Hämtade ut hojen oservad!

KaliZ

One of a kind...
Gick med
8 Mar 2004
Ort
Småland
Hoj
Tillfälligt utan!
Tänkte fråga om någon varit i liknande situation.

Lämnade in hojen idag för stor service. Ventilkoll osv. Hade bokat in den i lite drygt en månad i förväg. 1½h efter inlämnandet så ringer man upp och säger att killen som skall serva den är sjuk, med andra ord ingen service kommer att bli utförd.

Man lovar att höra av sig när han är tillbaka (ev. få den servad någon kväll).
Detta ställer mig en hel del. Använder hojen regelbundet... och har redan kört 100 mil över service. Vad göra!?

Ställa hojen i väntan på service? Få in den på annat ställe med kort varsel är väl troligtvis kört.

Fortsätta plöja mil... ett par hundra över service är det ingen som bryr sig om!?

Frågan är också om jag som kund har rätt till någon form av kompensation? Får en del extra resor eftersom jag måste ha dit både bil och hoj varje gång för att kunna ta mig till jobbet medans dem servar hojen. Dessutom smita tidigare ifrån jobbet osv. Lånehoj (under den dagen hojen servas) har jag redan frågat om, men det är inte aktuellt under så lång tid får man till svars.

//KaliZ

EDIT: kanske är jag som är lipig, men man är rätt bra besviken just nu.
 
300 mil över är väl halva serviceintervallet?
Om det bara är att kolla ventiler och byta olja så är det väl snabbt gjort själv? En regnig kväll så är det gjort. Bladmått till ventilerna kostar väl 19,90:- på Biltema ;)
 
300 mil över är väl halva serviceintervallet?
Om det bara är att kolla ventiler och byta olja så är det väl snabbt gjort själv? En regnig kväll så är det gjort. Bladmått till ventilerna kostar väl 19,90:- på Biltema ;)

Jo förvisso. Saken är den att det kvarstår garanti på hojen. Annars hade jag självfallet stämplat boken själv!
:tummenupp
 
jävligt onödigt att dom inte sa det när du lämnade in hojjen så du hade sluppit att åka fram och tillbaks.. nån kompensation borde du få tycker jag (inget som du har rätt till men lite goodwill får allt dom visa!)
 
Byt olja själv, lämna in den senare och få ventilerna kollade, troligtvis behöver dom inte justeras ändå.
 
Byt olja själv, lämna in den senare och få ventilerna kollade, troligtvis behöver dom inte justeras ändå.

Spar kvittot, skriv en notering i serviceboken med miltal och orsak. Jag skulle utan tvekan köpa den förklaringen om jag var spekulant på din hoj.
 
Ja det får nog bli så. Ska kolla med dem imorgon om de fullstämplar boken om jag byter oljan själv!

//KaliZ
 
Jag tycker att i företagets point a view så är det klart den anställde kan bli sjuk o är man få i ett företag så hinner man kanske omöjligt med hur mycket man än skulle vilja. Men ifall de inte tar in din hoj de 7 första dagarna(han måste ju trots allt omboka säkert fler än bara dig) efter att den sjuka kommit tillbaka så är det dåligt.
Sen sa någon att det var konstigt att de inte ringde....kan ju trots allt ha varit så att killen ringde in sjuk 10 min innan han började å sedan kom du strax efter öppningstid.
Men men...förstår att det är lite jobbigt från din sida.

Förstår dock inte att folk ska ha kompensation så fort något händer??
Ofattbart hur mycket människor bara tänker på sig själva ibland o ska försöka utnyttja situationen. Sen så finns det ju självklara anledningar till varför man ibland borde på kompensation. Men ofta hör man just löjliga anledningar till varför man skulle få det
 
Hände mig med men jag stod på mig och fick en lånehoj med mig hem. Demo ex av BMW K 1220 R. :yoparty

Viserligen blev min hoj klar efter 24 timmar men det var skoj att testa en annan typ av hoj under den tiden. :tummenupp

Photo_5267_256946.jpg
 
Riktigt mysko är ju att många firmor vill ha mc flera dagar för moment som tar några timmar.
Med god planering (hemtagning av nödiga delar och vätskor) borde ju en dag räcka - då har man ändå lite flex och ställtid om något skulle strula på firman.
 
