnygallop 1990 :hihi

3144640 Hästar är ungefär lika flyktbenägna som rådjur. Ja, dom är mao aldrig beredda att ta en fajt om dom blir rädda. Kan vara bra att tänka på. En häst kan hoppa till för att ett löv blåser förbi. Oftast är dom bara tramsiga just då, men man kan lätt trilla av.

Om man kommer på hoj och möter häst är det ingen ide att sakta ner till 5km/h. Håller ni in koppling och kör i rådande hastighet så räcker det. Då är ju allt som det brukar vara. Saktar man däremot ner till halva hastigheten så dubblar man sin exponeringstid och det "läskiga" försvinner inte lika fort.

Hoppas ni förstår vad jag menar.

Mark - Skandinavisk mästare i ponnygallop 1990 :hihi
Nu fick du till det fint du ;)

Frikopplar alltid och rullar förbi i andra körbanan om det finns plats.Annars stannar jag =)

/Martin

jag tror inte de finns en enda på detta forum som brukar gasa extra när dom passerar en häst...
de sitter väl i sen barnsben att man inte ska väsnas o ta de lugnt förbi hästar..
(alltid koppling indragen o rullar förbi el på tomgång nästan)

Eftersom jag ridit själv när jag var yngre i ca 10 år sitter det i tyggraden nu att man t.o.m stänger av mc:n om det finns möjlighet när man rullar förbi ett ekipage på vägen.
(kör med helöppet akrapovic)
Möjligheten att det är min egen dotter som är ute och rider är stor...

:rodnar Mitt förra inlägg kanske inte var så genomtänkt, var lite trött...sorry

visst tar man det lungt när man passerar både hästar, ungar, cyklister, svampletare etc etc, tycker dock inte lättskrämda djur hör hemma i närheten av asfalterade vägar, e ju många fler som blir skadade varje år av hästar än av motorcyklar, och folk tycker vi är trafikfarliga :/

visst tar man det lungt när man passerar både hästar, ungar, cyklister, svampletare etc etc, tycker dock inte lättskrämda djur hör hemma i närheten av asfalterade vägar, e ju många fler som blir skadade varje år av hästar än av motorcyklar, och folk tycker vi är trafikfarliga :/

Hörde att enligt någon gammal lag i Sverige så har hästekipage företräde, däremot håller jag med dig om att rida på en hårt trafikerad asfaltsväg kanske inte är det smartaste. Självklart visar man respekt men man vet aldrig med dom där havremopparna :P

Framförallt kan man ju tänka på att hästars hjärnhalvor inte blir ihopkopplade med båda ögonens syn. (jag är alldeles för trött för att förklara märker jag...)
Allstå; Du kan passera en häst på dess vänster sida och allt verkar gå lugnt till, men sen kanske du passerar den från höger sida en stund senare och då kan den plötsligt reagera för den har alltså inte sett dig med sitt högeröga än och därför är du en ny företeelse, fastän du själv tycker att du redan har gjort dig synlig och det gick bra sist...(fattar man min lulliga förklaring? :va )

Fråga Robertzon, Kesokungen och Mögel vad min häst tyckte om deras hojar och jämför med arabhästen som var med samtidigt vettja. ;)

...eller låt mig ta ett bildexempel:

Hästar är individer; alla kan reagera olika.

Bifogat

• Picture 018-1.jpg
    Picture 018-1.jpg
    131.9 KB · Visningar: 62
  • Picture 024-1.jpg
    Picture 024-1.jpg
    126.5 KB · Visningar: 62
tror aldrig jag kört om en häst men jag har stor respekt för dessa djur då båda mina systrar e häst tokiga så jag vet vad dom går för. Ska ha detta i åtanke :)

Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien