här snackar VI motard

Hej, har inte varit ute på banan på ett tag nu.... är det öppet på tisdagar för träning ? och i så fall vilka tider är det som gäller. Teknis (www.teknismc.se) hemsida funkar inte ! Har jag fel adress ?
 
Jag behöver lite expertråd av er. :va
Jag vet att det inte är mekarforumet men jag tror att jag får det bästa rådet här.

Ventiljustering är något som jag har förstått att man bör göra ofta. I alla fall kolla att det är OK. Så till handling.

Det skall vara 0,12 mm glapp en manualen, dvs en o,10 skall gå lätt in och en 0,15 ska inte gå in.

Logiskt i min värld så roterar jag motorn till jag har det "största" glappet och så mäter jag. Både på insug och sedan på avgas. Men nu verkar det som min hjärna har skurit ihop totalt, för hur jag än mätte så fick jag inte ens in en 0,05 bladmått. varken på insug eller avgas, inte ens efter att ha roterat motorn och mätt i 100 varv (minst). Så jag tittar i vilket läge armen för ventilerna är i högst läge och ställer in enl manual.

Vad händer nu,,,, när jag ska kicka hojen så är den helstum som om ventilerna är helstängda och dekompen som man kan dra in är väldigt lös :confused:

Vad har jag missat ????

Tacksam för tips.
 
Jag behöver lite expertråd av er. :va
Jag vet att det inte är mekarforumet men jag tror att jag får det bästa rådet här.

Ventiljustering är något som jag har förstått att man bör göra ofta. I alla fall kolla att det är OK. Så till handling.

Det skall vara 0,12 mm glapp en manualen, dvs en o,10 skall gå lätt in och en 0,15 ska inte gå in.

Logiskt i min värld så roterar jag motorn till jag har det "största" glappet och så mäter jag. Både på insug och sedan på avgas. Men nu verkar det som min hjärna har skurit ihop totalt, för hur jag än mätte så fick jag inte ens in en 0,05 bladmått. varken på insug eller avgas, inte ens efter att ha roterat motorn och mätt i 100 varv (minst). Så jag tittar i vilket läge armen för ventilerna är i högst läge och ställer in enl manual.

Vad händer nu,,,, när jag ska kicka hojen så är den helstum som om ventilerna är helstängda och dekompen som man kan dra in är väldigt lös :confused:

Vad har jag missat ????

Tacksam för tips.



ställ den här frågan i motardforumet iställe så får du snabbare svar


ses på torsdag:tummenupp
 
Om någon söker tex 0,12 bladmått så finns det hos Motor Wallin.
När man mäter ska den vara i ÖD och alla vipparmar borde glappa lite. Men jag är ingen motorguru så varför din uppträder som den gör har jag ingen aning om. :)




http://www.racerxfilms.com/20070705_McGrathSMoto/index.html

Fan va kul det ser ut, tänk om man ändå nångång hade tillgång till en riktig bana att köra på, kan vi inte skita i skiten vi har och se till att få tillbaks gokartbanan istället? :)
 
Last edited:
Du ska justera spelet när motorn är i TDC (övre dödläge) i kompressiontakten, detta inträffar när kolven är i topp vändan efter att insugsventilen stängt.

http://auto.howstuffworks.com/engine1.htm (mellan steg 2 och 3 i denna bild)

Kolvens högsta position kan man t.ex. mäta genom att snurra bakhjulet med högsta växeln i samtidigt som man försiktigt känner med en mejsel i tändstiftshålet, kolla markeringar på svänghjulet eller mäta med klocka i tändstiftshålet.
 
Vi säljer asfalten som finns asdyrt till vägverket eller nått å sen blandar vi Fortuna/Finestrat banorna, tar gobitarna från varje och bekymmret är löst :D

Annars kan man ju åka till Spanien å gotta sig en månad, sen kör man bara de banor man gillar här hemma, sådär på skoj bara... Länge leve rocky klassen!!
 
Last edited:
3058594 Om någon söker tex 0,12 bladmått så finns det hos Motor Wallin.
När man mäter ska den vara i ÖD och alla vipparmar borde glappa lite. Men jag är ingen motorguru så varför din uppträder som den gör har jag ingen aning om. :)




http://www.racerxfilms.com/20070705_McGrathSMoto/index.html

Fan va kul det ser ut, tänk om man ändå nångång hade tillgång till en riktig bana att köra på, kan vi inte skita i skiten vi har och se till att få tillbaks gokartbanan istället? :)
Har inte vi en riktig bana då? Såg inge grus på den där banan, grus är kul! :)
 
Vi säljer asfalten som finns asdyrt till vägverket eller nått å sen blandar vi Fortuna/Finestrat banorna, tar gobitarna från varje och bekymmret är löst :D

Annars kan man ju åka till Spanien å gotta sig en månad, sen kör man bara de banor man gillar här hemma, sådär på skoj bara... Länge leve rocky klassen!!

Mm det är nog nåt sånt det får bli nästa år. :)

Vill tillbaka till Spanien nu, tror inte riktigt jag insåg då hur bra jag verkligen hade det.

Har inte vi en riktig bana då? Såg inge grus på den där banan, grus är kul! :)

Vi har en bana. :) Och grus kan vara kul men då måste det vara mer asfalt mellan gångerna gruset dyker upp, som det är nu tar ju gruset över allt och förstör hela upplevelsen för mig, det är så jävla kul att kunna ligga och jaga nån varv efter varv och leta luckor men det kommer aldrig hända mig så länge inte banan får mer asfalt, och gärna den rytmen som brukar finnas på gokartbanor, de är liksom lite mer genomtänkta. :)



Lördag har 20 grader och sol i Rättvik, kanske nåt att kolla upp..? :)
 
Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top