Härdsmälta Forsmark

Tror du att en härdsmälta kommer inträffa i framtiden ?


  • Antal röstningar
    0

UltraMarine

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm/Vasastan
Hoj
Inga märkvärdiga saker
Jag blev väldigt besviken när jag hörde om incidenten - Reaktorerna har varit i drift i 20-30år(?) nu utan att man har upptäckt dessa otroligt allvarliga brister!!!

Det visar ju att kunskap saknas och att valideringar inte har utförts i den omfattning som man borde kunna förvänta sig av kärnkraftsindustrin - speciellt efter "Three mile island" olyckan.

Tjernobyl är inte jämförbart då det var en helt annan teknik och olyckan skedde pga en stor mängd felaktigheter samt tjänstefel av personal.

Innan olyckan trodde jag inte att en härdsmälta, i en svensk reaktor, var möjlig men om de inte haft bättre koll än så här hittils så är jag inte lika säker längre.

Borde väl egentligen vara dags för en ny generation kärnkraftsverk - de vi har konstruerades på 60-70talet och jag kan tänka mig att reaktorer skulle se lite annorlunda ut om man hade konstruerat dessa idag.
 

Honken

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Umeå
Hoj
950 SE
Chris Ash skrev:
2349439
Säkerhetssystemen var för övrigt inte urkopplade vid experimentets början, utan kopplades successivt ur när händelseförloppet blev mer och mer okontrollerat. Man avslutade med att koppla ut det system som hindrade styrstavarna att dras upp helt, ett system som annars skulle nödstoppa reaktorn.

Om jag inte minns fel från dokumentären jag såg om olyckan drogs styrstavarna upp för snabbt vilket orsakade en okontrollerad reaktion i reaktorn!

Jag jobbar inom energibranschen dock långt ifrån kärnkraften. Har däremot pratat med personer som jobbar inom kärnkraften. Kan därför ge svar till "ultra marines" inlägg ovan.

Anledningen till att man inte har "modern teknik" inom kärnkraften är att man inte ännu hunnit utvärdera den tekniken och ej ännu anser den nog tillförlitlig. Inom kärnkraften använder man fortfarande den kontrollutrustning som på 80-talet installerades i vattenkraftverken. Denna består av "reläteknik" som ständigt provas och övervakas!

Är inte på något sätt orolig för härdsmälta i ett svenskt kärnkraftverk! Den incident som drabbade Forsmark berodde som jag förstår det hela på ett fel i ett ställverk som i sin tur påverkade lokalkraften i verket. Personal fanns dock hela tiden i full beredskap som i värsta fall kunde stoppa verket med kraft från kärnkraftsverketverkets batterisystem.
 

Spinky Spendrup

Fylld med messmör
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Järfälla
Hoj
En fuling
Honken skrev:
Är inte på något sätt orolig för härdsmälta i ett svenskt kärnkraftverk! Den incident som drabbade Forsmark berodde som jag förstår det hela på ett fel i ett ställverk som i sin tur påverkade lokalkraften i verket. Personal fanns dock hela tiden i full beredskap som i värsta fall kunde stoppa verket med kraft från kärnkraftsverketverkets batterisystem.

Det verkar i alla fall som det är något man alltid kan lita på, går strömmen i ett system så slås backupen ut på en gång. Testar folk/företag aldrig sina reservprylar???
 

Honken

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Umeå
Hoj
950 SE
Spinky Spendrup skrev:
2349810 Det verkar i alla fall som det är något man alltid kan lita på, går strömmen i ett system så slås backupen ut på en gång. Testar folk/företag aldrig sina reservprylar???

Jorå klart dom testar reservsystemen! Det är pga. dom det funkar såna här gånger! Medierna är duktiga på att förstora upp såna här händelser men självklart är det bra att erfarenheterna från såna här fall används för att ytterligare förbättra säkerheten!
 

John

:rofl
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
FZR 1000T -91
Självklart kommer härdsmältor inträffa, det är bara naivt att påstå något annat.
Sen tror jag inte att Sverige ligger i högrisk-zon, men visst har man funderat till och från nu efter "incidenten".
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
-Det verkar som att i Forsmark har flera säkerhetssystem varit beroende av en liten mängd utrustning, säger Johani Hyvärinin.

Det verkar mycket märkligt om detta stämmer att ett svenskt kärnkraftverk har så dålig redundans, kanske är de inte så säkra som de vill påskina.

Det är i alla fall bra att debatten om kärnkraftens säkerhet kommer igång vilket förhoppningsvis leder till förbättringar. Visst bör vi vara mer rädda för den gamla RBMK-reaktorn i Ignalina men den har vi inte så mycket inflytande över tyvärr.
 

Honken

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Umeå
Hoj
950 SE
burner skrev:
5 av landets 10 reaktorer står stilla och ytterligare fler måste kanske stängas.

Blir intressant och se hur mycket elpriset stiger i så fall :rolleyes:

HHmmm konstigt att ingen kommit med nån konspirationsteori än :tomten
 
Nyheter
Sherco nya enduroprogram för 2025

Igår kväll presenterades Sh...

Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Top