Härdsmälta Forsmark

Tror du att en härdsmälta kommer inträffa i framtiden ?

• Antal röstningar
    0

burner

Ny medlem
Gick med
29 Feb 2004
Hoj
Letar GSXR 1000/750
Citat som tex.

Närmare en härdsmälta kommer man inte.

Ren tur gjorde att Forsmark inte drabbades av en härdsmälta i tisdags i förra veckan. hävdar Lars-Olov Höglund, före detta konstruktionschef på Forsmark

Skulle en härdsmälta skett så skulle det vara en av modern tids värsta katastrofer i Sverige.

Jag skulle tex. inte vilja befinna mig i 08-stad under en sådan katastrof.
Vägarna skulle vara totalt blockerade så nästan alla skulle vara fast :näsblod

Länk
Länk
Länk

Last edited:
burner skrev:
2344935 Citat som tex.

Närmare en härdsmälta kommer man inte.

Ren tur gjorde att Forsmark inte drabbades av en härdsmälta i tisdags i förra veckan.

Skulle en härdsmälta skett så skulle det vara en av modern tids värsta katastrofer i Sverige.

Jag skulle tex. inte vilja befinna mig i 08-stad under en sådan katastrof.
Vägarna skulle vara totalt blockerade så nästan alla skulle vara fast :näsblod

Länk
Länk
Då är det nog bra att äga hoj! Speciellt en offroadare.

Visst kan en härdsmälta inträffa. Men om den kommer inträffa på Forsmark? Nope.

Den där "experten" Lars-Olov Höglund litar jag inte en sekund på. Han är bara sur som fan för att hans konsultbolag har utestängts från alla uppdrag på Forsmark samt Ringhalsverken. Läs mer här.

Fukk! Jag tröck fel i pollen!

Edit: Glömde en sak.

:tomten

Last edited:
JoS skrev:
2345008 Visst kan en härdsmälta inträffa. Men om den kommer inträffa på Forsmark? Nope.

Den där "experten" Lars-Olov Höglund litar jag inte en sekund på. Han är bara sur som fan för att hans konsultbolag har utestängts från alla uppdrag på Forsmark samt Ringhalsverken. Läs mer här.

Fukk! Jag tröck fel i pollen!

Du har nog rätt i att det finns en hel del bitterhet i den mannen, typiskt "dålig förlorare" beteende.

blacktriple skrev:
2345007 Alla som tror att rubriken är överdriven visar tomteluvan...

Last edited:
"Närmare än så kommer man inte en härdsmälta.." viss sanning ligger i det men väldigt liten!

Två av säkerhets systemen löste inte felet.. I sverige har vi system som gör att vi väntar tror det är 20 minuter på att systemen ska få lösa problemen själva innan man går in och gör något manuellt och det som hände här var att systemen själva inte lyckades lösa problemen utan att man manuellt fick gå in och ta hand om problemet. Hade vi haft samma standard på anläggningarna som i ryssland mfl. länder så hade det funnits risker men i inte på dom svenska anläggningarna.

*Edit* Glömde ju :tomten

Last edited:

Det är ju inte utan att det känns lite överdrivet när det är samma personer som skirver rubriker som "Vansinnefärd i 120 på motorvägen".

Jag tryckte fel i pollen, för övrigt.

"Framtiden" är en mycket lång tid.. I system där människor är inblandade lär nått fuckas upp förr eller senare :fakta

Ingen anledning att förbjuda kärnkraft eller forskning inom kärnkraft dock

Airborne skrev:
2345458 "Framtiden" är en mycket lång tid.. I system där människor är inblandade lär nått fuckas upp förr eller senare :fakta

Ingen anledning att förbjuda kärnkraft eller forskning inom kärnkraft dock

om vi hinner avveckla kärnkraften först då? Miljöpartiklarna (som vi alla vet styr sverige) verkar ju tycka att det är betydligt bättre att importera el från baltikum genererad av kol och olja :tomten

Behåll kärnkraften eller håll en ny folkomröstning!

P.S. Läste i någon gammal Illustrerad Vetenskap att chanserna att dö i cancer till följd av rökning är desamma som att bo brevid ett kärnkraftverk i 80 år...

Ska man avveckla kärnkraft bör det finnas något bättre.. Fission kanske men än verkar det vara långt dit. Annars tror jag på en lösning där kärnkraftverk förpassas till områden där det inte finns folk och risken för radioaktivt utsläpp minskas drastiskt.. typ långt underjord i sibiriens urberg eller nått :). Där används elen för att utvinna väte ur vatten, vätet lagras i någon säker fast form (danskarna bl a har kommit långt inom detta) som sedan skeppas dit det behövs. Det kan enkelt fås generera el, driva fordon osv. Noll inverkan på miljön utom där kärnkraftverken lagrar restprodukter.

Kärnkraftverket i Litauen är nog det vi ska ta och oroa oss för, innan man börjar oroa sig för Sveriges kärnkraftverk.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...