Jag har hållit på mycket med häckklippning och den bästa maskinen vi haft har varit en Husqvarna.
Jag minns inte vad, exakt, den heter men bifogar en bild på en liknande maskin. Ser ut som modellen nedan, fast den på bilden är några år nyare.
Vår maskin hade dock ett främre handtag också, det borde la finnas på denna också?

Jag kan för allt i världen inte förstå varför man skulle rationalisera bort det.
Fördelar med maskinen:
* Steglöst ställbart svärd.
* Perfekt längd.
* Lagom lätt.
* Välbalanserad (alltså att den inte är framtung eller liknande).
* Stabil att hålla "rock solid" mot kroppen.
* Svärdet flexar inte.
Nackdelar:
Maskinen går på bensin, och därför avger den i trånga utrymmen rätt mycket värme och avgaser. Det är dock inte ofta det problemet uppstått, för det krävs TRÅNGA utrymmen för att man ska märka av det, alternativt att det är HELT vindstilla en gassande sommardag. Då kan man behöva ta en paus.
Man finner detta "problem" på alla bensindrivna maskiner så det är inget unikt för just denna modellen. Överlag så har det dock inte varit något stort hinder, knappt värt att nämna ens, om man ska vara ärlig.
Andra häcksaxar vi provat är en gammal Husqvarna i storlek med en vanlig motorsåg. Den funkade men kändes framtung pga att vikten inte var fördelad bra.
Svärdet flexade som en jävla stålskala, plus att motorupphängningen fick maskinen att kännas alltför sladdrig. Om man fastnade mot en pinne så kunde den hugga in i häcken, inte bra!
Jag gillade inte den maskinen. Dessutom var INTE svärdet vinklat svagt uppåt, vilket gjorde att själva motordelen kunde fastna mot häcken när man klippte. Det problemet upplever man förvisso bara om man klipper i pinniga häckar eller när man tar ner en häck rätt rejält höjd eller breddmässigt.
Stihl, elektrisk häcksax med ett svärd på kanske 60 cm (går på minnet).
Bild:
Fördelar:
* Lätt maskin med ett stabilt svärd.
* Svärdet är vinklat en aning uppåt, vilket gör att själva motordelen sällan (nästan aldrig) fastnar i häcken när man klipper. (Edit: Vid närmare titt på bilden så blir jag dock osäker, kanske är svärdet riktat parallellt med motorn? Jag har iaf UPPLEVT det som om undersidan av motorn inte är i vägen.)
* Stark motor för att vara el, har aldrig upplevt den för svag.
* Inga anmärkningsvärda vibrationer.
Nackdelar:
* Tänderna är en smula tätt placerade men den klarar rätt kraftiga pinnar ändå, det gäller bara ge sig fan på att tugga sig igenom pinnarna.
* Blir maskinen för skitig så kan säkerhetsspärren på övre handtaget börja kärva, då blir den trög att aktivera vilket gör en trött i armen. Egentligen borde man kanske inte skriva om detta problemet då en skitig maskin naturligtvis kan prestera dåligt, men jag skriver det ändå.
* Den låter ganska mycket, men det ska inte vara något problem så länge man har hörselkåpor.
* Den drivs med batteri, ett batteri håller ca: 30 min. Ska man ha maskinen i arbetet så bör man se till att ha två batterier samt en extra sax att kunna kompensera med när/om batterierna tar slut. Speciellt ifall man glömmer att ladda batterierna på rasten, så man inte står där utan en sax.
Stihl KM 130-R (jag kan tyvärr inte lägga in bilden ordentligt så ni får klicka på länken).
http://www.fergusonlawn.com/pages/PublicMedia/GetMedia/281257
Detta är en s.k kombimaskin. Man kan byta huvudet mot trimmerhuvud, häcksaxhuvud, slyklinga, jordfräs eller vad fanken som helst nästan. Bra för hemmafixare! Dock inte den billigaste maskinen. Eller tillbehören rättare sagt, tillbehören är RIKTIGT dyra.
Jag gillar inte maskinen, åtminstone inte när man ska arbeta med den mån-fredag i flera månader.
Fördelar (när man använder den som häcksax):
* Den når väldigt långt, totallängden från motorn till toppen av svärdet var runt 280 cm om inte minnet sviker. Man kan klippa riktigt breda häckar.
* Om man väl får in svärdvinkeln bra så är den väldigt bra till att klippa toppen av en häck, då kan man bara låta maskinen arbeta och man slipper bära maskinen, för det gör ju selen (OK, att gå med sele kan vara fysiskt krävande i det långa loppet också).
Det var nog de enda fördelarna.
Nackdelar:
* Längden. Den är för jävla lång helt enkelt. Man måste ha sele på sig för att kunna använda maskinen då den blir extremt framtung pga längden.
Längden baktill är också ett problem. Motorn sticker ut för långt bakåt vilket kan göra det omöjligt att klippa en häck om man inte har ca: 70 cm fritt mellan häcken och hindret bakom sig.
* Motorn vibrerar rätt mycket.
* Den har ställbart svärd, men inte steglöst. Den har 8 olika lägen om inte minnet sviker, och det är inte alltid det räcker. Antingen får man svärdet vinklat för högt, eller så får man det för lågt, och då finns bara två alternativ kvar. Antingen kopplar man loss maskinen från selen och klipper med maskinen i högsta hugg och justerar höjden genom att lyfta eller sänka maskinen med armarna, (inget alternativ om häcken är lång), eller så får man justera selen, vilket är drygt som fan.
Det finns ett knep till men det är rätt svårt att beskriva i ord, kan iaf göra ett försök: Om man vinklar svärdet liiiite för långt neråt, så kan man kompensera det genom att vrida maskinen så att svärdet klipper i en vinkel om ca: 45 grader mot busken. Man bör ändå ha svärdet vinklat lite när man klipper, och man kan behöva överdriva vinkeln lite för att få in rätt svärdvinkel när svärdet inte är steglöst ställbart.
* Att ställa in svärdet när man använder sele är (om man inte är lång) ett helvete. Man når knappt fram till spärren och handtaget där man vinklar om svärdet. Jag når, men jag är ca:185 cm och det är PRECIS så att jag når. Är man kortare än så, så måste man koppla loss maskinen och ställa om svärdet, och sedan koppla på maskinen i selen igen.
Inte speciellt jobbigt kanske, men irriterande om man måste göra det 20 ggr om dagen eller så.
* Den är EXTREMT dålig för att klippa sidorna av häckar. Att klippa sidan av en häck tar evigheter då man måste hålla maskinen stenhårt för att öht ha någon kontroll på svärdet som är lokaliserat nästan 2 m framför en. Det funkar hyfsat om häcken inte är pinnig och bara ska toppas lätt, men för grövre jobb, eller grövre häckar, blir det lite för riskabelt. Man vänjer sig lite med tiden iofs, men man kommer inte helt ifrån det faktum att den väldigt ofta är alldeles för lång. Tyvärr verkar den inte gå att korta ner heller.
Det var mina erfarenheter det! I'm a goddamn pro såatteh... Lyssna på mig och köp den halvlånga Husky'n längst upp i detta inlägg!