"Hängd" tomgång?

Swish

Djävulens avkomma
Gick med
4 Apr 2005
Hoj
Lilla Grön -zx6r
Hejsan!

Övade lite krypkörning med min gixxer nyss, körde en lite vända i byn sen för att lufta den. Den gick precis som vanligt, inga konstigheter, men när jag stannade vid ett stopp så vägrade den gå ner i varv. Nu står den på 3500 rpm hela tiden, på tomgång. Bara blev så, helt plötsligt. Varför? Vad kan det vara, och vad gör man åt det?

Swish skrev:
2067991 Hejsan!

Övade lite krypkörning med min gixxer nyss, körde en lite vända i byn sen för att lufta den. Den gick precis som vanligt, inga konstigheter, men när jag stannade vid ett stopp så vägrade den gå ner i varv. Nu står den på 3500 rpm hela tiden, på tomgång. Bara blev så, helt plötsligt. Varför? Vad kan det vara, och vad gör man åt det?

Gashäng! Kolla vajer och smörj, kolla innuti gasrullen och smörj där också! Sen kan throtteln(arna) hängt sig nere i förgasaren, då får du kolla där också men det är ovanligt :)

Nexor skrev:
2068005 Gashäng! Kolla vajer och smörj, kolla innuti gasrullen och smörj där också! Sen kan throtteln(arna) hängt sig nere i förgasaren, då får du kolla där också men det är ovanligt :)

Okej.. För när jag kör iväg sen, så sjunker den i varv... Kör jag sakta, sakta i 1:an så sjunker den till 1000-15000... Det är bara på tomgång som den höjs. gashäng ändå?

Swish skrev:
2068014 Okej.. För när jag kör iväg sen, så sjunker den i varv... Kör jag sakta, sakta i 1:an så sjunker den till 1000-15000... Det är bara på tomgång som den höjs. gashäng ändå?

Förklara mer hur du menar, när du slirar på kopplingen och kör sakta så går den ner i varv? Vad händer när du gasar?

Nexor skrev:
2068017 Förklara mer hur du menar, när du slirar på kopplingen och kör sakta så går den ner i varv? Vad händer när du gasar?

Nej, när jag kör iväg helt vanligt, så sjunker den i varv. Alltså, när man kör, så beter den sej normalt, och kör man då på lågt varv, så går den under det varvtal den står på när den står stilla. Förstår du hur jag menar? Den höjer bara varvtalet vid tomgång... Då står den där och vrålar...

Swish skrev:
2068024 Nej, när jag kör iväg helt vanligt, så sjunker den i varv. Alltså, när man kör, så beter den sej normalt, och kör man då på lågt varv, så går den under det varvtal den står på när den står stilla. Förstår du hur jag menar? Den höjer bara varvtalet vid tomgång... Då står den där och vrålar...

Om du frikopplar när du kör, vad händer då? Låter lite konstig men jag känner ändå igen symptomen, det har inget med i vilket läga styret är då? Alltså att den börjar varva när styret står snett? Hmm kanske kan nån som är bättre på rad-4or svara, det är nog lättare när man har 1 förgasare och 1 cylinder :D

Nexor skrev:
2068035 Om du frikopplar när du kör, vad händer då? Låter lite konstig men jag känner ändå igen symptomen, det har inget med i vilket läga styret är då? Alltså att den börjar varva när styret står snett? Hmm kanske kan nån som är bättre på rad-4or svara, det är nog lättare när man har 1 förgasare och 1 cylinder :D

Ja, men det är ju ingen annan som svarar.. :(
det spelar ingen roll hur jag har styret, och frikopplar jag när jag kör går den upp igen, till 3500... Släpper jag kopplingen dalar den igen.

