gymnasieval, nå som har nått tips?

Kobolt

Hellre DÖD, än RÖD!
Gick med
27 Jan 2005
Hoj
--
Går nu natur med marinbilogisk inrikting men tänker söka om till hösten och gå antingen teknik eller fordon.

Jag har dock ingen lust att gå vanliga fordon eller teknik utan jag vill gå en linje som har nån speciel inriktning så som att ta fram nya modeller eller styla och bygga om fordon.

Så är det nån som har något förslag? att bo på distans är inget problem

Kobolt skrev:
Går nu natur med marinbilogisk inrikting men tänker söka om till hösten och gå antingen teknik eller fordon.

Jag har dock ingen lust att gå vanliga fordon eller teknik utan jag vill gå en linje som har nån speciel inriktning så som att ta fram nya modeller eller styla och bygga om fordon.

flygteknik i nyköping kanske? :tummenupp

Kobolt skrev:

Men titta...precis nu när man studerar till Studie&Yrkesvägledare dyker det upp ett offer....*hoho*

Skämt å sido..just nu har jag en massa plugga själv att ta hand om men varför inte kika in på denna adress så länge och se om du hittar ngt? http://www.syoguiden.com/ eller varför inte: http://www.gymnasieguiden.se/

Hittar jag nåt annat intressant så hör jag av mig i mån av tid...
Lycka till!

Last edited:
Jag gick teknik.. hoppade av, började fordon. Vansinnigt mycke roligare!
Teknik hade inte precis nånting med datorer att göra som jag trodde..

Kobolt skrev:

Ska du utveckla nya modeller av bilar så är det i princip bara civilingenjör i t.ex. maskinteknik som räknas. Det är väl antagligen inte omöjligt att hamna på ett sådant ställe efter gymnasiet men jag skulle inte satsa mina sista slantar på det.

Ska du syssla med sådant så bör du fortsätta natur och gå raka vägen till universitetet utan att passera gå.

mina 2c

Blip skrev:
Ska du utveckla nya modeller av bilar så är det i princip bara civilingenjör i t.ex. maskinteknik som räknas. Det är väl antagligen inte omöjligt att hamna på ett sådant ställe efter gymnasiet men jag skulle inte satsa mina sista slantar på det.

Ska du syssla med sådant så bör du fortsätta natur och gå raka vägen till universitetet utan att passera gå.

mina 2c

Sånt kan man väl läsa efter fordon också om jag inte minns fel?

Kobolt skrev:

Precis som blip säger så beror det mer på vad du har tänkt göra efter gymnasietiden. Om du som du skriver vill ta fram nya modeller t.ex, så måste du läsa vid universitet/högskola, t.ex. produktutveckling & design, industridesign eller liknande.

Hursomhelst, för att komma in på en sådan utbildning måste du ha behörighet, och då krävs det oftast t.om. Matte D och Fysik B, vilket gör naturvetenskaplig inriktning det bästa valet...dock kan du alltid komplettera ämnena efter gymnasiet, men det är ju mindre roligt...

Har du intresse/ork/motivation tycker jag du skall välja natur, det ger en bra grund för fortsatta studier! :tummenupp

Äsch, du går ju redan en bra utbildning. Själv ville jag in på lysekils marinbiologiska program efter högstadiet, men man var tvungen att ha någonstans kring 4,2-4,5 i snittbetyg, vilket knappt var 10:e person hade enligt gamla systemet.

Last edited:
Kobolt skrev:

jag tänkte gå modell och design linjen nere i jönköping ett tag. Är en gren på industriprogrammet. Men jag orkade inte flytta till jönköping själv när hela familjen bor här i stockholm. SÅ jag fortsatte på industri gren plåt och svets : vilket jag tyckte var mycket rolig och intressant.

/Annicka

Utan att ge dig tips om utbildning så kan man säga att det är bättre att gå en praktisk utbildning på gymnasiet som ungdom 16-19 år för att sedan läsa teoretiska ämnen på Komvux.
Att försöka få någon praktisk utbildning på gymnasienivå som vuxen är nästan omöjligt :huvet. Iofs finns vissa utbildningar via Arbetsförmedlingen men de är svåra att komma åt när Du vill plugga

Blip skrev:

mina 2c

True.

Kika efter "Specialfordon" på Alléskolan i Hallsberg, dom sysslade iaf när jag gick där med om/påbyggnad av tunga fordon typ brandbilar osv. Själv fixade jag inte att bo i den djävla hålan men utbildningen var rätt bra.
Vill du inte spendera ett par år med att skruva gratis på risiga kundbilar så glöm bilmek inriktningen och satsa på tunga fordon av något slag. Flygmek kan annars vara rätt kul kanske?

Kobolt skrev:

Natur och teknik, Autoteknik... :yoparty :yoparty :yoparty :yoparty
Örebro, Tullängsskolan

ska hitta en länk.. kommer snart.. :tungan
EDIT: länken är här...

Last edited:
Anton_Ljunghusen skrev:
Sånt kan man väl läsa efter fordon också om jag inte minns fel?

Jag skulle tro att ju längre tiden går, desto mindre motiverad blir man till att ta tag i de tunga ämnena som krävs för att få behörighet till tex civil/högskole ingenjörsutbildningar. Jag läser nu på gymnasiet, kurser som ger tekniskthögskole kompetens, dvs Ma A-E, fys A-B Kemi B. Det är jävligt tungt redan nu, och det blir nog inte lättare att ta det senare heller.

Dessutom så är väl komvux till för de som vill omskola sig, inte ungdomar som behöver läsa upp ämnen bara för att de har slappat igenom gymnasietiden.

För den som är intresserad av bilteknik så finns det ett gymnasium i Arjeplog som erbjuder ett program som heter bilsystemteknik.

Edit: stavfel

Last edited:
När jag var i din situation fick jag väldigt dålig information tycker jag. Som tur var valde jag Natur, vilket kändes helfel hela tiden. Men känns rätt nu när jag läser vidare. Mina kompisar som gick på samhäll osv fick bita i det sura äpplet och läsa tekniskt basår för att kunna läsa vidare (civilingenjör, högskole ingenjör osv)
Basåret är mycket tuffare än gymnasiet, och känns nog väldigt onödigt för de som läser det nu, i princip ett helt år bortkastat med en massa studieskulder efter det, för att vara på samma "nivå" som de som läste natur.
Enligt mig är Natur den enda linjen som gäller på gymnasiet ifall man ska läsa vidare, men jag kanske har fel?

Kobolt skrev:
har nu fått en hel del tips om flygteknik. Men hur är det med jobb där, finns det mycket eller måste man slåss om jobben?

Min kompis gick flygteknik utbildningen i Nyköping, enligt honom blev många arbetslösa efter 11september då hela flygindustrin fick sig en jäkla känga ekonomiskt. Som jag uppfattade honom är det inget framtidsyrke då många blev arbetslösa.

-PLM- skrev:
Enligt mig är Natur den enda linjen som gäller på gymnasiet ifall man ska läsa vidare, men jag kanske har fel?

Nja, jag går en tekniklinje med en hel del valmöjligheter; först väljer man inrikting; data, design eller kommunikation. Sedan väljer man en profil; antingen fördjupa sig i data eller design osv, eller läsa högskoleförberedande(som jag gör). Detta betyder då att vi förutom det obligatoriska Ma A-C, KemA, FyA även läser MaD-E och FyB. Tror att hela tanken med linjen är att det ska vara förberedande för tekniskhögskolestudier.

Nyheter
Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!