här snackar VI motard

När jag var på STCC för massa år sen glodde jag lite på Flash volvo... Den hade åttakolvsok - TVÅ STYCKEN PER SKIVA. Såg helt sjukt ut. Jag kan ha massuppfittat vad jag såg men tills motsatsen bevisas så hade han 2x 8kolvar per skiva (fram). Det var coolt !!
 
nu är det igång, men uj va fint mitt foder va, blankt och fint:tummenupp :tummenupp :tummenupp
 

Bifogat

  • DSC00014.JPG
    DSC00014.JPG
    61.4 KB · Visningar: 52
  • DSC00015.JPG
    DSC00015.JPG
    74.8 KB · Visningar: 36
  • DSC00016.JPG
    DSC00016.JPG
    87.6 KB · Visningar: 42
  • DSC00017.JPG
    DSC00017.JPG
    71 KB · Visningar: 37
2723171 Nu är snart isen här:tummenupp
Glöm det, det är fortfarande varmt som satan i vattnet.

Vart vänder man sig för att få ordning på fjädringen, den behöver ju styvas upp en hel del?
Och hur gör jag med bromsen, har distans till orignal-oket men är inte det lite för klent?
Är det värt att kosta på sig ett helsystem och kanske ett par YZ-kammar?


Fjädringen och ev. bromsen är väl sånt som måste göras antar jag.
Hur hårt ska jag satsa egentligen....o vem fan ska betala kalaset???
 
Fjädringen och ev. bromsen är väl sånt som måste göras antar jag.
Hur hårt ska jag satsa egentligen....o vem fan ska betala kalaset???

Satsa stenhårt. Betala? Gör inte din morsa det?:D

Man måste ingenting men jag tror du får klart roligare på banan om du har bra fjädring och bromsar, att börja med det och ta motorn sen är mitt tips.

Glöm det, det är fortfarande varmt som satan i vattnet.

När jag var ute och fiskade 23:e december visade ekolodet c:a två grader i vattnet, det lär ju inte ha blivit så mycket varmare den senaste tiden. Men vill du bada så tänker inte jag stoppa dig...
 
Last edited:

När jag var ute och fiskade 23:e december visade ekolodet c:a två grader i vattnet, det lär ju inte ha blivit så mycket varmare den senaste tiden. Men vill du bada så tänker inte jag stoppa dig...

Hmm, ett ekolod mäter djup och letar fiskstim:rolleyes:

Visst är det kallt i vattnet men det är inte, och jag tror inte det kommer bli, så pass kallt i luften att det kommer frysa på så det blir åkbara isar i år.
 
Är det inte på Yamaha det räcker med att vrida kammen en kugg för att få samma som på crossen? Annars tycker jag du kan skita i motorn, på våran bana kvittar det ändå. Bromsar gör man knappt heller på våran bana så du du behöver inga värsting såna heller, huvudsaken du har stor skiva. :)

Fjädringen borde kanske Lennartssons kompis kunna hjälpa till med, han har ju iaf övat på några Yamahaer nu. :)
 
Last edited:



Fjädringen och ev. bromsen är väl sånt som måste göras antar jag.
Hur hårt ska jag satsa egentligen....o vem fan ska betala kalaset???

springzz har du ju oxåx som kittar fjädring till ett bra pris.
tycker inte att du ska sattsa för hårt för då kunde du lika bra köpt en färdig motard från start :D
styva upp den så mycket du kan själv och testa hur den känns. fälgar har du ju redan sen är det bara att jaga erki och hans bror perki runt banan så mycket du kan:tummenupp
 
stefan

skaffa en ordentlig frambroms först av allt, sen ställ på fjädringen ordentligt, sen kan du hissa gaffelbenen i kronan så får du den lite rappare i svängarna. Min gaffel är en crossgaffel från början, den är sänkt 35 mm och sen bytte jag till styvare springzzfjädrar och hade i tjockare olja, där har en grej till du kan göra för att slippa spänna ihjäl gaffeln, ha i tjockare olja, tror det va tjocklek 5 i min från början, nu är det 10 och den har funkat bra, nästa steg är väl att schimsa den för motard, det vet jag dock inte om jag har råd med, schimsen kostar 120 spänn..


bromsar kan du kolla efter på ww.ebay.de
 
Last edited:
Ligger redan ett tunt lager is här på sjöarna idag så blir det bara konstant kallt någon/några veckor så kan man allt åka. Räcker med 10cm för ett anntal varv i samma spår med endurodubb innan man har hyvlat av för mycke is.
 
