Guy Martin uttalar sig om IoM i sin senaste bok...

Rangordningen stämmer nog ganska väl men så kommer den lilla detaljen med kulor eller snarare kokosnötter när det gäller TT
 
Tja, han har en poäng, och kommer det från honom som själv mest har kört TT racen så får man kanske anvanda starka beskrivningar som "failed"

Man kan vara "failed" av många anledningar, men den anledning som har dödat flest talanger är ekonomi.

Det finns massor av förare som skulle kunna tävla på hög nivå om dom bara vann ett par hundra miljoner på lotto först.

"The best way to become a millionaire doing motorsports, is by starting as a Billionaire"
 
det krävs kulor att köra motogp, men det gör det i TT också.. men en annan typ av kulor

med det sagt, så har det sagt om rossi att han kör säkert & inte tar risker,,, dvs han hade aldrig kört ett TT (men än uppvisning i touringtempo)
 
Det är väl så att Guy har nått sina bästa placeringar på Isle of Man och på Nord Irland så Guy vet nog rätt väl vad som gäller.
 
Jag köper rangordningen mellan BSB, WSBK och MotoGP, men hade kanske trott att just Guy Martin skulle ställa IoM lite bredvid de tre ovan, lite som en annan motorsport; det är ju lite speciellt med TT jämfört med RR.
 
Det är väl lite brutalt att beskriva skillnaden mellan olika klasser som ”failed”, å andra sidan är han ju nuförtiden en journalist / mediemänniska / åsiktsmaskin med behov att röra om och röra upp…

Visst har han en poäng, även om ”failed” är ett starkt eller rent av fel uttryck. Hur kan en WSB-förare som aldrig kört en MotoGP-hoj anses vara en ”failed MotoGP rider”…?
 
Tror Alatalo är ganska nära sanningen när han identifierar Guys behov av att inte glömmas bort i mediebruset...:näsblod

Å andra sidan så har ju Guy helt rätt i att det sannolikt inte finns en TT-stjärna som inte hellre hade varit stjärna i MotoGP. Men det beror nog inte på att körupplevelsen/kicken skulle vara så mycket starkare på en MotoGP-hoj runt Assen än vad det ger att styra en s1000rr runt Mountain Course. Snarare på fullt förståeliga externa faktorer som mer pengar/glamour/uppmärksamhet. Orsaken till att M Dunlop inte kör MotoGP beror istället på bristande samverkande förutsättningar när det gäller körtalang/kroppskonstitution/ekonomi/uppväxtförutsättningar etc. för de mycket specifika parametrar som MotoGP-cirkusen premierar. Å andra sidan tror jag lika lite på att M Marquez har rätt förutsättningar som person/förare för att i likhet med Dunlop någonsin ta 21 TT-segrar. Även om han hade dedikerat sitt liv till det från barnsben.

När det gäller styrkeförhållandet mellan just BSB/IoM TT är jag dock inte lika säker på att Guy är rätt ute. Tror t.ex. inte att Hickman skulle vilja byta bort sina TT-segrar mot Josh Brookes BSB-segrar då de flesta nog är överens om att det förstnämnda ger mer status och berömmelse i motorcykelsporten. BSB ser jag mer som en språngbräda mot VM där IoM TT istället står på egna ben som det ultimata landsvägsracing-eventet.

Nu är jag förvisso part i målet men jag brukar göra en (möjligen något haltande) liknelse med alpin skidsport för nordbor som inte är så insatta i racing. Där short circuit racing (det vi kallar RR hemma i Sverige) liknas vid slalom och real road racing vid störtlopp. Det är samma sport men olika grenar som premierar lite olika förmågor hos utövarna. Att påstå att Stenmark var bättre än Klammer blir inte helt rättvist även om jag som svensk naturligtvis tycker det eftersom Stenis framgångar exponerade slalomen mer än störtlopp i vårt land.

Den bästa kombinationsåkaren inom road racing i världen just nu är dock tveklöst Peter Hickman. Hatten av för honom!:rock
/BG
 
Last edited:
Det är väl lite brutalt att beskriva skillnaden mellan olika klasser som ”failed”, å andra sidan är han ju nuförtiden en journalist / mediemänniska / åsiktsmaskin med behov att röra om och röra upp…

Visst har han en poäng, även om ”failed” är ett starkt eller rent av fel uttryck. Hur kan en WSB-förare som aldrig kört en MotoGP-hoj anses vara en ”failed MotoGP rider”…?

Han har "failed" på väg dit, för man får väl anta att det är dit man vill om man är överlägset bäst i WSB.... ungefär

Jag har en kompis som började spela Curling lite halvt ironiskt, han fann det skitkul och blev jätteduktig och ombads att spela i ett riktigt bra lag, det stämde dock inte med hans arbets och livssituation i övrigt, så han tackade nej till att spela med dom.

Likadant kan det ju vara i motorsport, den bästa föraren kanske inte kommer fram för att han prioriterar att segla med frugan några helger per år och kan inte köra fulla serier.

Jag minns inte vilken rallyförare dom intervjuade, men han sa ungefär "Den bästa rallyföraren i världen kanske aldrig har kört en rallybil, han (eller hon) kanske inte ens har körkort"
och menade på att den som är bäst i världen är bäst i världen av dom som har haft möjligheterna att prova.

Det är inte Genetik som gör att Oliver Solberg och Kalle Rovampäre sitter i WRC bilar, dom ärvde inte förartalangen av sina fäder (och moder) utan dom ärvde intresset och med det namnet ärvde dom också möjligheten att få utvecklas med bra material.
 
Han har väl alltid haft mycket att säga...
Det finns en viss skillnad i tillgänglighet också, du behöver inte ha vunnit SM för att få en startplats i Manx GP. Väldigt få människor får någonsin en chans i någon av MotoGP-klasserna, oavsett vad dom vunnit innan.
 
.......Å andra sidan tror jag lika lite på att M Marquez har rätt förutsättningar som person/förare för att i likhet med Dunlop någonsin ta 21 TT-segrar. Även om han hade dedikerat sitt liv till det från barnsben.
......
/BG
Du som tävlar/tävlat i bägge grenar, kan du utveckla lite mer varför Marquez inte skulle varit lika framgångsrik i TT?
Vad är det som skiljer förutom konsekvenser vid en krasch och betydligt varierande underlag?
 
Du som tävlar/tävlat i bägge grenar, kan du utveckla lite mer varför Marquez inte skulle varit lika framgångsrik i TT?
Vad är det som skiljer förutom konsekvenser vid en krasch och betydligt varierande underlag?
Det korta svaret är att jag tvivlar på att GP-stjärnor som M Marquez, K Schwantz och C Checa varit begåvade med den kyla och förmåga att kalkylera risker som krävs för en lång och framgångsrik real road racing-karriär. De hade helt enkelt hunnit lämna jordelivet innan de skaffat sig erfarenhet nog för att etablera sig i toppen. Det finns tyvärr en del exempel genom RRR-historien på unga män som uppvisat stor talang i att hantera en motorcykel men som saknat detta viktiga sjätte sinne. Något som medfört att den breda massan idag inte ens känner till deras namn.
/BG
 
Jag fattar sannerligen inte hur man köra som man gör inom RRR, jag behöver 25 miljoner repetitioner i samma kurva för att kapa en tiondel och blir ändå rundad på yttern av en snorunge på hundratjugofemma.

Hur man kan memorera typ 264 kurvor, kantstenar, hästskitar och gud vet vad i de farterna är totalt osannolikt beundransvärt.
 
Det korta svaret är att jag tvivlar på att GP-stjärnor som M Marquez, K Schwantz och C Checa varit begåvade med den kyla och förmåga att kalkylera risker som krävs för en lång och framgångsrik real road racing-karriär. De hade helt enkelt hunnit lämna jordelivet innan de skaffat sig erfarenhet nog för att etablera sig i toppen. Det finns tyvärr en del exempel genom RRR-historien på unga män som uppvisat stor talang i att hantera en motorcykel men som saknat detta viktiga sjätte sinne. Något som medfört att den breda massan idag inte ens känner till deras namn.
/BG
Tack för svaret.
Det låter rimligt, dock tycker jag att de som då är framgångsrika på real roadracing isåfall borde lyckas bättre än de verkar göra i superbike klasser på bana.
 
Tack för svaret.
Det låter rimligt, dock tycker jag att de som då är framgångsrika på real roadracing isåfall borde lyckas bättre än de verkar göra i superbike klasser på bana.
Är det inte lite som rally/rallycross/formel1, det är typ olika sporter.
 
Tack för svaret.
Det låter rimligt, dock tycker jag att de som då är framgångsrika på real roadracing isåfall borde lyckas bättre än de verkar göra i superbike klasser på bana.

Finns några som varit framgångsrika nationellt i SBK som Mästare och sen kört RRR.
2 jag kommer på nu är Michael Pearson, som var 3-faldig SBK-Mästare i NordIrland och Nuno Caetano som var Portugisisk SBK Mästare och sen gick över till RRR. Finns säkert flera.

Joey Dunlop var världsmästare ett par gånger i föregångaren till WSBK.
 
Last edited:
Finns väl även ett antal förare som först kört MotoGP och sen fortsatt med WSBK (t ex Tito Rabat), liksom WSBK-förare som sen fortsatt med BSB (t ex Leon Haslam). Kanske detta Guy Martin menar med "misslyckade", att man försökt på en "högre nivå", men inte blivit långvariga där och då fortsatt på en "lägre nivå"?
 
Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top