Här snackar vi fanumej hagel

Tidsfråga innan vi har förstört jorden tillräckligt för att vi skall ha det likadant här hemma :mad:
 
Muggen skrev:
Tidsfråga innan vi har förstört jorden tillräckligt för att vi skall ha det likadant här hemma :mad:

Trots golfströmmen och kalla vindar från Ryssland, knappast troligt än på ett par hundra år... vårt klimat, vindar och vatten föder inte sådana där stora hagel, däremot i "Tornado Alley", dvs mellanvästern från Texas och långt upp i inlandet krockar kall torr luft från Canada med varm fuktig luft från Mexikanska Golfen, mestadels under vår och höst.
 
*Edit* Tar bort bilden.. hela tråden blev ju konstig :va
 
Last edited:
Vad säger försäkringsbolagen när sådant inträffar?? Är detta "force majoure"=inga pengar?
 
juha01 skrev:
Vad säger försäkringsbolagen när sådant inträffar?? Är detta "force majoure"=inga pengar?

Antagligen. Men kan inte säga att jag vet.
Men med största sannolikhet skulle dom nog anse att detta ligger utanför deras kontroll och du står då utan pengar.



Force majoure är väl just saker som ligger utanför deras kontroll ?
Typ jordbävningar, krig osv ?
 
Why are so many "Guest" viewing this thread?
Right now there are 75-76 "Guest" viewing this. hahahahahaha
 
Hade i sommras vad jag tyckte va duktigt stora hagel. ca 1 cm i diameter. Men det va ju lixom inte ens i närheten.
 
Muggen skrev:
Tidsfråga innan vi har förstört jorden tillräckligt för att vi skall ha det likadant här hemma :mad:
Jag har för mig att min far har pratat om liknande storlek på hagel när han var liten, borde ha varit på Orust då, eller möjligen i Kiruna (Han flyttade lite). Måste nästan höra mer med honom!
 
stoffer skrev:
Jag har för mig att min far har pratat om liknande storlek på hagel när han var liten, borde ha varit på Orust då, eller möjligen i Kiruna (Han flyttade lite). Måste nästan höra mer med honom!


Har det varit sånna hagel i sverige :skrämd

Fyfan om man skulle vara ute och åka isåfall.. frågan är om man skulle överleva en sådan i huvudet :hjälm
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top