Härdsmälta Forsmark

Tror du att en härdsmälta kommer inträffa i framtiden ?


  • Antal röstningar
    0

Scorpion.SE

Ny medlem
Gick med
9 May 2006
Ort
Västerås
Hoj
*Såld*
:tomten

Är och inspekterar diverse system på kärnkraften varje sommar, ska till forsmark på söndag...

Tro att rubriken är väldigt överdriven...

På våra kärnkraftverk i Sverige inspekteras samtliga system, givare och funktioner varje sommar, visst kan de gå sönder ändå, men det är en minimal chans...

Sedan rapporterar man minsta lilla miss på svenska kärnkraftverk, vilket alla länder inte är så bra på, varvid det kan tyckas att vi har en hög felfrekvens i sverige...
 

burner

Ny medlem
Gick med
29 Feb 2004
Ort
Örebro
Hoj
Letar GSXR 1000/750
Scorpion.SE skrev:
Tro att rubriken är väldigt överdriven...

På våra kärnkraftverk i Sverige inspekteras samtliga system, givare och funktioner varje sommar, visst kan de gå sönder ändå, men det är en minimal chans...

Varje sommar ?
Då har system, givare osv. alltså 12 månader 'på sig' att bli defekta ?
Känns inte tryggt på något sätt alls.

Själv inspekterar jag tex. kedjan på cykeln innan varje åktur.
 

Scorpion.SE

Ny medlem
Gick med
9 May 2006
Ort
Västerås
Hoj
*Såld*
burner skrev:
2345903 Varje sommar ?
Då har system, givare osv. alltså 12 månader 'på sig' att bli defekta ?
Känns inte tryggt på något sätt alls.

Själv inspekterar jag tex. kedjan på cykeln innan varje åktur.

Hmmm, ja, gämför du ett kärnkraftverk med en kedja verkar du ju ha bra insikt...
 

burner

Ny medlem
Gick med
29 Feb 2004
Ort
Örebro
Hoj
Letar GSXR 1000/750
Scorpion.SE skrev:
2345916 Hmmm, ja, gämför du ett kärnkraftverk med en kedja verkar du ju ha bra insikt...

Då du har svårt för att förstå så hjälper jag dig gärna.

Att min kedja på cykeln är hel är viktig för mig, alltså 1st person.
Dess skick kontrolleras ofta, flera ggr/vecka.

Är du fortfarande med i resonemanget ?

Den dagen en härdsmälta inträffar så påverkar det kanske 100'000 st människor.
Dock så kontrolleras system, ventiler osv. tydligen endast 1ggr/per år.

Jag räknar inte med att du förstår men be om hjälp av din mamma eller bror så
kanske även du förstår bättre.
 

Thermal

:borrar olja.
Gick med
12 Aug 2004
Ort
East Grinstead, UK
Hoj
En gul Triple 06
burner skrev:
2346000Dock så kontrolleras system, ventiler osv. tydligen endast 1ggr/per år.

Jag räknar inte med att du förstår men be om hjälp av din mamma eller bror så
kanske även du förstår bättre.

Det är nog du som inte förstår, det gör sig liksom inte att kontrollera ventiler, system, whatever hur som helst. det tar TID att att stoppa anläggningar för kommisioner, i och med att det är radioaktivitet inblandat tar det ännu längre tid. Sen ska allt igång igen, något mer komplicerat än en okulärkontroll på kedjan. Dessutom så är alla givare o dylikt dubblerade på kärnanläggningar, man får även felindikering/larm om det är givare som bråkar.

Edit: En kontroll årligen är faktiskt en väldigt tät intervall, på vanliga värmeverk sitter det samma utrustning, men de kollas och klassas kanske var femte år.
 
Last edited:

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki SV650S -03
mini-knutten skrev:
2345475
P.S. Läste i någon gammal Illustrerad Vetenskap att chanserna att dö i cancer till följd av rökning är desamma som att bo brevid ett kärnkraftverk i 80 år...


Är det inte vädligt många som dör i cancer av rökning och väldigt få av kärnkraftsverk?
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Nu har reaktorer i Oskarshamn också stoppats.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=562801&previousRenderType=6

"Och eftersom vi inte kan garantera att de skulle kunna hantera en situation som den på Forsmark härom dagen så beslutade vi att stoppa O1 och O2 tills vidare", säger Anders Österberg.

Citatet ovan är ganska talande för hur allvarligt felet faktiskt var i Forsmark. Skulle vara väldigt intressant att få veta mer om vad det egentligen har varit som hänt.

