Häst-Kraft

Kusen är ju till och med pimpad med fälgstripes !

För bågen gör som man själv vill, och har dessutom inte 500kg muskler :rädd

Mja, håller inte med om att hojen alltid gör som man vill. Precis som med ridning handlar det om kunskap, rutin, erfarenhet, sunt förnuft och lite tur ibland, för att den ska göra som man vill.

Den bilden togs när jag presis hade börjatrida , jag fick reda på det senare att man ska sitta på ett specielt sätt , Sen har jag varit livrädd för hästar hela livet tills igår då som de släppte , så kanske självklart att man e lite stel i början ?:)

Ja ja, måste bara jävlas lite :tungan . Modigt att sitta upp om du känt dig rädd för hästar, men troligen det bästa sättet för att inse att det inte är så farligt..

app app app:mattias STOR skillnad emot enduro!
Enduro= dött ting!
Häst= Levande!
Häst ser hare, häst skraj! Häst kastar av ryttare!:näsblod
Häst ser bil som låter, häst skenar! Och kastar av ryttare...:kryckor :nurse
Häst ser ?????spöken? Skenar, voltar framåt varpå ryttare hamnar under häst...ryttare :angel
Endurohoj ser hare! Kastar av sin förare....SBS:censored

Annars är det faktiskt kul att rida! På det där skräckinjagande cojoneskrossande sättet...:rolleyes: :eek:

Finns det verkligen ngn som rider Hubertus i sverige föv? Trodde engelsmännen hade såna däringa obskyra ideer för sig självt!?
Endurohojjen misständer när man skall lyfta framhjuler - Kastar av föraren.
Framhjulet kilar in mellan två stenar - Kastar av föraren.
Bromswiren går av - Kastar av föraren.

Hubertusjakt är skitkul.
Terrängrytt på kallblod efter en rävsvans.
Jobbigt, barnsligt och alldeles underbart.

Endurohojjen misständer när man skall lyfta framhjuler - Kastar av föraren.
Framhjulet kilar in mellan två stenar - Kastar av föraren.
Bromswiren går av - Kastar av föraren.

Hubertusjakt är skitkul.
Terrängrytt på kallblod efter en rävsvans.
Jobbigt, barnsligt och alldeles underbart.

Förlagan är klart suspekt IMVHO, men att det är skitkul med Hubertusjakt är jag klart med på! Upprepar frågan igen: finns det ngn som håller på med Hubertus i Sverige? Har du själv ridit Hubertusjakt?
Ett litet klargörande, har ridit en del själv men betraktar mig som ytterst klent begåvad:tummenner svårt att erkänna att man är dålig på nått...
Hästar med mankhöjd över 1.55=svindel
Hästar med mankhöjd under 1.25=elaka små jävlar:mad:
Men ge mig en Fjording så ger jag mig tveklöst ut på en ritt!!
Fjording för den som inte vet är hästvärldens Labrador...klart ofarlig men envis som själve:cdevil

Förlagan är klart suspekt IMVHO, men att det är skitkul med Hubertusjakt är jag klart med på! Upprepar frågan igen: finns det ngn som håller på med Hubertus i Sverige? Har du själv ridit Hubertusjakt?
Ett litet klargörande, har ridit en del själv men betraktar mig som ytterst klent begåvad:tummenner svårt att erkänna att man är dålig på nått...
Fjording för den som inte vet är hästvärldens Labrador...klart ofarlig men envis som själve:cdevil
Visst arrangerars det hubertusjakter.
Överallt i landet.
Kontakta någon som håller på med nordsvenskar.
De brukar veta.
Håller helt med om fjordingar - Trevliga.
Men:
Nordsvenskarna är trevligare!
Edit Piaff:
Googlar du på hubertusjakt, så får du 8650 träffar...

Last edited:
Tackar och bockar för tipset!
Ger mig för den uppenbara sakkunskapen:bow
9380 träffar om jag får be:fakta :mattias rätt ska va rätt:D

Last edited:
Ja då får väl jag berätta om min skräckupplevelse som hände i söndags. Tjejen har 2 hästar som hon är tvungen att rida varje dag, eftersom vi va lite stressade den dagen så erbjöd jag mig för att följa med en tur. (Har ridit för med henne ett par gånger)

Efter en lugn och kontrollerad tur så var det tags att rida hem igen, jag red först och min flickvän bakom mig. Och plötsligt skäller en hund och hästen min flickvän rider blir livrädd och skrämmer upp den hästen jag rider, Hästen skenar iväg i fullgalopp och jag blir livrädd.