Surt läge, ta hojen till en firma som har fler än en enda anställd kompetent att utföra en enkel service kanske ?!

Annars, bit i kudden :D
 
Jag tycker att i företagets point a view så är det klart den anställde kan bli sjuk o är man få i ett företag så hinner man kanske omöjligt med hur mycket man än skulle vilja. Men ifall de inte tar in din hoj de 7 första dagarna(han måste ju trots allt omboka säkert fler än bara dig) efter att den sjuka kommit tillbaka så är det dåligt.
Sen sa någon att det var konstigt att de inte ringde....kan ju trots allt ha varit så att killen ringde in sjuk 10 min innan han började å sedan kom du strax efter öppningstid.
Men men...förstår att det är lite jobbigt från din sida.

Förstår dock inte att folk ska ha kompensation så fort något händer??
Ofattbart hur mycket människor bara tänker på sig själva ibland o ska försöka utnyttja situationen. Sen så finns det ju självklara anledningar till varför man ibland borde på kompensation. Men ofta hör man just löjliga anledningar till varför man skulle få det

Självklart rår inte firman att dem går i taket såhär års. Jag proppsade inte heller på att någon annan skulle utföra servicen. Man vill ju inte ha en pryo till att ställa ventilerna.

Bygger inte alla system på kompensationer i grund och botten?? :va Min point är att man gärna hade sett lite goodwill ifrån firman. Det är inte helt självklart att på egen hand, utan släp, lämna hojen... utan att ta ledigt en hel dag ifrån jobbet. (Ta ledigt en dag ifrån jobbet = en J-KLA DYR service). Bokar man i god tid så är det av en anledning. Jag reser en del och har svårt att passa just deras tider när dem har en lucka. Förhoppningarna är att dem kan ta in den under icke arbetstid.

Som sagt var, vi får se hur dem löser det! En lånehoj känns inte som för mkt begärt.

//KaliZ
 
samma problem fast med polarnes båt.:va
sorry men mekaniker har bytt jobb så servicen uteblir för ingen kan meka inombordare!! :huvet

Man ba VAAAAAAAA

tur vi kan göra det själva:D
 
Finns ju många Honda-service..... ring en annan firma...
 
Last edited:
Hände mig med men jag stod på mig och fick en lånehoj med mig hem. Demo ex av BMW K 1220 R. :yoparty

Viserligen blev min hoj klar efter 24 timmar men det var skoj att testa en annan typ av hoj under den tiden. :tummenupp

Photo_5267_256946.jpg


Problemet är den att låna hoj är inget man vill göra då självrisken kan gå upp till 12.000kr om man har otur, hör noga med killarna innan man tar ut lånehoj, bara ett tips till dom som inte vet
 
Som företagare måste man räkna med att anställda blir sjuka, det är inte kundens uppgift. Då är det bara till att pynta övertid, eller kompensera kunden. Men det är min helt egna och personliga uppfattning.
 
En av mina jobbarkompisar blev sjukskriven 6 veckor nu när vi har som mest att göra, jag har gjort över 60 timmar övertid senaste månaden...

Tur att det inte har varit MC väder i alla fall.

Nu när vädret börjar bli bättre och arbetsbelastningen har blivit något mindre gör jag helst ingen övertid, men måste man så måste man.
Men det skulle passa bättre att ha toppbelastning på jobbet på vintern, helt klart..
 
lånehoj tycker jag... fick låna från honda göteborg när jag skulle göra 100 mila det var inte alls långt till jobbet men dem var snälla och sa: klart du ska ha en låne hoj oavsett hur långt det är, hoppas det löser sig för dig
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top