Hälp r6:an startar inte

Robban_C skrev:
Ladda som Hannes säger.
Kabla eventuellt igång den från en bil. Bilen bör ha motorn igång, då hjälper generatorn till att hålla god spänning. Varmkör därefter motorn ordentligt, först på tomgång, när den blitt varm håller du lite högre varv en stund så att stiften bränns rena. Alternativt så åker du en stund. Är stiften renbrända så startar den säkert nästa gång också.

För övrigt massor av trådar med startproblem här under våren!

Och nästa vinter laddar du batteriet en natt varje månad! :fatta!
Håller med nästan till 100%. På en tillräckligt ny bil av viss modell (har såklart inga exempel...) kan bilens el- /datasystem få spel om bilen är igång. Vissa självdiagnoser/självcheckar kan få spel då. Testa hellre med bilen avslagen först. Om inte ett fulladdat blbatteri är tillräckligt för att få igång en liten R6a är det nåt annat som är knas på hojen. Steg ett tycker jag då blir att tömma kopparna på förgasarna så att ny frisk bensin garanteras komma fram.

flemming skrev:
Jaa.. jag e inte riktigt med.. när battrier är helt tomma och man börjar ladda med en vanl. laddare från B-tema så "kokar" batterierna rätt lätt... dett bubblar o sjuder i vattnet. mig veterligen så är det inte direkt bra... så frågan är om du kablar ett tomt mc-batteri på 12A med ett på 80A vad händer då?
Flemming :hihi
Det är skillnad på A och Ah! Det första är en ström, det andra är en kapacitet hos ett batteri.
Prylen är den att om båda är fulladdade så händer ingenting. Men det var ju inte det saken gäller.

Om hojbatteriet är tomt så kommer viss laddström att flyta från bil -> hoj men den strömmen blir automatiskt "begränsad" av batteriernas inre resistans och startkablarnas resistans. Detta innebär att strömmen kommer att öka tills:
hojbatteriets egen spänning + spänningsfallet över hojbatteriets inre resistans + spänningsfallet över startkablarna = bilbatteriets spänning
Det blir alltså halvhög laddström till hojbatteriet i början men inte 80-12=68 A om vi nu utgår från dina siffror som exempel. Och så fort hojbatteriets laddningstillstånd ökar så sjunker strömmen, hojbatteriets egen spänning i formeln ovan ökar ju med ökande laddningstillstånd.
Jag vet inte om ovanstående är lätt eller svårt att greppa, det beror nog på el-kunskaperna hos läsaren men det är inte helt lätt att förklara.

Man förstör med andra ord inte hojbatteriet genom att kabla från bil men de ska givetvis inte vara hopkopplade längre än nödvändigt.

Supermoto skrev:
Håller med nästan till 100%. På en tillräckligt ny bil av viss modell (har såklart inga exempel...) kan bilens el- /datasystem få spel om bilen är igång. Vissa självdiagnoser/självcheckar kan få spel då. ...
Åhfan. Har aldrig varit med om det. Men så envisas jag ju numer med bilar med minsta möjliga mängd elektronik. :)
Min Reanult har en enda databox, den är till motorsyrningen och det kan jag acceptera för miljöns och soppaförbrukningens skull :tummenupp . I övrigt undviker jag blingbling-elektronik i bilar.

BIKER23 skrev:
Tackar för era svar!!! :yoparty ..funkar inte skiten när jag kommer hem så köper jag ett nytt..Vad kostar batterier???Funkar dom man köper på jula eller måste man betala 800 för ett riktigt??? : :va

Det på jula funkade perfekt.. det fanns två.. ett med 12 Ah och ett med 7 Ah.. vi ska ju ha 10 Ah till R6an men det med 12 Ah passade inte (för stort) så jag köpte det mindre. Som sagt .. kankse inte håller lika länge men man kan ju köpa 5 såna här batt för samma pris som ett org.

Köpte en underhållsladdare för 250 spänn också, hojjen startade direkt sen

Häromdan så skulle ja och en kompis dra igång hans farsas cb650, batteriet va dött, om man kopplar på bilbatteriet på ett tomt mc-batteri så börjar ju bilbatteriet att ladda mc-batterit med hyffsat mycket ampere, Och då sjunker spänningen över batteriet vilket leder till att startmotorn på hojen går långsammare, t.o.m. när bilen stod på tomgång så va strömen för dålig utan de krävdes att man höll gas i på ca. 2000 varv för att startmotorn skulle snurra i rätt fart.

Och som sagt, 12 V är alltid 12 V, Amperen bestämmt av hur mkt mostånd som finns imellan polerna!

/ Hannes

BIKER23 skrev:
Nån som vet nåt om detta. Skulle ut och åka i det sjyssta vädret igår.Satte på mig alla klä´der och tog ut hojen i garaget.Tröck sen på elstarten och den lät som att den skulle gå igång men jag tröck och tröck och tillslut dog batteriet. :mad: Satte sedan batteriet på laddning under natten och imorse var den lika död.Konstigt nog så klarar batteriet av tutan och lysen men att få igång hojen är omöjligt.Nån som kan nåt om batterier???Hojen har stott i garaget hela vintern utan att ha blivit laddat.(Korkat jag vet) Är det bara att slänga batteriet nu eller??? Snälla hjälp mig jag vill åka :( :(

Skulle de inte funka med ett nyladdat/nytt batteri kan det vara ett tips att slå färsk bensin i tanken. Har knarren stått länge kan oktanen försvinna/reduceras o i värsta fall har du bara vatten i tanken... En liten parantes bara om den fortfarande inte skulle startas trots du tryckt så att den lilla äckliga startmotorn glöder :tummenupp

Många som underskattar färsk bensin :fakta ...

/KaliZ

Nu vet jag ju inte om det är första gången du drar igång den sen i höstas. Jag hade problem med min nu sen mer än 6 månader i svala. Lite ny soppa, startgas o ordentligt rull i nedförsbacke gjorde att min hoj gick igång, o med det menar ja 2 pers som springer så benen går av samt en som sitter på, i med 2:an osså fortsätta o putta, då fjutta den igång direkt!

/ Hannes

KaliZ skrev:
Skulle de inte funka med ett nyladdat/nytt batteri kan det vara ett tips att slå färsk bensin i tanken. Har knarren stått länge kan oktanen försvinna/reduceras o i värsta fall har du bara vatten i tanken... En liten parantes bara om den fortfarande inte skulle startas trots du tryckt så att den lilla äckliga startmotorn glöder :tummenupp

Många som underskattar färsk bensin :fakta ...

/KaliZ
Som jag sa innan är det troligen viktigare att tömma kopparna på gammal bensin/vatten. Vatten i tanken är mindre troligt än i kopparna. Åtminstone gör vattnet mkt mindre "skada" i tanken.

Supermoto skrev:
Som jag sa innan är det troligen viktigare att tömma kopparna på gammal bensin/vatten. Vatten i tanken är mindre troligt än i kopparna. Åtminstone gör vattnet mkt mindre "skada" i tanken.

...Sorry missade det...men du har så rätt så! :tummenupp

/KaliZ

Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup