Härdplast som klarar bensin?

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Hoj
Triumph Tiger 955i
Hej alla goa gubbar!

Jag orkar inte dra hela historien men jag ska bygga en digitalhastighetsmätare till hojen med ett antal funktioner som jag aldrig har hittat på en sådan mätare. Bland en av funktionerna jag vill ha, som dock finns på många mätare, är en bränslemätare, men jag saknar flottör i min tank och jag kan omöjligt få ner någon, om den inte är lealös som kokt spagetti.

Därför behöver jag antingen modifiera om tanken för att den ska kunna komma in, eller så bygger jag mig en bränsletank av lämplig härdplast och armering. Dock är jag lite osäker på vilken slagts härdplast som klarar av bensin?

Jag vet att vinylester kanske kan fixa det, men jag är osäker. Har ni något tips?

Glasfiberarmerad polyester. Finns till och med en särskilld modell för det.

Har i dagarna fått reda på följande: P.G.A. den mängd tillsatser av lösningsmedel, etanol m.m. i dagens handelsbensin så är den väldigt aggresiv mot den Kemikalieresistenta Vinylestern som används som bindemedel i mina bensintankar. Särskilt om du använder högoktanig "race soppa" typ Aspen m.fl. Bensin mackarna har upptäckt att deras underjordiska glasfibertankar är kraftigt angripna.
Till följd av detta har det kommit en ny Vinylester som klarar det nya kraven.
I äldre glasfibertankar använde oftast polyester som bindemedel av glasfibren, = inte bra nog.
Töm tanken så fort du inte använder hojen.
från 2008.

Intressant att det finns polyester som klarade det, visste jag inte. Men uppenbarligen finns det ju vinylester som klarar det också.
Nåväl vart har du sätt denna polyester?

Det klart bästa hade varit om det fanns någon epoxi som klarade soppa. Då slipper man ha med i beräkningarna att allt krymper. Vet någon om det finns sådan epoxi?

Det klart bästa hade varit om det fanns någon epoxi som klarade soppa. Då slipper man ha med i beräkningarna att allt krymper. Vet någon om det finns sådan epoxi?
Bensin diffunderar gärna igenom de flesta härdplaster, vilket förr eller senare förstör lacken genom blåsor.
Än värre är det med etanolinblandningan i dagens handelsbränsle.

Den vedertagna metoden är att att lägga en lining/sealer i plasttankar. Men förr eller senare brukar lacken på plasttankar ta skada ändå. Problemet är alltså inte att plasten/epoxyn löses upp, utan att det diffunderar bränslemolekyler genom plasten.

Glasfibertankar hör därför inte till det mest populära på gathojar.

Last edited:
Tack, men E85 och bensin är inte samma sak.

Hittar du något som klarar E85 så kommer det klara gatsoppa. Gatsoppan har som bekant en viss inblandning av etanol (runt 10% men har för mig den varierar med säsong).

Vår vän kåp-Ingvar i Solna som är något av en expert inom glasfiber rörande mc-prylar har tipsat om en viss vinylester som tål bensin. Jag skulle höra av mig till honom.

Jag skulle dock modifiera en befintlig tank och fixa någon form av sensor under. Vad är det för tank och hur kritiskt är det med stor volym?

Jag gjorde en snabb check på ebay förut och det finns några begagnade tankar för rätt okej pris. Det blir nog en sådan trots allt. Det värsta är att jag får leja bort allt svets- och skär-jobb. Men det får man väl ta, blir väl ändå bäst gjort då.

Jag hoppas tiden har sin gång och att bensintåligare härdplaster dyker upp på marknaden i större omfattning framöver.

*/ ?>
Nyheter
KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Back