Häftstift i bakdäcket

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Hoj
2012 Vespa 300 GTS Super
Fan, såg igår kväll att det satt ett satans häftstift i mitt Dunlop-bakdäck! När jag skulle pilla bort stiftet så började det att pysa ut luft... Är det bara att slänga bort däcket eller går det att laga på något sätt och är det iså fall ok att köra med lagningen?

Kurt-Olsson skrev:
Fan, såg igår kväll att det satt ett satans häftstift i mitt Dunlop-bakdäck! När jag skulle pilla bort stiftet så började det att pysa ut luft... Är det bara att slänga bort däcket eller går det att laga på något sätt och är det iså fall ok att köra med lagningen?

En däckfirma fixar det!

Som sagt; En däcksverkstad lagar däcket. Visst går det även att laga det själv också genom att plugga hålet utifrån, utan att ta av däcket från fälgen. Det finns lagningssatser som består att ett verktyg, solution och pluggar, men att enbart plugga däcket utifrån skulle jag tveka inför. Det känns säkrare med en proffslagning, eftersom en punktering på en hoj som rullar i bra fart kan bli svår att hantera. Pluggning tycker jag alltså är nödlagning. En däcksverkstad tar av däcket och lagar ”däcksslangen” genom att sätta en lapp på insidan.

Sätt tillbaka stiftet igen!!! :hihi Nä, men det går att laga med en sådan där gummiplugg, men däckverkstäderna brukar inte rekommendera det till ett mc-däck. Iaf inte de som jag har varit hos. Jag brukar stoppa i en slang i däcket istället! Gör det! Funkar jättebra och så slipper du laga hålet och vara nervös över att det ska släppa eller något likanande...

Släng Dunlopet det är alldeles för dålig livslängd på det ändå, va fan fick bara 300mil på mitt D208 Sportmax, en 47årig gubbe och inte en bandag trots detta helt slut och inte bara i mitten.

finnpower skrev:
Släng Dunlopet det är alldeles för dålig livslängd på det ändå, va fan fick bara 300mil på mitt D208 Sportmax, en 47årig gubbe och inte en bandag trots detta helt slut och inte bara i mitten.

Kanske liiite skillnad i däcktuggande på en ZX-6R och en Superduperblackbird... :rolleyes:

Kurt-Olsson skrev:

Fick en stålflisa i mitt bakdäck på semestern. Köpte punkaspray för att ta mig hem. Beställde nytt däck till nästa banåkning men då det inte hann komma körde jag med det lagade däcket. Håller skitbra, trodde att värmen skulle ta dö påt men icke. Kör fortfarande på punkasprayen. Är ett Metzler M1.

En däcksfirma som sätter lagningslapp från insidan är väl det korrekta lagningsättet. Min dylika lagning efter en häftklammer med ungefär samma grovlek som ett häftstift har nu klarat 2 banåkningshelger med några månader mellan så det känns rätt tryggt.

Nyheter
Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!