häng gas på r1 - 01

SweHollow

Ny medlem
Gick med
30 May 2007
Ort
Borlänge
Hoj
Yamaha YZF R1 2001
Hej. Kom ut i garaget idag och skulle prova hojen. Märker innan jag slår på hojen att handtaget inte alls känns som det gjort tidigare. Det känns knackigt, inte alls lent när man vrider på rullen och den dras inte tillbaka i startläge automatiskt. Sist jag var ute och körde för cirka 1 vecka sen fungerade det klockrent, hur mjuk gas som helst. Vad kan jag behöva göra ? När jag startade hojen blev det som jag trott att den varvade så in åt *** och blev tvungen att slå av direkt. har öppnat handtaget och kollat på vajer ändarna men kan inte göra nån bedömning därifrån. Vad ska jag göra ?
 
ingen som kan tipsa ? måste jag plocka isär hojjen och följa kablaget till sin utgångspunkt ?
 
ingen som kan tipsa ? måste jag plocka isär hojjen och följa kablaget till sin utgångspunkt ?

avancerade problem ni har?

HUr svårt kan det vara, du vet ju var problemet sitter? plocka isär handtaget, vajjern kanske har hängt sig? vajjern kanske håller på att gå av och har fastnat eller liknande?
 
ingen som kan tipsa ? måste jag plocka isär hojjen och följa kablaget till sin utgångspunkt ?

Jag tycker det låter som den ena av dom två gasvajrarna gått av bara, lyft på tanken o kontrollera att allt mekaniskt ser ok ut när du drar på gasen.
lite svårt att tipsa om något annat efter den beskrivning du gett.
/Per
 
ingen som kan tipsa ? måste jag plocka isär hojjen och följa kablaget till sin utgångspunkt ?

När jag körde cross fick man ibland sand in under gasrullen så att den ibland hängde sig. Fick ta loss och göra rent och fetta in på nytt (tips: använd ett lätt flytande fett).

Nu tror jag inte du kör runt i sandhögar, så ditt problem sitter nog någon stans på vajern. Ta av vajern och kolla om du kan dra den lätt igenom höljet (samt fetta in) och kontrollera ändarna.
 
Tog av tanken och följde kablarna så långt det gick. Men man kan fortfarande inte följa de särskilt långt, plasthöljet som sitter under kåpan vågade jag inte montera av då jag inte vet vad den har för funktion. Så jag kan fortfarande inte se den "inre" änden på kablarna. :huvet borde vara något därinne under"plastkåpan" men ... ja, ett jävla mek att ens få loss tanken med alla kablage och dylikt. Rullen ser grön ut iaf :tummenupp
 
Tog av tanken och följde kablarna så långt det gick. Men man kan fortfarande inte följa de särskilt långt, plasthöljet som sitter under kåpan vågade jag inte montera av då jag inte vet vad den har för funktion. Så jag kan fortfarande inte se den "inre" änden på kablarna. :huvet borde vara något därinne under"plastkåpan" men ... ja, ett jävla mek att ens få loss tanken med alla kablage och dylikt. Rullen ser grön ut iaf :tummenupp
skyddar endast tändspolarna, bara vika åt sidan
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top