Hälso/vårdutbildningar

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Hallu jag försöker hjälpa tjejen att hitta en utbildning. Går inget bra
Hon är inne på hälsa/vård/hjälpa folk.. Inga dunderbetyg. Gått sam.
Sjuksköterska kom hon inte in på

Gärna i skåne. Privat är ok.
Nån som har nåt förslag?

Det finns en KY-utbildning i Båstad för Akutsjukvård i hemmet. Då måste man vara undersköterska. Finns en del KY-utbildningar för undersköterskor runt om i landet.

Kanske plugga upp lite betyg för att komma in på sjuksköterskeutbildningen? Som tips kan jag säga att det är lägre betyg på januariintagningen. (gissar att hon stod med även på reservplats om det inte dyker upp någon på uppropet)

Kanske plugga upp lite betyg för att komma in på sjuksköterskeutbildningen? Som tips kan jag säga att det är lägre betyg på januariintagningen. (gissar att hon stod med även på reservplats om det inte dyker upp någon på uppropet)

Hon har läst upp 2 kurser nu i ett år. Fick upp betyget i den ena kursen

Känns nog ganska lönlöst att fortsätta så i 2 år till

Därför låter privatutbildningar bra, men verkar finnas dålig med sånt inom vård

Se att hon läser till undersköterska. Går att göra hyfsat snabbt. Jag läser via medlearn och är färdig inom ett år. Läser på distans.
Efter det kan man välja en hel del utbildningar för undersköterskor.
Men för att bli sjuksköterska måste hon läsa via högskola.

nu är jag kanske inte opartisk men...

min flickvän pluggar till hälsoutvecklare och det verkar mycket roligare att syssla med friskvård än sjukvård - hennes utbildning är alltså att hindra/minska/rehabilitera innan individen blir sjuk - känns och låter himla mycket roligare än att syssla med skadade/sjuka människorna.

vi båda bor i Jönköping men hon pluggar (sista terminen nu) på en KY-utbildning i Katrineholm (Haluxa Utbildning AB).

(på gymnasiet gick hon samhäll, läste sedan vidare på Eduktus och nu då på Haluxa, toppenbrud :D)

och för allt i världen! satsa på en KY-utbildning!
jag själv gick och dissade en 05/06, och började sedan på högskolan i jönköping... och shit vilket gammalt uselt system högskolor/högskolan har... men men, lärarna känner sig trygga i sin akademiska värld med tonvis med teori, fysik, matematiska formler samt ligger bra långt ifrån verkligenheten och ens tänka framtida arbetsmarknad...

Nån som har nåt förslag?

Min syn på saken:

Satsa på ett område där det finns jobb. Att läsa till undersköterska, för att senare läsa till sjuksköterska låte mest som ett slöseri med tid.

För mig låter det ganska onödigt att överhuvudtaget läsa till undersköterska om man inte gör det under gymnasiet, eftersom ssk är bara två år längre och ger en helt annan arbetsmarknad/lön. (om man inte prompt bara vill göra usk-sysslor) Jaja, vi ska väl inte överdriva lönedelen, men ca 5000:-/mån enligt SCB.

Tänk på att det kostar ca 200000:-/år Netto att studera. Då är det hyffsat viktigt att lägga pengarna på något vettigt och genomtänkt istället för att slentrianplugga...

Enklaste tipset till ssk-utb. Plugga på högskoleprovet. Garanterat det effektivaste sättet att få bättre chanser! Det är inga märkvärdiga intagningspoäng på dom mindre skolorna, särskilt på vintern.
Är du dessutom över 24 och har jobbat minst fem år så söker du in i en annan grupp där det oftast är ännu lägre krav.
Ssk-utb är heller ingen svår utbildning. Visst krävs det att man är med, men inte handlar det om några 40tim/vecka som man lägger ner... Max 20...

Ta gärna några hundår på annan ort ca. tre dagar i veckan och gotta dig sen när du är klar!

Lycka till!

Nån som har nåt förslag?

Har hon testat att söka till alla skolor i skåne??

Lund och Malmö har de högsta intagningspoängen och om jag inte minns fel så är det lättare att komma in i Kristanstad.

Är det undersköterska hon vill bli så finns det utbildningar att gå genom arbetsförmedlingen.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg