HÄLP! Pass i Schweiz?

Espen

Medlem
Gick med
26 Oct 2003
Hoj
Speed Triple R -15
Ja som rubriken lyder; behöver man passet för att åka in i Schweiz?

Tillägas bör också att jag är norsk medborgare men har svenskt körkort!

Jag åker eventuellt senare idag så svar hade varit bra så fort som möjligt!

Tack!

Edit:

På polisen.se kunde jag läsa följande:

När behövs pass?
Pass behövs vid utlandsresa utom till länder som är anslutna till Schengensamarbetet inom EU eller Schweiz.
Resa inom Schengen

Vid resa inom Schengen och Schweiz kan det nationella id-kortet användas i stället för pass för att styrka identitet och medborgarskap. Nationellt id-kort utfärdas på Polisens passexpeditioner.

Det kan inträffa att något Schengenland inför gränskontroll vissa perioder av särskilda skäl. Vid sådan gränskontroll måste man kunna visa upp pass eller nationellt id-kort.

Med det nationella id-kortet kan man resa till och vistas i följande länder utan att medföra pass:
Belgien, Danmark, Finland, Frankrike, Grekland, Island, Italien, Luxemburg, Nederländerna, Norge, Portugal, Schweiz, Spanien, Tyskland och Österrike.

Schengenavtalet innebär att ingen personkontroll görs vid gränspassage mellan medlemsländerna i Schengensamarbetet. Huvudsakligen består Schengensamarbetet av slopad inre gränskontroll, gemensam standard på den yttre gränskontrollen, gemensamma viseringsregler, polissamarbete, narkotikabekämpning, rättsligt samarbete och ett gemensamt spanings- och efterlysningsregister kallat Schengens informationssystem, SIS.

Då undrar jag, måste jag ha ett nationellt id eller duger det med det svenska körkortet?

Last edited:
Ja som rubriken lyder; behöver man passet för att åka in i Schweiz?

Tillägas bör också att jag är norsk medborgare men har svenskt körkort!

Jag åker eventuellt senare idag så svar hade varit bra så fort som möjligt!

Tack!

Edit:

På polisen.se kunde jag läsa följande:

När behövs pass?
Pass behövs vid utlandsresa utom till länder som är anslutna till Schengensamarbetet inom EU eller Schweiz.
Resa inom Schengen

Vid resa inom Schengen och Schweiz kan det nationella id-kortet användas i stället för pass för att styrka identitet och medborgarskap. Nationellt id-kort utfärdas på Polisens passexpeditioner.

Det kan inträffa att något Schengenland inför gränskontroll vissa perioder av särskilda skäl. Vid sådan gränskontroll måste man kunna visa upp pass eller nationellt id-kort.

Med det nationella id-kortet kan man resa till och vistas i följande länder utan att medföra pass:
Belgien, Danmark, Finland, Frankrike, Grekland, Island, Italien, Luxemburg, Nederländerna, Norge, Portugal, Schweiz, Spanien, Tyskland och Österrike.

Schengenavtalet innebär att ingen personkontroll görs vid gränspassage mellan medlemsländerna i Schengensamarbetet. Huvudsakligen består Schengensamarbetet av slopad inre gränskontroll, gemensam standard på den yttre gränskontrollen, gemensamma viseringsregler, polissamarbete, narkotikabekämpning, rättsligt samarbete och ett gemensamt spanings- och efterlysningsregister kallat Schengens informationssystem, SIS.

Då undrar jag, måste jag ha ett nationellt id eller duger det med det svenska körkortet?

PASS o inget annat!!!!!!!!

Än så länge fungerar det inte med KK!!!!

ska du ta dig dit via Tyskland så måste du ha med pass där med. Dom har satt upp nya regler om det.

PASS o inget annat!!!!!!!!

Än så länge fungerar det inte med KK!!!!
Pass eller nationellt ID-kort. Precis som det står i texten som Espen saxade in från Polisens hemsida. Man behöver det för att kunna visa vilket land man är medborgare i.

Polisen skrev:

Espen skrev:
...

Hur tänkte du nu? I vilket fall, nej, körkort fungerar inte. Det nationella ID-kortet är något helt annat.

SKall du flyga dit är det kört, du kommer troligen inte ens på planet och deninitivt inte förbi passkontrollen i Geneve....

Kör bil in i landet är inga problem då kontrollerna är ovanliga och de nöjer sig med KK om du inte ser allt för misstänkt ut.

SKall du flyga dit är det kört, du kommer troligen inte ens på planet och deninitivt inte förbi passkontrollen i Geneve....

Kör bil in i landet är inga problem då kontrollerna är ovanliga och de nöjer sig med KK om du inte ser allt för misstänkt ut.

Jag ska köra bil ner, dock läste jag på polisen.se att det är föhöjd kontroll vid tyska gränsen p.g.a G8 mötet som är där nu. Detta innebär att du måste ha pass för att köra in i Tyskland till och med!

Jag kör lastbil till vardags och har flertalet gånger varit i Spanien, Frankrike, Tyskland med mitt svenska körkort bara, deta har aldrig varit några problem vid kontroller. Läser man på polisen.se så ska man ju egentligen ha nationellt id även i dessa länder. Därför jag blev fundersam!

Mitt norska pass har gått ut, därav problematiken. Vet inte om man vågar köra ner med bara körkortet. Kul att sitta i Schweiziskt häkte tills dom kan fastställa min identitet :huvet

Last edited:
Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...