Jag sliter och drar i dessa tyglar för att få stopp på hästen men den vill ju inte stanna ändå, och på något jävla sätt så får jag över en tyglen på andra sidan huvudet så jag har båda tyglarna på samma sida, så då va man ju tvungen att fixa det först i full panik. Till slut fick jag över tyglen på rätt sida och fick stopp på hästfan. Tog inte många sekunder innan jag va av den hästen kan ja lova.
Efter det va man inte så kaxig längre, fyfan va läskigt det va. :tummenner

Nästan varenda ridskola anordnar en Hubertusjakt. Skillnaden mellan Svergie och England är att vi jagar inte levande rävar med hund utan man riden en bana med hinder och sen har man ett upplopp där man ska fånga "räven" eller komma först över målinjen.

Räven är ofta en ryttade med en rävsvans som du ska ta eller så hänger den på en pinne.

Och visst har man ridet en Hubertusjakt och även vunnet :yoparty

Ja då får väl jag berätta om min skräckupplevelse som hände i söndags. Tjejen har 2 hästar som hon är tvungen att rida varje dag, eftersom vi va lite stressade den dagen så erbjöd jag mig för att följa med en tur. (Har ridit för med henne ett par gånger)

Efter en lugn och kontrollerad tur så var det tags att rida hem igen, jag red först och min flickvän bakom mig. Och plötsligt skäller en hund och hästen min flickvän rider blir livrädd och skrämmer upp den hästen jag rider, Hästen skenar iväg i fullgalopp och jag blir livrädd.

Jag sliter och drar i dessa tyglar för att få stopp på hästen men den vill ju inte stanna ändå, och på något jävla sätt så får jag över en tyglen på andra sidan huvudet så jag har båda tyglarna på samma sida, så då va man ju tvungen att fixa det först i full panik. Till slut fick jag över tyglen på rätt sida och fick stopp på hästfan. Tog inte många sekunder innan jag va av den hästen kan ja lova.

Förlåtat att jag skrattar :rofl: men hur mycket flaxar man med armarna för att lyckas få tyglen över öronen på hästen och över på andra sidan :va

Last edited:
Förlåtat att jag skrattar :rofl: men hur mycket flaxar man med armarna för att lyckas få tyglen över öronen på hästen och över på andra sidan :va

Haha jag fick ju panik:O vafan skulle jag göra, det hända jag hörde va flickvännens röst "dra i tyglarna!!" Och sen gick det som de gick:D

Massa text...

Just därför man hellre åker hoj än häst. Blir ju inte bättre av att de luktar som de gör heller.

Exets hästjävel var livrädd för vita brevlådor.....stabila djur. Satte jag mig på en sån skulle jag köra ihjäl mig DireCKt!

Shit va coolt :yoparty ! Nu när jag satt bågekortet, ska jag fan börja rida också! Verkar vara högt upp man sitter!

Vi får väl sen starta en egen kusetråd här på SH!:tummenupp

Jag red förra året i crossskläderna inkl dito hjälm. Kändes som att jag kommit på en ny sport helt o hållet. Hon jag red med gömde ansiktet varje gång det kom en bil. Vafan, det var ju hon som såg lökig ut:mad:

Tänkte just säga det. Kraschpuckar på stigbyglarna och überlätta eftermarknadsrejshästskor i titan känns som ett måste. :fakta

Mja,,Inte såå bra dårå ,
Har testat Rejsskor i titan till travpålle ( istället för Alu då) men en del Häst jävl--r tycker det är så UBER najs när det slår gnistor I ( bockarna :gnissla ? ) så de måste stå å "gnistra " boxen i stallet då ,( precix som alla balla SH are med stål/titan klackar som ska spruta gnistor i alla bockar i 30km/h )
Men problemet är att hästf-n inte fattar att det ofta ligger torrt hö å halm,sågspån Som då kan ta eld ...Hände tydligen i Sovallastallet för några år sen ,SÅ
Titan är Ballt men inte i dojorna på hästar som bor inne:yoparty

PS
Hästar gör sig Bäst med Pepparotsvisp och Kall öl ,Gärna mörkt öl!

Det är faktiskt väldigt roligt de få ggr killar vågar!

Jag fick upp en killkompis på hästen nedan. (Fast det är jag som är på på just den bilden.)

Hästen är en 4-årig galopphäst, och inte av den snälla sorten. Det gick över förväntan tills hon fick för sig att hoppa ett hinder som stod uppställt i ridhuset. Han satt iofs kvar över hindret, men dalade i backen sen när hon svängde. Jag har nog aldrig skrattat så mycket i hela mitt liv! :D

Bifogat

• DSCN2341liten.JPG
    DSCN2341liten.JPG
    55.9 KB · Visningar: 69
Back