Guy Martin på båge genom Indien

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Nu sett första avsnittet - Guy Martin är mannen myten legenden....
Otroligt charmig, ödmjuk (när försäljaren ritade på pappret hur växlarna ligger på en hoj :) till exempel)

Ofattbart att indierna kunde prata med honom såpass ledigt, jag anser mig prata i princip flytande engelska, men att förstå Guy Martin.................det är liksom en annan sak.


Avslutar med en annan sak - Det där landet är inget för mig (inte bara vad gäller min magstatus). I bästa fall kanske man kan romantisera om kaoset, smutsen, arbetsförhållandena, fattigdomen.......tyvärr kan jag inte se NÅGOT positivt alls. Jag gillar perfektion.....Min arbetsplats är säker både vad gäller el som mekanisk status. Jag riskerar varken min hälsa eller liv. Mitt hus, garage, bil och mc.........allt är i mint condition.

Kanske, kanske kan man som sagt finna något romantiskt i bästa fall !

Är man van vid indisk engelska tar det bara ett par minuter att lyssna in sig på Guy Martins engelska. :hihi
 

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Ort
Halland
Hoj
YZF-R1
Kom att tänka på en sak till :

Guy sa att "hemma dör 1400 personer i trafiken varje år.........här dör 250 000 personer" - sedan visade de ett par klipp på indiska Youtubeklipp om hur krockarna går till där - Det första jag tänkte var att ....Får de körkorten i Cornflakes-paketen !...........och sedan sa de att det VAR så (tills för sex år sedan räckte det att man kunde köra genom två konor :fakta) ----- Otroligt -----


Såklart får man räkna med att det bor duktigt mycket mer folk i Indien, men även justerat för detta så är det en sisådär (orkar inte räkna exakt) 100 ggr större risk att förolyckas där än här i Europa.



En person som var son till en rik plantageägare berättade också om sin flotta utbildning - Förvånande nog hade han läst typ rymdraketstekologi och flygplanskonstruktion. Det vore för mig mer logiskt om han studerat till agronom och studerat jordbrukseffektivisering.............Men just detta har jag fått förklarat för mig - Man använder sina studier till andra syften i många länder, det som är intressant är att man kan SKRYTA med att ha en utbildning, inte för att man överhuvudtaget någonsin ens tänkt sig jobba med det.

Han glider helt enkelt omkring på sin pappas företag och är skitstolt för att ha en ingenjörexamen. Hoppas hans pappa är stolt över hans kunskaper i flygplanshållfasthet när han ska ta över företaget (som alltså odlade te, som precis skaffat sig en trimmer istället för att hugga med kniv)............Och så undrar vi "Varför kommer de aldrig ur sin fattigdom i vissa länder ?"
 
Last edited:

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
En person som var son till en rik plantageägare berättade också om sin flotta utbildning - Förvånande nog hade han läst typ rymdraketstekologi och flygplanskonstruktion. Det vore för mig mer logiskt om han studerat till agronom och studerat jordbrukseffektivisering.............Men just detta har jag fått förklarat för mig - Man använder sina studier till andra syften i många länder, det som är intressant är att man kan SKRYTA med att ha en utbildning, inte för att man överhuvudtaget någonsin ens tänkt sig jobba med det.

Han glider helt enkelt omkring på sin pappas företag och är skitstolt för att ha en ingenjörexamen. Hoppas hans pappa är stolt över hans kunskaper i flygplanshållfasthet när han ska ta över företaget (som alltså odlade te, som precis skaffat sig en trimmer istället för att hugga med kniv)............Och så undrar vi "Varför kommer de aldrig ur sin fattigdom i vissa länder ?"

Tycker inte det framgår så mkt i det reportaget om just den killens privata liv mer än hans utbildning, fattar inte vart det framgick att " han helt enkelt glider omkring " ..
 

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Ort
Halland
Hoj
YZF-R1
Tycker inte det framgår så mkt i det reportaget om just den killens privata liv mer än hans utbildning, fattar inte vart det framgick att " han helt enkelt glider omkring " ..

Du missade essensen i mitt budskap -


-> Han använder inte sin utbildning i sitt dagliga liv -> Det är bortkastade pengar -> Kunskapen återinvesteras inte i samhället -> Värdet av utbildningen efter 5-7 år är "NOLL" -> Han har kvar ett diplom som visar att han "en gång studerat raketvetenskap -> Landet står kvar och stampar-> ...Här börjar du om från början
 

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Ort
Halland
Hoj
YZF-R1
Nu dags för avsnitt nr två :tummenupp

Hahaha

"Jag tänker sällan på säkerheten - men detta är ju extremt.......ni lever farligt grabbar"

- Guy Martin hjälper till som byggjobbare i Mumbai -
 
Last edited:

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Du missade essensen i mitt budskap -


-> Han använder inte sin utbildning i sitt dagliga liv -> Det är bortkastade pengar -> Kunskapen återinvesteras inte i samhället -> Värdet av utbildningen efter 5-7 år är "NOLL" -> Han har kvar ett diplom som visar att han "en gång studerat raketvetenskap -> Landet står kvar och stampar-> ...Här börjar du om från början

Det är just det jag menar var svårt att utläsa i reportaget. Det sades så vitt jag såg varken bu eller bä vad den killen gör på dagarna! vansinnigt bra o kul serie dock :tummenupp
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Guy Martin var tydligen inte "julig" nog. Jag var tvungen att utstå Lasse Maddafakka Cronér. Den som ville ville ha honom i burken tittade inte ens. Värre smärta än roadrash... :huvet

Men nu är det Lars Vegas Trios mästerliga "Lars Christmas" som gäller! Tjo! God Jul! :banana
 

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
image.jpg

Och så slipper man Kalle och de andra känner att man är delaktig! :)

Kul kommentar med kulorna:rofl
 

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Ort
Halland
Hoj
YZF-R1
Nån fler än jag som tänker " fan jag hakar på och kör tillsammans med Guy" Vilken upplevelse..

Jag hade också gärna hakat på Guy Martin på äventyr - Dock inte i Indien, jag ser inget charmigt alls i det jag såg på dessa två avsnitt (magsjuka, trafiksituation, människovärde, klassklyftor på anabola och smuts).

Enligt mig - Guy Martin stod ensam för charmen i dessa program.
 

Murmeldjuret

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Mar 2010
Ort
Varberg
Hoj
701 Enduro, KLV1000
Jag hade också gärna hakat på Guy Martin på äventyr - Dock inte i Indien, jag ser inget charmigt alls i det jag såg på dessa två avsnitt (magsjuka, trafiksituation, människovärde, klassklyftor på anabola och smuts).

Enligt mig - Guy Martin stod ensam för charmen i dessa program.

Jag håller med dig. Däremot har alla jag pratat med som vart där själva tyckt det vart ashäftigt.
Även Guy ville ju tillbaka
 

polymoog

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2014
Ort
Nära havet
Hoj
Suzuki GSX650F 2008 / Honda NT Revere 650 1990 / Honda MT5 1989
Tack för tipset! Vi såg avsnittet som gick i onsdags :tummenupp
 

Wizzard

Village Idiots MC
Gick med
14 Dec 2003
Ort
North of Stan
Hoj
GSX-R 1100 -92; GSX1300R Hayabusa 2014
Bra program! Lugnt och lagom. Hade varit sjukt kul att göra en sådan resa, om än kanske slippa rännskitan som de flesta verkar få vid besök i sådana länder!

Ja, har varit 4 ggr där i jobbet och åk på Dehli belly 3 av gångerna, klarade mig senaste resan då jag bara åt samma mat som vår lokala man som är hindu - vegetarisk.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Ja, har varit 4 ggr där i jobbet och åk på Dehli belly 3 av gångerna, klarade mig senaste resan då jag bara åt samma mat som vår lokala man som är hindu - vegetarisk.

Jobbade på Ericsson tidigare, och då kunde man bli skickad lite varstans i världen på support, jag fick aldrig åka själv men de flesta andra i mitt team blev skickade nån gång. Ett tips om alla gav var att aldrig äta mat som är kall, eller som har kallnat så klarar man sig hjälpligt. Aldrig testat själv däremot. :hihi
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Han såg lite nedslagen ut när ingen svarade när han försökte ringa.
 
Nyheter
Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Top