Swish skrev:
2068049 Ja, men det är ju ingen annan som svarar.. :(
det spelar ingen roll hur jag har styret, och frikopplar jag när jag kör går den upp igen, till 3500... Släpper jag kopplingen dalar den igen.
Om du vrider tillbaka gasen, tills den bottnar, har du fortfarande tomgång på 3500 då? Eftersom du har returwire på gasen så drar du ju igen spjällen när du vrider av gasen, sen får wiren kärva hur mycket den vill.
Du har inte kommit åt choken? :)
Blir alla rör i grenröret lika varma när du startar den? Blir ett varmare fortare så kan det ju tyda på att en förgasare har kärvat fast. Om du inte har inpsrutning? Vad är det för hoj mer exakt?

Swish skrev:
2068049 Ja, men det är ju ingen annan som svarar.. :(

Nånstans har nog nåt skitit sig (uppenbarligen). Kanske dags att plocka av förgasare och rengöra? Även luftfilter och liknande. Det låter lite som gashäng så testa att smörja alla vajrar och liknande först :tomten

Hoztic skrev:
2068071 Om du vrider tillbaka gasen, tills den bottnar, har du fortfarande tomgång på 3500 då? Eftersom du har returwire på gasen så drar du ju igen spjällen när du vrider av gasen, sen får wiren kärva hur mycket den vill.
Du har inte kommit åt choken? :)
Blir alla rör i grenröret lika varma när du startar den? Blir ett varmare fortare så kan det ju tyda på att en förgasare har kärvat fast. Om du inte har inpsrutning? Vad är det för hoj mer exakt?

Det är en gsxr 750, 96a i nåt papper och 97a i ett annat, så jag vet inte riktigt vilket, men ja, däromkring, vet faktiskt inte om det är instprut eller förgasare. Men det kanske någon annan vet?
Kollade inte det där med grenrören, men även om jag vrider gasen till botten så står de kvar på 3500 rpm. Ingen choke! :3freak :tungan
Den började med detta när jag körde, provade att stänga av den och starta några fler ggr, men den fortsatte på det där dumma viset...

Swish skrev:
2068085 Det är en gsxr 750, 96a i nåt papper och 97a i ett annat, så jag vet inte riktigt vilket, men ja, däromkring, vet faktiskt inte om det är instprut eller förgasare. Men det kanske någon annan vet?
Kollade inte det där med grenrören, men även om jag vrider gasen till botten så står de kvar på 3500 rpm. Ingen choke! :3freak :tungan
Den började med detta när jag körde, provade att stänga av den och starta några fler ggr, men den fortsatte på det där dumma viset...
Oavsett om det är en 96'a eller 97'a så har du förgasare på den, insprut kom inte förrns 98! :mattias
Känn efter på grenröret, och plocka av förgasarna och kolla så att ingen har hängt sig! Det är ganska enkelt gjort, inte kärnfysik :)

Hoztic skrev:
2068180 Oavsett om det är en 96'a eller 97'a så har du förgasare på den, insprut kom inte förrns 98! :mattias
Känn efter på grenröret, och plocka av förgasarna och kolla så att ingen har hängt sig! Det är ganska enkelt gjort, inte kärnfysik :)

Okej, ska göra det i morgon och se om jag hittar nåt! Annars återkommer jag!

Hoztic skrev:
2068222 Gör så! Lycka till! :tummenupp

Gick ut till den i förmiddags och startade, och då gjorde den inte så längre.. Inte gjort så på hela dagen.. Mysko..

Hoztic skrev:
2069984 Det låter ju som att en förgasare hade hängt sig :( Tur att problemet är borta iaf! :)

ja.. Men kan det fixa sej av sej själv bara sådär, över en natt..? :va

Hoztic skrev:
2070040 Om trotteln kommer lite snett och änger sig så kan den ju lossna när du bråkar med hojen, pga vibrationer osv. Eller så satt det något skräp ivägen. Har du fräscht soppafilter?

Okej.. Ja, det vet jag inte... Får väl kolla det också.. Men den uppförde sej fint hela dagen idag...

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman