Bild & Video Hällavägen, 2,8 km kurvorgie...

Bansaie

Fegis
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
Scrambler 1200 XE -19, Yamaha FZ6 N -06
Skaffade en sån där vattentät ajFåne-hållare på Kjell för 99:- som har en egen tråd här på SH.

Labbade lite med den för att se om det gick att få fast den på min hoj så ajFånen kunde filma min framfart. Enda stället den kunde få någorlunda fri sikt framåt var längst ner på backspegelfästet. Inte idealt och en hel del vibrationer, men så här blev det i.a.f. när jag gjorde en liten tur efter Hällavägen utanför Falun

Ska labba lite mer för att se om det går att få bort en del vibrationer men för att lyckas med det helt får man nog fästa ajFånen på kroppen nån stans, á la Miveu eller nått.

Last edited:
Ser ut att vara en rolig väg... men man ser ju snabbt anledningen till att köpa GoPro eller så, om man vill filma.

Ser ut att vara en rolig väg... men man ser ju snabbt anledningen till att köpa GoPro eller så, om man vill filma.
Jo den vägsnutten är kanonrolig, om man sen visste att man inte fick nått möte hade det varit ännu roligare.

Jo GoPro är nog bättre men frågan är hur mycket bättre om jag skulle montera den på samma ställe. Skulle i.a.f. vara intressant och se.

tyckte det vart ganska shysst "fartkänsla" med vibrationer å ljudet (dock lite småjobbigt å titta på längre stund) ... verkar va e kul väg iaf :banana

Jag kollar inte på något annat än bultenfilmer om det ska snackas "kurvorgier", SÅ DET SÅ! :glömdet

Har du använt dig av youtubes anti-skak-funktion? Man blir ju helt elastisk i synnerven av det där. :)

Tycker det är en rätt skön effekt. :D Lite sådär fylla/fart-känsla av det. :D
Men den där vägen måste jag fan ta och åka när jag är på rockstad falun.

Hur var beläggningen på vägen?
Har vart dålig i måååånga år så jag har tröttnat att ens åka dit.

Har du använt dig av youtubes anti-skak-funktion? Man blir ju helt elastisk i synnerven av det där. :)
Jorå, men det blev inte så mycket bättre.

Hur var beläggningen på vägen?
Har vart dålig i måååånga år så jag har tröttnat att ens åka dit.
De la om den för en 3-4 år sen så den är fortfarande riktigt bra men innan de la om den så var det nästan endurohoj som krävdes för att ta sig fram på den så jag förstår att du tröttnade.
Jag brukade i.a.f. kolla den en gång om året och ett år var den helt plötsligt njutbar.

Kan även rekommendera en annan riktigt kurvig vägsnutt och det är Säljansvägen mellan Kungsgården och Sandviken http://goo.gl/maps/uPbEU
Den var också en riktigt bumpig väg för några år sen men jag blev glatt överraskad i söndags när en bekant och jag tog den vägen under en tur. Riktigt roliga 3 km.

Last edited:
Körde den när jag övningskörde för några veckor sedan, kan säga att den är grymt kul med en offroad också.
finns dock en backe som man ska akta sig för när man åker mot falun, ligger efter en blind högersväng, har dock fantastisk utsikt över skogen och ner i dalen, underbar utsikt när granarna är gröna och solen ligger på.

fanns lite smått med grus här och där dock så man ska se upp.

//waldorf

fanns lite smått med grus här och där dock så man ska se upp.
Hmm, jag kanske är blind men jag tycker inte jag sett nått direkt grus på den vägen, möjligen kan det finnas lite utdraget från nån anslutande skogsväg men de ligger inte i några kritiska kurvor så jag har i.a.f. inte uppfattat det som något problem. Då har jag ändå kört den vägen i båda riktningarna några gånger den här sommaren, bl.a. när Triumph hade sin provkörningsdag i Falun så jag har även provat med ett par olika hojar.

Kurvorgie:fakta

curves.jpg

Förstår inte att folk orkar "vågar" Bomba på gatorna. Har själv haft A-lappen i 2 månader och har redan bestämt mig för att ge fan i gatåka. Det är ju fan livsfarligt om man vill ha lite spänning och fart:(

Hehe, också en typ av kurvorgie, helt klart :brynad

Förstår inte att folk orkar "vågar" Bomba på gatorna. Har själv haft A-lappen i 2 månader och har redan bestämt mig för att ge fan i gatåka. Det är ju fan livsfarligt om man vill ha lite spänning och fart:(
Tjaa.. Bomba och bomba. Grejen med den här vägen, Säljansvägen som jag även tipsar om i inlägg #11 och andra liknande vägar är att man inte behöver köra så förtvivlat fort för det ska bli kul. På såna vägar kan man ha kul även när man håller sig på sin del av vägbanan och utan att leta idealspår.

Ska man leta idealspår och maximera nedlägg så håller jag med om att det definitivt är bana som gäller.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti