Guy Martin slutar med roadracing

:( Det var ju tråkigt :(
Jag tycker att han är en skön snubbe som livat upp i intervjuer :tummenupp
 
Detta kommer från hans officiella facebooksida, att han slutar med roadracing är inte alls helt säkert:

"So a lot of folk have been talking asking about racing and what I'm doing.

"I went into the year right excited about the new Honda. I thought it would be great straight away and so did the team.
I soon realised that it needed a lot of developing and it will be great but it needs time and I’ve got loads of other projects going on, that Id rather use that time for. I didn’t get involved to develop a bike over months and years, I was told I'd have a bike capable of winning straight away and that’s why I couldn’t turn down the opportunity.

"TT was a bloody disaster, aside from walking the dog and racing the Mugen, I didn’t enjoy it. It was clear even before that we were going to struggle and then it turned into me really being a test rider, which I did but after we did more testing at Cadwell a few weeks back, I said to the team the bike won't be competitive at the Ulster Grand Prix and they decided to withdraw me from the event, although they didn’t tell me, which is OK as the decision was made for me.

"So I’ve not given up on racing or road racing, there’s no unfinished business and I want to race classics and oddball stuff. All I've been thinking about recently is Pikes Peak and any spare time my brain has had is about Pikes Peak on 4 wheels. That job is down to me and if it doesn’t work, it’s my fault and I like that.

"So there’s no bad feeling. Neil Tuxworth has been upfront with me from the start and it's a shame for everyone that the new bike hasn’t worked. I know how much effort I put in and so do the team, so no regrets but I've got no plans to do anymore road racing on the Hondas this year.

"Nigel Racing Corporation (NRC) current plans are preparation for Pikes Peak and classic racing but the plans can change with the wind.

"Ta for the support." Guy
 
Dålig reklam för Honda... :brinnerup

Sen, att ta en paus är bra. Och att Guy Martin ens lever fortfarande med tanke på sin karriär, och precis fått ett barn... så gör han rätt i att ta det lugnt.
 
Som sagt honda lever på att sälja små cc skotrar i asien rr är nog inte så viktig för honda precis som för bmw
 
Börjar Bike bli som Aftonbladet. Han vägrar fortsätta på en skithoj och öppnar dörren för seriösa team, det är inte vad jag kallar att sluta. På hans nivå skulle jag inte heller lita på en hoj som kostat både honom och hans närmsta vän svåra krascher p.g.a tekniska fel.
 
Han var ju öppen för att köra TT nästa år för Mugen också. Jag tror han kommer göra det också om han får erbjudandet från de.

Helt ärligt så har Honda enbart lagt krut på MotoGP och inget annat verkar det som. Hur ofta nämner man en Honda i samtliga hoj kategorier? jämfört med x antal år sedan.
Det finns hojar i alla kategorier som överlistar Honda nu för tiden. Inget nytt eller fantastisk som har kommit ur Honda fabriken på läääänge! :zpy

Ge Guy martin en suzuki igen! då jeflar!
 
Han var ju öppen för att köra TT nästa år för Mugen också. Jag tror han kommer göra det också om han får erbjudandet från de.

Helt ärligt så har Honda enbart lagt krut på MotoGP och inget annat verkar det som. Hur ofta nämner man en Honda i samtliga hoj kategorier? jämfört med x antal år sedan.
Det finns hojar i alla kategorier som överlistar Honda nu för tiden. Inget nytt eller fantastisk som har kommit ur Honda fabriken på läääänge! :zpy

Ge Guy martin en suzuki igen! då jeflar!

Instämmer, han va ju grymt nöjd med Mugen och log rätt kraftigt i depån.
HRC gubbarna såg ju lätt frustrerade ut på IOM och det var nog så att uppbackningen hemifrån var rätt dålig, även om det ryktades om att dom skulle flyga in Haydens hoj så var det nog likaså gott att dom inte gjorde det.
 
HRC har inget med vare sig IOM eller WSB att göra. IOM-satsningen är så långt ifrån "factory" man kan komma då den drivs av glada nationella amatörer och WSB är inte mycket bättre. Ingen av dessa har någon som helst ingenjörsmässig support från HRC.

HRC är däremot involverade i Suzuka 8h.
 
HRC har inget med vare sig IOM eller WSB att göra. IOM-satsningen är så långt ifrån "factory" man kan komma då den drivs av glada nationella amatörer och WSB är inte mycket bättre. Ingen av dessa har någon som helst ingenjörsmässig support från HRC.

HRC är däremot involverade i Suzuka 8h.

ehm honda teamet som kör TT kör också endurance...de har koppling med honda fabriken.
 
Men de, HRC, kan knappast ha varit inblandade när Stoner körde Suzuka 8h sist, då skulle det aldrig ha gått som det gjorde då.
 
En massa glada amatörer överallt brukar sällan vara sena med att klämma in ordet "factory" och att kalla sig "fabriksteam". Visst, definitionen av "factory" och "fabriksteam" kan vara luddig och alla tävlar ju på ett eller annat sätt med utrustning som någon gång har tillverkats på en fabrik.

Min definition av "fabriksteam" är att man på tävlingar och tester har kontinuerligt stöd av ingenjörer från berörd fabriks tävlingsavdelning. Erfarna ingenjörer som kan lösa problem och som kan få specialbyggda delar tillverkade med mycket kort varsel. Sådana som alla tillverkare har i MotoGP men som endast Kawasaki har i WSB.

Mig veterligen har HRC sådant folk på plats endast i MotoGP och på Suzuka 8h. De skiter fullständigt i WSB, BSB och Endurance. De bästa Honda enduranceteamen har däremot full ekonomisk uppbackning från Honda Europe respektive Honda UK och de använder förmodligen en massa kit-delar som har både utvecklats och tillverkats av HRC. Men de har definitivt inte någon ingenjörsmässig support från Japan.

HRC var också väldigt involverade i Stoners debackel med gasvajern. Detta till trots så är denna satsning mycker mer profesionellt än något som heter Honda i WSB, BSB och Endurance.
 
Ja fabriksteam är direkt från deras egna enhet för racing som tex Ducati och Kawasaki i WSBK.
Däremot så har Honda stöd från fabriken. TT och endurance Honda teamet har stöd från honda racing. Vilket konfirmerades av de själva när de signade Guy för TT:n.

Honda racing tar hand om en hel del racing. Honda har koll och ger stöd till en del team. Hur annars tror ni en hoj utvecklas? Det är inte enbart "fabriksteam" som gör hela arbetet. Data kommer från en massa håll.

Såklart det läggs mer krut på suzuka och självklart motogp. Men stödet finns där för endurance/tt, SBK.
Detta gäller en hel del hoj tillverkare. Suzuki är en som har stöd för en hel del racing team i olika klasser. Kanske inte "officiell" fabriksteam men stödet från fabriken finns där för de. Tex amerikanska SBK team för suzuki.

Samt endurance racing används som mest när det gäller utveckling av hojar.
 
Last edited:

Vad jag menar är att jag till skillnad från Alatalo tror att även HRC kan göra fel, Stoner kraschade på en HRC Honda då cykeln den började gasa lite på eget bevåg.

Att sen mena att Ten Kate och det team med Tuxworth i spetsen lyckats med att vinna otaliga segrar på IoM sedan Dunlops dagar och framåt är citat " glada nationella amatörer " känns magstarkt.

SP2 Hondan kostar 284000kr i Sverige, det finns ett HRC kit till den som säkerligen används av dessa amatörteam som innehåller följande enligt hemsidan.
SP2 HRC RACEKIT: För tävling på toppnivå finns HRC-KIT med över 80 delar inklusive racing-ECU, titanljuddämpare, cylinderkomponenter, svingarm, uppdaterade bromsar och minimerade kabelstammar. Inte för körning på allmän väg.

Att sen cykeln likt det som hände Stoners på Suzuka ett par år tidigare gjorde samma sak med McGuinness på NW200 och Martin på ön med skador på båda förarna gör att en kan undra vad som händer hos Honda och Guy ville inte vara den som skulle ta reda på det.

Honda är världens största tillverkare och jag kan undra varför de har släppt denna modell om den uppenbarligen inte har det som behövs samt lika uppenbarligen har en tendens att vilja gasa själv då förarna hellre vill sakta ner.

Är kanske så att Hondas varannan specialare är bra historia behövde uppehållas, kollas det på historian finns det ett mönster sen 1981 och framåt här.
 
Last edited:
Jag har aldrig påstått att HRC inte kan göra fel. Jag vidhåller däremot att de jobbar på en betydligt högre nivå än de privata team som just nu använder Firebladen internationellt såväl som nationellt. Och ja - magstarkt eller inte - Ten Kate såväl som Tuxworth är verkligen glada amatörer i jämförelse med HRC. HRC utvecklar och bygger fungerande motorcyklar från grunden, med tillgång till mer pengar, mer kompetens och mer verktyg. De glada amatörerna modifierar existerande motorcyklar, med mindre pengar, mindre kompetens och färre verktyg.

Resultaten i WSB talar sitt tydliga språk. För mer än tio år sedan - då HRC drev WSB-satsningen och själva byggde dessa cyklar - så var Honda en maktfaktor som kunde vinna race såväl som mästerskap. De sista tio åren har HRC inte drivit detta projekt. Cyklarna har byggts av teamen själva och närvaron av japanska ingenjörer har varit ytterst sparsam. Var är Honda nu...? Man får ju nästan leta på andra sidan för att hitta bästa Honda, trots etablerade förare...?

På samma sätt är det ingen slump att man hittar de gröna hojarna i toppen av samma lista då det är Kawasakis motsvarighet till HRC som står för hela tjottaballongen. Det är inte det spanska teamet själva som bygger de speciella ramarna med små ändringar i styvhet och geometri och de portar inte heller några topplock. Detta kommer färdigt från berörd avdelning hos Kawasaki.

Rätt eller fel från HRC, deras prioritering är uppenbarligen MotoGP och Suzuka 8h. Förmodligen bestämt av någon betydligt högre upp i hierarkin, långt ovanför HRC.

Angående Guy Martin så tror jag att detta handlar om något mer än en kärvande gasvajer. Detta låter lite för enkelt.
 
HRC har inget med vare sig IOM eller WSB att göra. IOM-satsningen är så långt ifrån "factory" man kan komma då den drivs av glada nationella amatörer och WSB är inte mycket bättre. Ingen av dessa har någon som helst ingenjörsmässig support från HRC.

HRC är däremot involverade i Suzuka 8h.

Det är kanske så, men asiater i HRC skjortor i depåtältet fick mig att dra den snabba förenklade slutsatsen.
Men skjortor finnas att köpa liter varstans:D
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top