Många som bagatelliserar riskerna med kärnkraft, det är en oerhörd urkraft som man tämjer, visst är säkerhetsnivån och redundansen högre i en svensk kokvattenreaktor än en Sovjetisk grafitreaktor, men en kedja av mänskliga och svårförutsägbara fel kan fortfarande ställa till det rejält. Sverige har varit väldigt nära en härdsmälta tidigare, 1969 i Ågestaverket.
 

Thermal

:borrar olja.
Gick med
12 Aug 2004
Ort
East Grinstead, UK
Hoj
En gul Triple 06
Chris Ash skrev:
2347448 Nu har reaktorer i Oskarshamn också stoppats.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=562801&previousRenderType=6

"Och eftersom vi inte kan garantera att de skulle kunna hantera en situation som den på Forsmark härom dagen så beslutade vi att stoppa O1 och O2 tills vidare", säger Anders Österberg.

Citatet ovan är ganska talande för hur allvarligt felet faktiskt var i Forsmark. Skulle vara väldigt intressant att få veta mer om vad det egentligen har varit som hänt.

Många som bagatelliserar riskerna med kärnkraft, det är en oerhörd urkraft som man tämjer, visst är säkerhetsnivån och redundansen högre i en svensk kokvattenreaktor än en Sovjetisk grafitreaktor, men en kedja av mänskliga och svårförutsägbara fel kan fortfarande ställa till det rejält. Sverige har varit väldigt nära en härdsmälta tidigare, 1969 i Ågestaverket.

Visst ska man inte förringa riskerna med kärnkraft, men anledningen till stoppet på OKG var att det är samma konstruktion på säkerhetssystemen som på forsmark. I och med att det gick fel däruppe vore det ju tjänstefel att inte kolla utrustningen på OKG, trots att det inte hade hänt någonting där.
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Thermal skrev:
2347470 Visst ska man inte förringa riskerna med kärnkraft, men anledningen till stoppet på OKG var att det är samma konstruktion på säkerhetssystemen som på forsmark. I och med att det gick fel däruppe vore det ju tjänstefel att inte kolla utrustningen på OKG, trots att det inte hade hänt någonting där.


Edit: Full fortfarande....såklart var det så, det gör ju dock inte det hela mindra allvarligt.
 
Last edited:

burner

Ny medlem
Gick med
29 Feb 2004
Ort
Örebro
Hoj
Letar GSXR 1000/750
Skrämmande att nära 80% av de som röstat inte inser faran med kärnkraften.

Tro inte att jag är en motståndare till kärnkraft för det är jag inte, MEN jag blundar inte heller för verkligheten.
 

Spinky Spendrup

Fylld med messmör
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Järfälla
Hoj
En fuling
burner skrev:
2348995 Skrämmande att nära 80% av de som röstat inte inser faran med kärnkraften.

Tro inte att jag är en motståndare till kärnkraft för det är jag inte, MEN jag blundar inte heller för verkligheten.

Jag är också för kärnkraft men röstade givetvis JA. Det kanske inte händer här i felfria Sverige :rolleyes: men någonstans i världen lär det ju hända. Det har ju hänt flera gånger tidigare.

Om man som konstruktör lever i tron att ett system är 100% säkert har man inte varit i verkligheten tillräckligt länge, och är en: :tomten
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
mini-knutten skrev:
2348899 tjernobyl small under en säkerhetsgenomgång då de kritiska övervakningsystemen var avstängda...

Det var ingen säkerhetsgenomgång om man inte använder ordet i dess vidaste betydelse, åtminstone ingen som kan jämföras med något som sker vid svenska reaktorer. Det var elingenjörer (som fö var helt outbildade på reaktorer och kärnfysik) som skulle utföra ett experiment som avsåg huruvida man kunde fortsätta leverera el till anläggningens kylvattenpumpar under nedstängning av reaktorn. Ett synnerligen riskabelt experiment på en grafitreaktor och inget som ingår i någon sorts rutinkontroll.

Säkerhetssystemen var för övrigt inte urkopplade vid experimentets början, utan kopplades successivt ur när händelseförloppet blev mer och mer okontrollerat. Man avslutade med att koppla ut det system som hindrade styrstavarna att dras upp helt, ett system som annars skulle nödstoppa reaktorn.
 
Nyheter
Shercos nya enduroprogram för 2025!

Igår kväll presenterades Sh...

Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Top