Hälsningar

Såhär i början av säsongen hälsar jag på allt och alla överallt förutom på motorväg, när fler hojar dyker upp slutar jag hälsa inne i sthlm, eftersom att det dels är så mycket vevande där då, och dels måste man hålla blicken på alla virrpannor i plåtlådor som är ute efter en så iaf jag upptäcker mötande hojar ganska sent.

Vinkar på polishojar med, och det är lite blandad kompott där, men när de väl vinkar tillbaka så brukar det bli ett väldigt yvigt vinkande. :hihi

Apropå kromslädarnas vinkande, ganska många av de som kör kromsläde "vinkar" genom att lyfta på pek och långfingret lite, kanske därför vi andra inte riktigt ser att de faktiskt vinkar? :hihi

Att vinka är för svaga människor, får i skocken. En riktig hårding vinkar såklart inte, det vore ju löjligt!

Jag vinkar åt allt och alla.

...

Vinkar på polishojar med, och det är lite blandad kompott där, men när de väl vinkar tillbaka så brukar det bli ett väldigt yvigt vinkande. :hihi

...

Jag har aldrig mött en polishoj på vägen (har pillat på en på en bensinmack, men...). Däremot har jag ett pågående projekt där jag vinkar till polisbilar. Hittills har bara två vinkat tillbaka och poliserna i båda såg glada ut. Märkligt nog mötte jag båda på kurviga vägar när jag körde lite för fort... :va

Jag vinkar till alla, oavsett hojtyp, om det finns möjlighet.
Bäst är att ta en högerkurva med gott nedlägg och få möte med en hoj, då älskar jag att hälsa! :kär

Om jag inte får en vink tillbaka blir jag inte ledsen, jag vinkar för att visa att jag bryr mig. Om den andre är för hård, inskränkt eller har annan anledning att inte hälsa så är det mest synd om denne... :(

För många år sedan hörde jag en anledning att inte hälsa av en äldre herre, en "kompis" hade kört omkull när han hälsat på en annan motorcyklist så därför hälsade han aldrig! :huvet

Småbarn är trevligt att hälsa på och särskilt när man ser att föräldrarna inte gillar motorcyklar...:hihi

Hälsa om ni vill men skit i om det inte kommer en hälsning tillbaka. :)

Hellre att jag vinkar utan att få en vink tillbaka, än att se i ögonvrån att jag just mötte en hojåkare med handen uppe... då känner jag mig som en idiot :rodnar

Måste sluta dagdrömma och börja lägga märke till saker :3freak

Vill minnas att det var på sporthoj jag en gång läste en lysande förklaring på varför glidaråkare inte hälsar på oss coola killar på våra räsers:
"Det är svårt att köra skottkärra med en hand":rofl

Last edited:
Klart man vinkar......

Funderar på en tripp till Isle of Man nästa år.... hur fasen vinkar man i vänstertrafik...:hej

Jag har aldrig mött en polishoj på vägen (har pillat på en på en bensinmack, men...). Däremot har jag ett pågående projekt där jag vinkar till polisbilar. Hittills har bara två vinkat tillbaka och poliserna i båda såg glada ut. Märkligt nog mötte jag båda på kurviga vägar när jag körde lite för fort... :va

Jag möter en handfull varje år. :) Har kört om ett par också. :crash

Även om jag förstår vad du menar tycker jag resonemanget är lite konstigt. Med det resonemanget har en cyklist också samma ansvar i trafiken som inte har nån utbildning eller åldersgräns alls, och med det resonemanget har en gångtrafikant också samma ansvar i trafiken, och med det resonemanget... osv...

Ehm.. cyklister och gångtrafikanter har ett eget ställe att vara på, nämligen på cykelbanan och trottoaren, medan mopedister kör på samma vägar som personbilar och lastbilar. Ni kanske har perfekt utbildade och mogna mopedister i Karlstad men här är det ganska vanligt att man ser en moppe köra ut i korsningen utan att ens vrida på huvudet först. En 15årings riskbedömningsförmåga är vetenskapligen inte tillräckligt utvecklad, det argumentet kan man inte bortse ifrån hur mycket utbildning de än fått.

Ja jag har själv varit 15 och kört moped, jag var inte bättre själv.

Men ja det har ju blivit klart bättre än förr!

Last edited:
Njaaa, nu är "utbildningen" för moped faktiskt vettigare än den var när jag tog moppekortet, nu är det körlektioner och skit inbakat där.
För övrigt så tycker jag inte att en mopedist ges samma ansvar som en bilist i trafiken, mopeder får ju bara gå i 45 knyck? :p

Ja det kan ju mycket väl vara hårdare krav på det nu. När mina polare tog EUmoppekort var det en halvdag teori, en halvdag körlektion sen hade man kortet. Dagen efter hade de glömt allt igen. Oavsett ser man ju fortfarande grabbar på moppe som kör helt utan vett, även om de är betydligt färre.

45 km/h ja, bilar kör 50 km/h i samhället. Dessa 5km/h är alltså den definitiva skillnaden mellan att leva och att dö? Du är väl förstås redan medveten om att 45km/h räcker gott och väl att klyva en kropp på mitten runt en lyktstolpe. Och även om de bara kör 20km/h kan deras brist på riskbedömning få dem överkörda av en lastbil. Så hastigheten är i många fall ganska irrelevant :)

NOG om det, tråden handlade inte om hurvida moppar är en bra eller dålig idé för samhället. :)

Last edited:
Även om jag förstår vad du menar tycker jag resonemanget är lite konstigt. Med det resonemanget har en cyklist också samma ansvar i trafiken som inte har nån utbildning eller åldersgräns alls, och med det resonemanget har en gångtrafikant också samma ansvar i trafiken, och med det resonemanget... osv...

Tycker Johannes L.s resonemang håller. Hälsar inte på cyklister eller gångtrafikanter heller! :D

Inte för att vara en bitter jävel nu men är typ den tredje tråden om detta på ett år nu.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT