Hälsa eller ej?

attack

Greve
Gick med
17 Feb 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-R600 K1
Jag brukar alltid att försöka hälsa på alla motorcyklister. Jag tycker det är en trevlig kultur som motorcyklister har, att hälsa på varandra- Det ger en samhörighet och lite mer personlighet. Bilar känns som stora idiotiska plåtlådor, ingen personlighet alls.
Medan en motorcyklist så ser man föraren som dessutom hälsar, vilket gör det ännu mer personligt. Jag tycker det är en härlig gest som jag inte kommer sluta med :tummenupp

Sen kan det hända att man inte upptäcker alla motorcyklister innan man har passerat dom, men jag gör det varje gång jag upptäcker någon i tid. Något jag har slutat med är att sträcka ut handen från styret. Första gången jag gjorde det så höll jag på att flyga av för jag låg i ca 180 km/h. :rolleyes:
Så nu brukar jag höja handen vid styret så att fartvinden inte tar tag i en.

Jag ser inget fel i att heja på en mopedist heller, det är inget jag gör aktivt. Ifall jag misstar en moped för en motorcyklist så är inte det hela världen. Jag minns att jag blev jätteglad då man körde moped och blev uppmärksammad av en motorcyklist :)
 
Last edited:

Lackarballen

Medlem
Gick med
6 Dec 2008
Ort
norrort
Hoj
Suzuki GSXR 1000
Kan ju berätta att jag åker custom, sporthoj och rollerblejds och det finns alltid ngn som inte hälsar. Skit på er om ni känner er träffade!
 

R5+1

Guest
Hälsandet fyller ju ett syfte. Nog för att det kanske är trevligt att få sig en vänlig vink, men jag är mer intresserad av att få bekräftat att det är fri väg utan otrevliga överraskningar bakom nästa kurva.

Hm, det där var ju intressant. Har inte tänkt på det. Men jag har ändå varnat för snutar åt andra hojister genom att veva med fingret i luften som för att imitera saftblandaren (som de ju ersatt med tetrapack numer...).
Undrar hur man skulle varna för grus i kurvan. Sakta farten-tecknet kanske? :confused:

Ang 40-årskrisare på hoj så tror jag de inte vet att de ska hälsa. Jag har hört "såna" prata om just hälsningen vi gör och de fattade inte varför alla vinkade åt dom och vinkade därför inte tillbaka.
När det gäller "riktiga" bikers så hälsar de inte för att de bara inte vill. Fine by me. Jag hälsar inte på vinkande customförare för vinkar de åt en sporthoj är de för töntiga för att hälsas på. :3freak
 

Benevolensky

Screw you guys.
Gick med
18 Aug 2009
Ort
Stockholm
Hoj
CBF600SA
Hur ser de olika vinkningarna ut för t.ex. polis, grus eller annan fara på vägen?

Angående TS fråga så ja, hälsar i stort sett alltid. Visst, de flesta som inte hälsar kör någon form av krom och är lite äldre, men många gånger så har jag tittat lite noggrannare på dem vilket fått mig att tro att de är så upptagna med att hålla sig på vägen att de inte ser min lilla hälsning.
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Jag hälsar alltid, hälsar de inte tillbaka tänker jag bara "slipp då din looser!"(men i min vilda fantasi vänder jag och åker ifatt och ifrågasätter vad i h.e som menas, om männsikan kan köra hoj blind:va)

Hm, det där var ju intressant. Har inte tänkt på det. Men jag har ändå varnat för snutar åt andra hojister genom att veva med fingret i luften som för att imitera saftblandaren (som de ju ersatt med tetrapack numer...).
Undrar hur man skulle varna för grus i kurvan. Sakta farten-tecknet kanske? :confused:

Ang 40-årskrisare på hoj så tror jag de inte vet att de ska hälsa. Jag har hört "såna" prata om just hälsningen vi gör och de fattade inte varför alla vinkade åt dom och vinkade därför inte tillbaka.
När det gäller "riktiga" bikers så hälsar de inte för att de bara inte vill. Fine by me. Jag hälsar inte på vinkande customförare för vinkar de åt en sporthoj är de för töntiga för att hälsas på. :3freak

Va fan! Jag är ju 41, och ALLA vet att hojåkare hälsar på varandra:fakta
Och ALLRA helst om de sitter på en hoj, om inte tror jag de blev tappade i farstun som riktigt små:)
 
Last edited:

R5+1

Guest
Va fan! Jag är ju 41, och ALLA vet att hojåkare hälsar på varandra:fakta

Förlåt! :rodnar Menade bara att citera ett tidigare inlägg.
Fast tyvärr vet inte alla. Och de vi menar är förtroligen inte inne på SH alltför ofta...

Btw har jag själv kört Harley. Men jag vinkade till precis vem jag ville samt körde efter epitetet Chrome won't get you home! :yoparty
 

Monica

Ny medlem
Gick med
11 Aug 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
Kawa Z750s, MT-01 och Suzuki GSX1400
Till TS
Klart man hälsar, det är ju en del av bikerkulturen ju :krama. Sen om det hälsas tillbaks eller ej kan kvitta, det är deras förlust

Japp och möter man nån på HD hälsar de sällan.. Deras Krompråmar är ju för fina för att ens hälsa på en plastraket.

Klart att de inte kan hälsa :huvet, fattar du inte det? De har ju händerna fulla med skruvar som de har tappat :krama
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Förlåt! :rodnar Menade bara att citera ett tidigare inlägg.
Fast tyvärr vet inte alla. Och de vi menar är förtroligen inte inne på SH alltför ofta...

Btw har jag själv kört Harley. Men jag vinkade till precis vem jag ville samt körde efter epitetet Chrome won't get you home! :yoparty

No hard feelings, bär min ålder med värdighet:tummenupp

Själv känner man ju stolthet att möta en annan hojåkare så man hälsar, ja jag har nog felaktigt hälsat på någon som brummat moppe och denne har sett ut som ett ufo då man hälsat, samt även 4-hjulinga mc har man tjongat upp handen för,m, hellre en gång för mycket! Vi som gillar varandra i trafiken:krama
 
Last edited:

jetson

Guest
Hälsar oftast, ibland när nån inte hälsar tillbaka blir jag lack och hälsar inte på 2-3 mc, men sen får jag dåligt samvete och börjar hälsa igen... så fortsätter det!

Gällande customåkare så är dom riktigt bra på att varna för snuten iaf, varje gång det varit poliskontroll har dom gjort "sänk farten" tecknet. Sporthojarna är inte lika bra på detta, förmodligen för att dom tror att alla andra är pedofiler eller rattfyllon och dom ska man ju inte varna! :näsblod
 
Last edited:

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Jag hälsar alltid på andra motorcykelåkare.
Ibland får man ingen vinkning tillbaka men det finns ju situationer där det faktiskt inte lämpar sig att lyfta handen från styret. Sen finns det såklart dom som anser att det är för jobbigt eller att dom är för fina för att vinka åt andra.
Jag skulle nog hävda att 95% hälsar tillbaka.
 

Mr. Burton

Trasig
Gick med
16 Jun 2009
Ort
Norra B (Norsborg)
Hoj
Skrotad- Hoj pensionerad
Jag hälsar på allt utom mopeder/eu-moppar.
Ibland när jag precis missar att besvara en hälsning för jag inte såg hojen blir jag fan lite putt på mig själv.
Brukar sitta och sucka lite för mig själv när någon inte hälsar tillbaka :D
 

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Självklart hälsar jag, tycker det är en trevlig grej. Precis som att byta ett par ord med den andra MC-nissen på macken eller dylikt. I stadstrafik blir det ofta en nickning istället pga läget. Customåkare hälsar ju sällan men det skiter jag i, vinkar iaf, det är ju deras problem om de är högfärdiga.

Varnar andra förare för rullgrus, älg, hastighetskontroll gör jag alltid. Oavsett vilket fordon de kör (rullgrus undantaget då kanske...). Varnar dock aldrig för blåskontroll. Finns ju ingen vits med det.

Senast varnade jag mottrafikanterna för lösa kor (!) på vägen, då skiter jag i vad de kör för fordon.
 

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89

sport_ajn

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR 600 1996
Det är klart att man ska hälsa det är en gammal god sed.

Men på motorväg med träd och annat mellan vägbanorna hälsar jag inte, inte heller i staden eller i områden där det är sjukt mycket hojar.

När det gäller HD-åkar, kan man nästa se vilka som har liten pitt och som kör hoj av den anledningen och därför vägrar att hälsa. Den kategorin av förare får hälsa först om de gör det hälsar jag tillbaka.

Om jag möter ett helt gäng med hojar håller jag ut handen konstant och hälsar på hela bunten. Det känns självklart att det är jag som ska börja att hälsa om jag är ensam eller om vi är två och de är många.

Jag har aldrig hälsat på en MC-snut. Vill inte att det ska uppfattas som fjäsk, kanske ska ändra uppfattning om detta? Brukar de hälsa tillbaka?
 

R5+1

Guest
Jag har aldrig hälsat på en MC-snut. Vill inte att det ska uppfattas som fjäsk, kanske ska ändra uppfattning om detta? Brukar de hälsa tillbaka?

Det slog mig nu att jag på årets premiärtur mötte typ 5 hojar på rad, tyckte det var kul så tidigt på säsongen (april ju) och hälsade glatt. Endast den främsta hälsade, fast på ett lite konstigt sätt.
Det visade sig vara mc-snojtar som varit på övning i Stängtnäs-skogarna. Den främsta hälsade inte, han pekade på mitt framlyse som jag glömt tända. Tänkte *ooops* men sen skrattade jag högt för mig själv i hjälmen för det blev ju ganska roligt, denna första tur 2010. :hej
 

Dr. Moto

Ambitious but rubbish
Gick med
24 Jul 2008
Ort
Enköping
Hoj
Honda
Jag har aldrig hälsat på en MC-snut. Vill inte att det ska uppfattas som fjäsk, kanske ska ändra uppfattning om detta? Brukar de hälsa tillbaka?

1 av 3 har hälsat tillbaka. I ett av fallen hade han en polisbil bakom sig, så han är ursäktad.
Ville väl inte visa kollegorna att han hälsar på MC-ligister.:hej
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top