Ligger redan ett tunt lager is här på sjöarna idag så blir det bara konstant kallt någon/några veckor så kan man allt åka. Räcker med 10cm för ett anntal varv i samma spår med endurodubb innan man har hyvlat av för mycke is.

ska bli + igen i slutet på nästa vecka
 
Ligger redan ett tunt lager is här på sjöarna idag så blir det bara konstant kallt någon/några veckor så kan man allt åka. Räcker med 10cm för ett anntal varv i samma spår med endurodubb innan man har hyvlat av för mycke is.

Tyvärr kom det ju en massa snö igår, det isolerar ju isen och hindrar den från att växa mer. Hade varit bättre om det var riktigt kallt ett tag först innan snön kom. Som det ser ut nu verkar det inte bli så mycket isåka i vinter, men det brukar ju alltid komma en köldknäpp i jan-feb. Jaja, man kan ju alltid hoppas....
 
Jag tror vi får en vanlig vinter bara att den är tre månader försenad, premiäråka på Supermoto Race Park i juni. ;)
 
Jag tror vi får en vanlig vinter bara att den är tre månader försenad, premiäråka på Supermoto Race Park i juni. ;)

För några år sedan (5 kanske) avbröt man roadracingpremiären på Mantorp pga vädret. Det var någon plusgrad och regn, banan var så kall och hal att det inte gick att köra. Bara några mil från mantorp snöade det lite. Minns inte vilket datum det var men det var i alla fall så sent på våren att det inte ska vara vinter normalt sett.

Förra året fanns det ju åkbar is redan i december, den isen höll ju dessutom i sig till långt in i mars. Ska vi få en lika lång vinter i år så blir det nog som du säger med banan.:)
 
I värsta fall får vi väl spola is på banan och köra med dubbdäcken där istället för på sjön. :D
Tror banan skulle vara riktigt kul med dubbdäcken faktiskt. :tummenupp
 
I värsta fall får vi väl spola is på banan och köra med dubbdäcken där istället för på sjön. :D
Tror banan skulle vara riktigt kul med dubbdäcken faktiskt. :tummenupp

Ja, det vore nog en kul idé. Annars finns ju Lennartssons gärde, jag hade tänkt göra några besök där innan säsongen drar igång i vår.
 
förra året va första stora träningen på påskafton, då va det fint

Det var kalasväder o jag premiärfotade motard med min digitalkamera..

Såhär såg det bl.a ut på påskafton, den 15:e april 2006:
 

Bifogat

  • IMG_1244.jpg
    IMG_1244.jpg
    118.7 KB · Visningar: 69
  • IMG_1232.jpg
    IMG_1232.jpg
    95.7 KB · Visningar: 53
  • IMG_1155.jpg
    IMG_1155.jpg
    124.8 KB · Visningar: 62
  • IMG_1256.jpg
    IMG_1256.jpg
    123.4 KB · Visningar: 62
  • IMG_1257.jpg
    IMG_1257.jpg
    126.1 KB · Visningar: 58
  • IMG_1267.jpg
    IMG_1267.jpg
    110.6 KB · Visningar: 56
Kolla vad jag köpte idag:tummenupp :tummenupp

Blir perfa att montera i släpet till våren:tummenupp :tummenupp
 

Bifogat

  • DSC00002.JPG
    DSC00002.JPG
    82.1 KB · Visningar: 46
  • DSC00004.JPG
    DSC00004.JPG
    76.5 KB · Visningar: 47
  • DSC00003.JPG
    DSC00003.JPG
    78.7 KB · Visningar: 50
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top