här snackar VI motard

Evil M skrev:
Jag kommer med min killer mazda! Fast nu finns det inga däck att släpa längre så den kanske inte behövs? Är pinnarna borta som räckena satt i?
"Pinnarna" :va
Du försökte aldrig lyfta nån av dem va ;) :confused:

Ta med Mazdan, vi ska koppla på släp på den (om det behövs) och köra runt och samla in grejer...
 
Supermoto skrev:
"Pinnarna" :va
Du försökte aldrig lyfta nån av dem va ;) :confused:

Ta med Mazdan, vi ska koppla på släp på den (om det behövs) och köra runt och samla in grejer...
Ja ja, stolpar då. Tyckte det var onödigt att slta ut sig på att försöka lyfta dem eftersom det var en tracktor med huggarvagn där som skulle fixa det jobbet :rolleyes:
 
Supermoto skrev:
"Pinnarna" :va
Du försökte aldrig lyfta nån av dem va ;) :confused:

Ta med Mazdan, vi ska koppla på släp på den (om det behövs) och köra runt och samla in grejer...

Det blev många "pinnar" idag... Ni kan snart öppna skrothandel med alla räcken och stolpar.
 
Supermoto skrev:
Tror den hade gått 108h läste jag nån annan stans vilket ju är en del. Verkar väl bra. En del extra grejer oxå....

108h står det i motardforumet. Har du någon uppfattning om vad det kostar att renovera vid 100h? Det kanske går att köra 50 timmar till utan att klyva men det kan lika gärna bli dags efter 2 tim... (Jag antar att den renoveringen ej är gjort för då hade det säkert framgått, nu står det bara "nyligen servad" eller motsvarande)
 
Last edited:
erik skrev:
108h står det i motardforumet. Har du någon uppfattning om vad det kostar att renovera vid 100h? Det kanske går att köra 50 timmar till utan att klyva men det kan lika gärna bli dags efter 2 tim... (Jag antar att den renoveringen ej är gjort för då hade det säkert framgått, nu står det bara "nyligen servad" eller motsvarande)
Inte en aning vad det kan kosta. Om det ens kostar nåt alls. Går inte att säga som du såklart förstår. Börjar den låta illa så ta isär och kolla, byt det som behöver bytas. Lager kostar väl inte så himla mycket. Och skruva är du ju inte rädd för, Kycklot tyckte ju det var enkelt det han gjort inne i motorn.
 
Supermoto skrev:
Inte en aning vad det kan kosta. Om det ens kostar nåt alls. Går inte att säga som du såklart förstår. Börjar den låta illa så ta isär och kolla, byt det som behöver bytas. Lager kostar väl inte så himla mycket. Och skruva är du ju inte rädd för, Kycklot tyckte ju det var enkelt det han gjort inne i motorn.

Lager är ju inte så dyrt, det som däremot kan kosta är ju kolv, balansering av vev (gör man det...?) och andra större saker, tänkte att du kanske visste vad som normalt sett byttes och hur dyrt detta var. Att meka är jag inte rädd för, har ju som bekant gjort ganska omfattande ingrepp i hondan...
 
erik skrev:
Lager är ju inte så dyrt, det som däremot kan kosta är ju kolv, balansering av vev (gör man det...?) och andra större saker, tänkte att du kanske visste vad som normalt sett byttes och hur dyrt detta var. Att meka är jag inte rädd för, har ju som bekant gjort ganska omfattande ingrepp i hondan...
kolv behöver inte bytas om inget extraordinärt hänt vilket verkar osannolikt. Vissa balanserar veven men jag vet inte om det behövs om inget hänt med den. Martin gjorde det iaf. Vet inte vad som är "normalt" utöver lite lager...
Ta hem parts manual och kolla priser på karlströms motors hemsida så får du ju en uppfattning iaf.
 
Kolv, foder, topplock m.m kostar en del men i övrigt är det mesta "billigt". I alla fall om man jämför med gatjapsar.
 
ja, topp lär du inte behöva byta iaf....

Kolv + foder är "aldrig" så slitet att det behöver bytas efter 100h. Två killar neråt Kalmarhållet har kört sina hojar extremt mycket. Kommer inte ihåg om det var 1000h eller 1000mil men ingen av dem hade haft nåt strul förrens för nån månad sen.
 
Supermoto skrev:
ja, topp lär du inte behöva byta iaf....

Kolv + foder är "aldrig" så slitet att det behöver bytas efter 100h. Två killar neråt Kalmarhållet har kört sina hojar extremt mycket. Kommer inte ihåg om det var 1000h eller 1000mil men ingen av dem hade haft nåt strul förrens för nån månad sen.

1000 mil är ju inte "extremt mycket", kanske 200 tim? 1000 timmar däremot, då kan vi prata om mycket.

Att byta topp räknar jag med att aldrig behöva göra, oavsett hojtyp... Har en bekant som bytte kolv efter 350 endurotimmar, så även den ska ju kunne leva länge.
 
erik skrev:
1000 mil är ju inte "extremt mycket", kanske 200 tim? 1000 timmar däremot, då kan vi prata om mycket.

Att byta topp räknar jag med att aldrig behöva göra, oavsett hojtyp... Har en bekant som bytte kolv efter 350 endurotimmar, så även den ska ju kunne leva länge.
Ja, du ser...
KÖÖÖÖP ;)
 
Byter man vevstakslagret så ska man ballansera veven eftersom man klyver veven vid lagerbytet. Lagerbiten är inte så dyrt, dom flesta lager är vanliga SKF lager. Vevlager, vevaxellager ballansaxellager och nått mer är inte SKF och lite dyrare. Klyver man motorn så är man bara dum om man inte byter alla lager. I alla fall om den har gått mer än 50tim. Tommy Öhrn sa att en oskriven regel är att man alltid byter vevstakslagret när man klyver motorn om den har rulat en bit eftersom det krävs mest jobb. Kolv/foder kostar lite mer, tror det är nästan 4000:- för kolv och lika mycke för foder. Men finns "pirat"kolvar som är billigare som är lika bra.

Ballansera vevaxel tror jag kosta runt 1000:- om man lämna den till marin & fritid.
 
Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Back
Top